Main Article Content

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of the use of the probing-prompting learning model on student learning outcomes on the theme Our Friends of the Environment in grade V Elementary School. This study uses a quantitative method with a quasy experimental research type. Population and sample of all students in grade V with a total of 17 students. The data obtained by observation, pretest (pre-test) aims to determine student learning outcomes before being given treatment and posttest (final test) to determine student learning outcomes after being given treatment. The research instrument used the pretest and posttest questions. Data analysis using t-test, t-test results on learning outcomes obtained t count> t table that is 3.29> 2.09 with a confidence level of 95%. Meanwhile, the influence of variable X (probing-prompting learning model) on variable Y (learning outcomes) is 76.7%. With these results, the alternative hypothesis is accepted and the null hypothesis is rejected. It can be concluded that there is a significant effect of the probing-prompting learning model on student learning outcomes in the theme of our best friend's environment in grade V elementary school.

Keywords

learning model, probing-prompting model, learning outcomes.

Article Details

How to Cite
Setiawan, A. (2021). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Probing-Prompting Terhadap Hasil Belajar Siswa Tema Lingkungan Sahabat Kita di Kelas V Sekolah Dasar. JURNAL PENDIDIKAN DASAR NUSANTARA, 7(1), 1-16. https://doi.org/10.29407/jpdn.v7i1.15963

References

  1. Abdurokhim, Mohamad. 2015. Keefektifan Model Probing-Prompting Dalam Pembelajaran Sejarah Uang Pada Siswa Kelas III Sd Negeri Kepandean 3 Kabupaten Tegal. Skripsi. Fakultas Ilmu Penididkan, Pendidikan Guru Sekolah Dasar, UNNES, Semarang. diakses 22 Maret 2021.
  2. Arikunto, Suharsimi. 2013. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
  3. Artawan, Ketut Agus., Gading, I Ketut., Dibia, I Ketut. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran Probing - Prompting Terhadap Hasil Belajar IPA Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. UNDIKSHA: JJPGSD, 5(2), 1-10. doi: http://dx.doi.org/10.23887/jjpgsd.v5i2.10916.
  4. Dimyati & Mudjiono. 2015. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
  5. Firosalia, Kristin. 2016. Analisis Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar , 2(1), 90-98. diakses 22 Maret 2021.
  6. Hamdu, Ghullam., Agustina, Lisa. 2012. Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Pestasi Belajar Ipa Di Sekolah Dasar. Universitas Pendidikan Indonesia: Jurnal Penelitian Pendidikan, 11(1), 36-47, diakses 22 Maret 2021.
  7. Hendrawan, Teguh., Kasdi, Aminuddin., Sukartiningsih, Wahyu. 2019. Pengaruh Model Pembelajaran Probing-Prompting Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Penelitian dan Hasil Penelitian, 5(3), 24-33. doi: http://dx.doi.org/10.26740/jrpd.v5n3.p1084-1091.
  8. Huda, Miftahul. 2013. Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  9. Kusuma, Yanti Yandri. 2020. Penerapan Model Pembelajaran Probingpromting Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Pada Mata Pelajaran Pkn Di Sekolah Dasar. Universitas Pahlawan: Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 3(1),34-42, diakses 22 Maret 2021.
  10. Soentoro, Ali Idris. 2015. Cara Mudah Belajar Metodologi Penelitian Dengan Aplikasi Statistika: Edisi Pertama, Depok: PT Taramedia Bakti Persada.
  11. Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung : Alfabeta.
  12. Supriyadi. 2011. Strategi Belajar Mengajar. Yogyakarta: Cakrawala Ilmu.
  13. Susanto. Ahmad. 2014. Pengembangan Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenada Media Group.
  14. Thobroni. 2015. Belajar dan Pembelajaran:Teori dan Praktik. Yogyakarta: Ar-Ruz Media.
  15. Trianto. 2011. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.