Analysis Of the Application of Person-Centered Counseling in Guidance and Counseling Services at School

Main Article Content

Muya Barida
Herman Titing
M. Ramli
Carolina Ligya Radjah
Yuanita Dwi Krisphianti
Ashiela Zahra Bintan Awaliyan

Abstract

The person-centered counseling approach has evolved in applications ranging from nondirective, client-centered, and student-centered to people-centered approaches. This paper describes the application of person-centered counseling in guidance and counseling services. The research method used a literature study. The results of the study and analysis were synthesized using a narrative method by grouping information or data according to the objectives of the study. The results showed that in order to truly achieve effective results from the implementation of person-centered counseling, the main attitudes the counselor needs to have are conformity, unconditional positive understanding, and understanding of empathy. The results of the study can also be discussed topics in group guidance services, individual counseling, and group counseling.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barida, M., Titing, H., Ramli, M., Radjah, C. L., Krisphianti, Y. D., & Awaliyan, A. Z. B. (2022). Analysis Of the Application of Person-Centered Counseling in Guidance and Counseling Services at School. Nusantara of Research : Jurnal Hasil-Hasil Penelitian Universitas Nusantara PGRI Kediri, 9(2), 187-202. https://doi.org/10.29407/nor.v9i2.17397
Section
Artikel
Bookmark and Share

References

Alwisol. (2004). Psikologi Kepribadian. Malang: UMM Press.

Awaliyan, A.Z.B. & Barida, M. (2021). Upaya Menurunkan Perilaku Antisosial dengan Pendekatan Client Centered. Prosiding Seminar Nasional Bimbingan dan Konseling Islami, 1,1775-1785.

Anjani, R., Yusmansyah, Y., & Utaminingsih, D. (2018). Penggunaan Konseling Client Centered untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. ALIBKIN (Jurnal Bimbingan Konseling).

Azmila, S.N. (2019). Efektivitas Pendekatan Client Centered Therapy dalam Layanan Konseling Kelompok untuk Meningkatkan Regulasi Diri Siswa di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Mandah. Skripsi. Pekanbaru: Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Azzahra, D.R., Septyanti, R.N., & Yuliani, W. (2019). Pengaruh Client-Centered Therapy dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa SMA. FOKUS, 2(1), 30-36.

Corey, G. (2016). Theory & Practice of Group Counseling ninth edition. USA: Cengage Learning.

Fajariyah, A. (2011). Efektivitas Layanan Terapi Client-Centered dalam Mengatasi Siswa tidak Percaya Diri di SMK Negeri 1 Surabaya. Skripsi. Surabaya: IAIN Sunan Ampel.

Gibbard, I., & Hanley, T. (2008). A five-year evaluation of the effectiveness of person-centred counselling in routine clinical practice in primary care. Counselling and Psychotherapy Research, 8(4), 215–222. https://doi.org/10.1080/14733140802305440.

Kiptiyah (2018). Pengaplikasian Person-Centered Counseling Dalam Menangani Kesulitan Belajar PAI Kelas VII Di SMP Negeri 3 Kalasan Yogyakarta. Skripsi dipublikasikan. http://digilib.uinsuka.ac.id/id/eprint/33226/1/14410137_BAB_I_BAB_IV_DAFTAR_PUSTAKA.pdf

Komariyah, S., & Nuryanto, I.L. (2019). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok dengan Pendekatan Client Centered untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri pada Siswa Kelas VIII SMP N 16 Yogyakarta. G-Couns: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 4(1), 78-90.

Kusuma, C.T. (2020). Client Centered Therapy untuk Subjek Dewasa dengan Gangguan Depresi Berat. Jurnal Psikologi Malahayati, 2(1), 29-35.

Lipinska, D. (2009). Person-Centred Counseling for People with Dementia. London: Jessica Kingsley Publishers.

Mahmudah, U. (2019). Efektivitas Pemberian Layanan Konseling Individu dengan Menggunakan Pendekatan Person Centered untuk Meningkatkan Konsep Diri Siswa Kelas X SMK. Artikel Skripsi. Kediri: Universitas Nusantara PGRI Kediri.

Mearns, D., & Thorne, B. (2007). Person-Centred Counseling in Action 3rd Edition. London: SAGE Publications.

Mustikasari, D. (2018). Keefektifan Konseling Person-Centered untuk Meningkatkan Self Esteem Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Purwoasri. Artikel Skripsi. Kediri: Universitas Nusantara PGRI Kediri.

Ningsafitriyah, U. W., Wardani, S. Y., Maulida, T. R., & Pristianti, E. (2019). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Pct Untuk Meningkatkan Kecerdasan Emosi Siswa. Indonesian Journal of Learning Education and Counseling, 2(1), 100–106. https://doi.org/10.31960/ijolec.v2i1.213

Paramitha, Y. (2019). Pengaruh Pendekatan Client Centered terhadap Kepercayaan Diri Siswa Kelas VIII-1. Skripsi. Sumatra Utara: Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Pratama, Warizaldi (2020). Penerapan Client Centered Therapy Teknik Self Understanding dalam Pelaksanaan Konseling Individual untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Pasir Penyu. Skripsi dipublikasikan. http://repository.uin-suska.ac.id/29792/2/lampiran%20kecuali%20bab%20iv.pdf

Rahmah, H., & Hasanati, N. (2016). Konseling Client-Centered untuk Meningkatkan Kesadaran Berobat pada Penderita Skizofrenia. Seminar ASEAN 2nd Psychology & Humanity, 19–20.

Ratnawati, V. (2017). Penerapan Person Centered Therapy Di Sekolah (Empathy, Congruence, Unconditional Positive Regard) Dalam Manajemen Kelas. Journal of Education Technology, 1(4), 252. https://doi.org/10.23887/jet.v1i4.12862

Rennie, D.L. (1998). Person-centred Counseling. An Experiential Approach. London, UK: SAGE Publications Ltd.

Rogers, C. R. (2012). On Becoming a Person (terj.). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sa’ad, F. M., Yusooff, F., Nen, S., & Subhi, N. (2014). The Effectiveness of Person-centered Therapy and Cognitive Psychology Ad-din Group Counseling on Self-concept, Depression and Resilience of Pregnant Out-of-wedlock Teenagers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 114, 927–932. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.809

Seligman, L. (2006). Theories of Counseling and Psychoterapy: Systems, Strategies, and Skills 2nd Edition.New Jersey: Pearson Education.

Setyawati, S., & Yogyakarta, U. M. (2017). Konseling Kelompok Dengan Teknik Client Centered Therapy Dalam Meningkatkan Ketaatan terhadap Tata Tertib Sekolah. G-COUNS Jurnal Bimbingan dan Konseling, 1(2), 1-25.

Snyder, M. (2002). Applications of Carl Rogers’ theory and practice to couple and family therapy: a response to Harlene Anderson and David Bott. Journal of Family Therapy, 24(3), 317–325. https://doi.org/10.1111/1467-6427.00219

Susanti, A. (2017). Efektivitas Konseling Individual dengan Pendekatan Client-Centered untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VIII H SMP Negeri 3 Bandar Lampung. Skripsi. Lampung: Institut Agama Islam Negeri Raden Intan.

Utari, S. (2019). Efektivitas Pendekatan Client Centered dengan Teknik Empathy dalam Layanan Konseling Kelompok terhadap Kecemasan Siswa Mengikuti Ujian Akhir Semester di Sekolah Menengah Atas PRGI Pekanbaru. Skripsi. Pekanbaru: Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.