Main Article Content

Abstract

The purpose of this study is to analyze the application and problems of implementing literacy movement in primary schools. This type of research is descriptive qualitative. The data sources in this study were all school residents at SDN Tlogomas 2 Malang City. The research data was conducted using interview techniques and documentation using interview instruments and guidelines. The implementation of literacy movement at SDN Tlogomas 2 Malang City is divided into three stages: habituation, development, and learning. The literacy movement also had some problems that trying to overcome together at SDN Tlogomas 2.

Keywords

Analysis, Application, GLS Probelmatics

Article Details

How to Cite
Amelia, D. J., Wahyu Putri Utami, I., & Ulum , B. (2023). Implementation analysis and problems of implementing of literacy movement in primary schools. JURNAL PENDIDIKAN DASAR NUSANTARA, 8(2), 212-225. https://doi.org/10.29407/jpdn.v8i2.18920

References

  1. Agustin, S., & Cahyono, B. E. H. (2017). Gerakan Literasi Sekolah untuk Meningkatkan Budaya Baca di SMA Negeri 1 Geger. Linguista: Jurnal Ilmiah Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya, 1(2), 55. https://doi.org/10.25273/linguista.v1i2.1973.
  2. Ahmadi, Farid., Hamidulloh Ibda.2018. Media Literasi Sekolah (Teori dan Praktik). Semarang : CV Pilar Nusantara.
  3. Akbar. (2017). Gerakan Literasi Sekolah Sebagai Upaya Penumbuhan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Malang: Universitas Negeri Malang.
  4. Antasari, I. W. (2017). Support Parents On Building Children’s Literacy. Edulib, 6(2). Costello, D. A. R. (2012). The impact of a school’s literacy program on a primary classroom. Canadian Journal of Education, 35(1), 69–81.
  5. Faradina, N. 2017. Pengaruh Program Gerakan Literasi Sekolah terhadap Minat Baca Siswa di SD Islam Terpadu Muhammadiyah An-Najah Jatinom Klaten. Jurnal Hanata Widya, 6 (8): 60– 69.
  6. Hidayat, M. ., Basuki, I. ., & Akbar, S. (2018). Gerakan literasi di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(6), 810–817. Retrieved from http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/1121
  7. Huda, F. (2017). Peran Kegiatan Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca dan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal JPSD STKIP Sebelas April Sumedang, 3(1), 42–52.
  8. Indi, Samsul, Dewi, M.Thamrin. 2020. Gerakan Literasi Sekolah Pelaksanaan, Hambatan, dan Solusi (Studi Kasus Di SD Ghufron Faqih Surabaya). 93-105. https://ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/gm/article/view/454
  9. Kasiun, S. (2015). Upaya Meningkatkan Minat Baca sebagai Sarana untuk Mencerdaskan Kehidupan Bangsa. Jurnal Pena Indonesia (JPI), 1(1), 79–95.
  10. Kumullah, R., Yulianto, A., & Ida, I. (2019). Peningkatan Membaca Permulaan Melalui Media Flash Card pada Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 7(2), 36-42.
  11. Moleong, L. J. 2010. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
  12. Mullis, I. V., & Martin, M. O. (2013). TIMSS 2015 Assessment Framework. Chestnutt Hill: TIMSS & PIRLS International Study Center.
  13. Nurjaya. (2017). Implementasi Program Gerakan Literasi Sekolah (Gls) Di SMA Negeri 1 Singaraja. Singaraja: Volume. 7 No. 2.
  14. Pradana, B. H., Fatimah, N., & Rochana, T. (2017). Pelaksanaan Gerakan Literasi Sekolah Sebagai Upaya Membentuk Habitu Literasi Siswa di SMA Negeri 4
  15. Magelang. Journal of Education, Society, and Culture, 6(2), 167–179. Retrieved from http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/solidarity.
  16. Ramdhani, M. A. (2014). Lingkungan Pendidikan Dalam Implementasi Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 8(1), 28–37.
  17. Rohman, S. (2017). Membangun Budaya Membaca pada Anak Melalui Program Gerakan Literasi Sekolah. TERAMPIL (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar), 4, 151–174.
  18. Silvia, O. W., & Djuanda, D. (2017). Model Literature Based dalam Program Gerakan Literasi Sekolah. Mimbar Sekolah Dasar, 4(2), 160–171. https://doi.org/10.23819/mimbar-sd.v4i2.7799
  19. Wandasari, Y. 2017. Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (GLS) Sebagai Pembentuk Pendidikan Berkarakter. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 2 (2): 12–22.
  20. Wiedarti, dkk. (2016). Desain Induk Gerakan Literasi Sekolah. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan