Improving learning outcomes in economic activities materials through PBL models supported by interactive multimedia in sixth grade SDN Junrejo 2

Authors

  • Amirul Muslikah a:1:{s:5:"en_US";s:9:"Mahasiswa";}
  • Budiono Universitas Muhammadiyah Malang
  • Fita Safitri Universitas Muhammadiyah Malang

DOI:

https://doi.org/10.29407/jpdn.v9i1.19978

Keywords:

Learning Outcomes, PBL, Interactive Multimedia

Abstract

This research aimed to : (1) describe the implementation of the Problem-Based Learning (PBL) model in improving the learning outcomes of Grade VI students (2) the improvement of students' learning outcomes with the application of Problem-Based Learning (PBL) supported by interactive multimedia can enhance the learning outcomes of Grade VI students. The data collection technique used descriptive quantitative by comparing student learning outcomes after and before the class action. With data collection techniques using tests, observations, and interviews. The results of the research before the class action treatment were 8 students in the first cycle of mastery the learning outcomes of students above the KKM increased by 14 children. Whereas in cycle II the completeness of student learning outcomes increased by a total of 18 out of a total of 20 students. This can be presented before the class action classically obtained 40% then in cycle II the percentage increased to 60%. In cycle II, the percentage of completeness of student learning outcomes increased by 85%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, Sa’dun. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Cipta Media Aksara

Akhmad, dkk (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Sd, 10(2), 1-15 https://jurnalilmiahcitrabakti.ac.id/jil/index.php/jil/article/view/1462

Bekti Susanti, Alfera (2023). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Daring Pada Tema Globalisasi Melalui Media Belajar Berbasis Game Edukasi Quizizz Siswa Kelas VI SD Negeri Kesongo 01 Kabupaten Semarang, 6 (1), 1-15-10

https://e-proceedings.iaipalangkaraya.ac.id/index.php/PPGAI/article/view/1274

Arikunto, Suharsimi. 2010. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Bumi Aksara

Ariani, Niken., dan Haryanto, Dani. 2010. Pembelajaran Multimedia diSekolahPedoaman Pembelajaran Inspiratif, Kontstruktif, dan Prospesktif. Jakarta: PT. Prestasi Pustakarya

Dakhi, Agustin Sukses. 2020. Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Education and development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan. 8 (02)-470

Darmawan, Dreni. 2014. Teknologi Pembelajaran. bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Depdiknas. (2003). UU No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Daryanto.2010. Media Visual untuk Pengajaran Teknik. Tarsito Bandung

Fauziah, R. 2015. Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Proses dan Hasil Belajar Operasi Hitung Siswa SD (Doctoral dissertation. Universitas Pendidikan Indonesia).

Hamalik, O. (2012). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara

Indari, Pratiwi Dyah, dkk. 2020. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Ips Materi Kegiatan Ekonomi Melalui Penerapan Video Bandicam Pada Siswa Kelas Iv Sd Negeri Nolobangsan. Prosiding Pendidikan Profesi Guru Sekolah Dasar. http://eprints.uad.ac.id/21224/1/20.%20Pratiwi%20Dyah%20Indari-PGSD%20%28209-218%29.pdf

Kamarianto, K., Noviana, E., & Alpusari, M. 2018. Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV Sd Negri 001 Kecamatan Sinaboi. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 5(1), 1-12.

Kurnia, U., Rifai, H., & Nurhayati, N. 2015. Efektivitas Penggunaan Gambar pada Brosur dalam Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Kelas Xi Sman 5 Padang. Pillar Of Physics Education, 6 (2).

Latifah, U. (2017). Peningkatan Pemahaman Konsep IPS Melalui Penerapan Metode Active Learning Tipe Index Card Match Pada Siswa Kelas VA SD NgotoTahun Pelajaran 2016/2017 (Universitas Negeri Yogyakarta; Vol. 14).

Mirnawati, L., B. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigationterhadapkreativitas Mahasiswa Semester I Pgsd Um Surabaya pada Matakuliah Pengantar Manajemen Pendidikan. Jurnal Pendidikan 6 (1): 84-85.

Munadi, Yudhi. 2013. Media Pembelajaran. Jakarta Selatan: GP Press Group. Naseer, Muchamad., dan Harsemedi, Gede. 2013. Sistem Multimedia. Yogyakarta: Andi.

Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Depok: Ar-Ruz Media

Sudjana, Nana. 2011. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Palangkaraya. PT. Remaja Rosda Karya.

Sundari, K., & Andriana, S. (2018). Upaya Meningkatkaan Pemahaman Konsep Siswa Melalui Model Artikulasi Pada Mata Pelajaran IPS di Kelas V SDIT An-Nadwah Bekasi. Pedagogik, VI(2), 109–116.

Tsabit, Amalia dan Maula. Analisis Pemahaman Konsep Ips Materi Kegiatan Ekonomi Menggunakan Video Pembelajaran IPS Sistem Daring Di Kelas Iv.3 SDN Pakujajar CBM. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar V(01). https://www.journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/2917

Widoyoko, E. P. (2009). Evaluasi program Pembelajaran, Panduan Praktis bagi Pendidik dan Calon Pendidik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Zahwa, Feriska Achikul dan Syafii Imam. Pemilihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ekonomi 19 (01) https://journal.uniku.ac.id/index.php/Equilibrium/article/viewFile/3963/2876

Downloads

PlumX Metrics

Published

2023-07-31

How to Cite

Muslikah, A., Budiono, & Safitri , F. . (2023). Improving learning outcomes in economic activities materials through PBL models supported by interactive multimedia in sixth grade SDN Junrejo 2. JURNAL PENDIDIKAN DASAR NUSANTARA, 9(1), 44–53. https://doi.org/10.29407/jpdn.v9i1.19978