Main Article Content
Abstract
Obstacles may come from teachers and students themselves. Barriers include a lack of teachers can motivate students to be more please Mathematics. Teachers do not understand learning method in accordance with the learning materials. As a teacher should be smart in selecting methods, techniques, and learning models so that teaching and learning can take place with an active, creative, effective, and fun. Average resistance of students, among others: Some students think that mathematics is a subject that is not interesting, difficult, and boring; Math learning process less conducive; Teachers are still often have difficulty in imparting the basic concepts of mathematics to the students, especially the concept of summation of numbers.
To improve the competence of students in summing count numbers need to use methods of the invention. By using the "discovery method" students' ability to add a valid whole number is expected to increase. Therefore, this study aims to contribute information and ideas about how the "discovery method" used in study compares the numbers count. In addition, to determine improvement in student achievement in summing valid whole number. Thus, to obtain a higher quality learning outcomes it is necessary to use methods of the invention in learning summing
Keyword: discovery method, the concept of summation of numbers, mathematics
Abstrak: Prestasi belajar Matematika siswa kelas II SDN Doyong II untuk tahun pelajaran 2015/2016 belum memuaskan karena rata-rata prestasi belajar siswa masih di bawah Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM). Mata pelajaran Matematika merupakan salah satu mata pelajaran yang paling ditakuti oleh siswa.
Hambatan dapat berasal dari guru dan siswa itu sendiri. Hambatan dari guru antara lain kurang dapat menumbuhkan motivasi siswa untuk lebih menyenangi mata pelajaran Matematika. Guru kurang memahami metode pembelajaran yang sesuai dengan materi pembelajaran. Sebagai guru hendaknya pandai dalam memilih metode, teknik, maupun model pembelajaran sehingga proses belajar mengajar dapat berlangsung dengan aktif, kreatif, efektif, dan menyenangkan. Sedang hambatan dari siswa antara lain: Sebagian siswa beranggapan bahwa Matematika merupakan mata pelajaran yang tidak menarik, sulit, dan membosankan; Proses pembelajaran Matematika kurang kondusif; Guru masih sering mengalami kesulitan dalam menanamkan konsep-konsep dasar Matematika kepada siswa, khususnya pada konsep penjumlahan bilangan.
Untuk meningkatkan kompetensi siswa dalam menjumlahkan bilangan cacah perlu menggunakan metode penemuan. Dengan menggunakan ”Metode Penemuan” kemampuan siswa dalam menjumlahkan bilangan cacah diharapkan dapat meningkat. Oleh karena itu, dalam penelitian ini bertujuan memberikan sumbangan informasi dan pemikiran tentang bagaimana ”Metode Penemuan” digunakan dalam pembelajaran membandingkan bilangan cacah. Selain itu juga untuk mengetahui adanya peningkatan prestasi siswa dalam menjumlahkan bilangan cacah. Dengan demikian untuk memperoleh hasil belajar yang lebih berkualitas maka perlu menggunakan metode penemuan dalam pembelajaran menjumlahkan bilangan cacah.
Kata Kunci: metode penemuan, konsep penjumlahan bilangan, matematika
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Copyright on any article is retained by the author (s)
2. The author grants the journal, right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work’s authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
4. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
5. The article and any associated published material is distributed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License