The learning innovation of art performance development courses of PGSD students' in UNP Kediri in calon arang story
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
This study primarily conducted to find out the learning innovation of art performance development of PGSD students of UNP Kediri in Calon Arang story. This article is the result of qualitative study by art performance approach, by using ethnography method, by focusing on art performance creator which is the students. The data collected were gained by doing an observation, interview, a literature research, and document study. The learning goal of art performance at campus is not only interpreted as creating the students to be the actors, but also focused on developing skill potential and knowledge, and processing students creativity in creating art performance.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
References
- Ahmad. Calon Arang Simbol Perlawanan Kaum Perempuan. Diakses pada Agustus 30, 2021 dari https://indonesiakaya.com/pustaka-indonesia/calon-arang-simbol-perlawanan-kaum-perempuan/
- Astriyana, Rina. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Pada Naskah Drama Karangan Siswa Kelas Viii A Semester 1 Smp Negeri 1 Sumberwringin Tahun Pelajaran 2018/2019. Skripsi, Universitas Muhamadiyah Jember. Diakses dari http://repository.unmuhjember.ac.id/6815/
- Hayati, Fitriah. (2016). Peningkatan Kreativitas Bermain Musik Anak Usia 5-6 Tahun Dengan Menggunakan Barang Bekas. Jurnal Pendidikan anak Bunnaya 1(2), 84-99
- Irawan, Indra. (2020). Pendidikan Seni Sebagai Wahana Pengembangan Kreatifitas Siswa. Diakses dari https://bdkpadang.kemenag.go.id/berita/pendidikan-seni-sebagai-wahana-pengembangan-kreatifitas-siswa
- Mahendra, PA., Gunatama G., & Suandi, M. (2017). Strategi Dan Proses Kreatif Produksi Pementasan Drama Dalam Pembelajaran Drama Kelas Xi Sma Negeri Bali Mandara. e-Journal Jurusan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 7(2), 1-11. Diaksesdari https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPBS/article/viewFile/14514/8869
- Mansyur, Marwati., Rosinar Siregar. (2008). Kreativitas Mahasiswa PGSD Dalam Cipta Seni. Jurnal Perspektif Ilmu Pendidikan 18(IX), 57-66
- Masunah, Juju. (2004). Berbagai pengalaman lapangan di tingkat sekolah dasar dan menengah.Surakarta: Pusat Study Budaya dan Perubahan Sosial, Universitas Muhammadiyah Surakarta.
- Munandar, U. (1999). Kreativitas dan Keberbakatan. Strategi Mewujudkan Potensi Kreatif dan Bakat. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka utama
- Ratna, N. K. (2009). Teori, Metode, dan Teknik Penelitian Sastra. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
- Poespoprodjo, P. (1987). Interpretasi. Bandung: Remadja Karya
- Sari, KP., Neviyarni., & Irdamurni. (2019). Pengembangan Kreativitas Dan Konsep Diri Anak SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 2(1), 44-50.
- Setiawan, Budiana. (2016). Kreativitas Dan Inovasi Seni Pertunjukan Sebagai Jembatan Membangun Multikultur: Studi Kasus Masyarakat Kota Mataram. Jurnal Penelitian Sejarah dan Nilai Tradisional 23(1), 1-14
- Soetopo, Soengkowo. (2015). Pembelajaran Seni di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar 2(1), 25-32
- Suhaya. (2016). Pendidikan Seni Sebagai Penunjang Kreatifitas. Jurnal Pendidikan dan Kajian Seni 1 (I), 1-15
- Sujamto. (1992). Wayang dan Budaya Jawa. Semarang: Dahara Prize.
- Sunarto. (2018). Pengembangan Kreativitas-Inovatif Dalam Pendidikan Seni Melalui Pembelajaran Mukidi. Jurnal Refleksi Edukatika 8(2), 107-113
- Suyadi., & Hasanah N. (2020). Pengembangan Kreativitas Dan Konsep Diri Anak Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar 03(2), 162-169
- Trianingsih, R. (2018). Pengantar Praktik Mendidik Anak Usia Sekolah Dasar. Journal Al Ibtida 3(2). 197-211
- Wahyudi,.Sari ATR., & Aka K. (2021). Cipta Karya Seni Pertunjukan Teater Anak Berbasis Kebudayaan Panji (Best Practice Penciptaan Karya Seni Pertunjukan Pada Masa Pandemi Covid-19). Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara 6(2), 180-196
- Wiarsih, C., & Irawan, D. (2017). Upaya Meningkatkan Kreativitas Dan Kemampuan Mengapresiasi Drama Melalui Pementasan Drama. Jurnal Ilmiah Kependidikan 10(2), 1-21