Analysis of the Creative Process of Elementary School Teachers in Tuban Regency in Creating Dance Choreography

Authors

  • Ayu Titis Rukmana Sari Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Wahyudi Wahyudi Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Wahid Ibnu Zaman Universitas Nusantara PGRI Kediri

DOI:

https://doi.org/10.29407/jpdn.v10i2.24279

Keywords:

Creative Process, Elementary School Children, Dance Choreography

Abstract

This study is about the creative process of elementary school teachers in Tuban Regency in creating dance choreography. The purpose of this study is to determine the creative process of teachers in creating dance choreography that is in accordance with the characteristics of elementary school children. The research methodology used in this study is a qualitative descriptive analysis approach that describes the data accurately, with data collection techniques, namely: interviews, observations, and documentation. The results of this study teachers can create dance choreography by applying elements that must be prepared in the concept of creating dance works, namely movement, dance music, costume makeup and properties.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Annafia, Y. (2016). Kreativitas Guru Dalam Menciptakan Gerak Tari Bertema Di Kelas II Sd Negeri Kertaharja 02 Kramat Kabupaten Tegal. Skripsi Universitas Negeri Semarang. Diperoleh dari https://lib.unnes.ac.id/24493/1/1401412465.pdf

Dwihuttni, C., & Muthi, I. 2024. Tari Kreasi Anak-Anak : Proses Kreatif dan Eksplorasi Gerak dalam Pembelajaran Seni di Kelas SD. Jurnal ilmiah Multidisiplin. 2(9), 465–469. https://ejournal.lumbungpare.org/index.php/jim/article/view/412

Fitriyani, Y., Supriatna, N., & Sari, M. Z. (2021). Pengembangan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Kreatif pada Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(1), 97. https://doi.org/10.33394/jk.v7i1.3462

Hadi, S. 2014. Koreografi: Bentuk-teknik-Isi. Yogyakarta: Cipta Media.

Harini, N., & Purwatiningsih. 2021. Pendidikan Seni Tari-Drama di TK-SD. Malang: Universitas Negri Malang.

Kantun, S. (2017). Penelitian Evaluatif Sebagai Satu Model Penelitian Dalam Bidang Pendidikan. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi dan Ilmu Sosial, 37(1), 15. https://scholar.google.com/scholar?hl.

Muryadi, A. D. 2017. Model Evaluasi Program Dalam Penelitian Evaluasi. Jurnal Akuntansi, 11(1), 1–16. http://ejournal.utp.ac.id/index.php/JIP/article/view/538/

Mustakim, Z. 2017. Strategi dan Metode Pembelajaran. Yogyakarta: Matagraf Yogyakarta

Oktaviani, Y. 2014. Usaha Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kreativitas Guru Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jurnal Administrasi Pendidikan , 2(1), 808–831. https://ejournal.unp.ac.id/index.php/bahana/article/download/3828/3061

Pamungkas, J. 2015. Estetika Koreografi Sebagai Penunjang Kreativitas Seni Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 596–600. https://doi.org/10.21831/jpa.v4i1.12348

Sabani, F. 2019. Perkembangan Anak - Anak Selama Masa Sekolah Dasar (6 - 7 Tahun). Didakta: Jurnal Kependidikan, 8(2), 89–100.

Sarifah, A., & Indriyanto. 2018. Kajian Dinamika Pertunjukkan Tari Rumeksa Di Kota Purwokerto. Jurnal Seni Tari, 7(1), 12. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/j

Setianingsih, Y. 2014. Peranan Olah Tubuh Untuk Meningkatkan Keterampilan Gerak Dalam Tari Pada Anak-Anak Smp Negeri 01 Karangkobar. Jurnal Seni Tari, 3(1), 1–9.

Silalahi, M. L. (2018). Pengembangan Kreatifitas Dan Inovasi Penciptaan Karya Tari Dengan Metode Laboratorium Tari (Studi Kasus: Yayasan Seni Duta Santarina Batam). Jurnal Imaji, 15(2), 189–196. https://doi.org/10.21831/imaji.v15i2.16

Sugianti, R. 2019. Implementasi Olah Tubuh Dalam Pembelajaran Seni Tari Di SMP Negeri 1 Sewon. Skripsi Institut Seni Indonesia Yogyakarta. Diperoleh dari https://digilib.isi.ac.id/5715/1/BAB I Pendahuluan Rini sugianti.pdf

Supriatna, N. 2019. Pengembangan Kreativitas Imajinatif Abad Ke-21 Dalam Pembelajaran Sejarah. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 2(2), 73. https://doi.org/10.17509/historia.v2i2.16629

Sutini, A. 2018. Pembelajaran Tari Bagi Anak Usia Dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2). https://doi.org/10.17509/cd.v3i2.10333

Syafina, S. N. 2020. Analisis Koreografi Tari Golek Puspowarno Karya K.R.T. Kusumaningrat. Skripsi Institut Seni Indonesia Yogyakarta. Diperoleh dari https://digilib.isi.ac.id/7141/

Syahriani, N., & Santoso, S. 2024. Karakteristik Perkembangan Anak Usia Sekolah Dasar Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Riset Pendidikan Dasar Developmental Characteristics Of Elementary School Age. 07(2), 131–140. file:///C:/Users/HP/Downloads/14995-45671-1-PB%20(3).pdf

Undang-undang RI No.20 tahun 2003.tentang sistem pendidikan nasional. 2023. (Online).(https://jdih.kemdikbud.go.id/sjdih/siperpu/dokumen/salinan/UU_tahun2003_nomor020.pdf), Accesed on December 16th 2024

Downloads

PlumX Metrics

Published

2025-01-18

How to Cite

Sari, A. T. R., Wahyudi, W., & Zaman , W. I. (2025). Analysis of the Creative Process of Elementary School Teachers in Tuban Regency in Creating Dance Choreography. JURNAL PENDIDIKAN DASAR NUSANTARA, 10(2), 291–303. https://doi.org/10.29407/jpdn.v10i2.24279