Bibliometric Analysis: Geometric Research Focus on Mathematics Education in Indonesia (2017-2023)

Authors

  • Rona Dhiya Layli Iffah Universitas Sebelas Maret
  • Sri Adiningsih Utami Ningrum Universitas Sebelas Maret
  • Imam Sujadi Universitas Sebelas Maret

DOI:

https://doi.org/10.29407/jmen.v10i2.22016

Keywords:

Bibliometrics, Geometry, Mathematics Education

Abstract

Geometry is one of the contents that students must master during the math learning process, so research on this topic is widely done. This study aims to determine the trend of geometry research research themes that can be used as research topics in the future. This study uses bibliometric analysis, which uses a maximum limit of 200 articles throughout 2017-2023, google scholar is used to search data with geometry keywords through Harzing's Publish or Perish program, then narrowed down to get 171 articles. The results of this study indicate that the trend of publications with geometry research themes has increased in 2018 - 2019. While the theme of geometry research topics that have the opportunity to be used as research in the future there are two keywords namely LKPD and exploration.

References

Andira, Trini, Santoso, B., & Yusup, M., (2018). Penerapan model pembelajaran reciprocal teaching ditinjau dari kemampuan penalaran matematis peserta didik pada materi bangun datar segiempat. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika 13(1):88–98. doi: 10.21831/pg.v13i1.16579.

Angraini, Padhila, & Suparman. (2019). Analisis kebutuhan: problematika geometri pada siswa kelas vii smp negeri 2 Pundong. PROCEEDINGS OF THE 1st STEEEM 1(1):118–22.

Armadan, Somakim, & Indaryanti. (2017). Kemampuan representasi matematis siswa pada pembelajaran berbasis teori van hiele di materi segiempat kelas vii smp negeri 1 Indralaya Utara. Jurnal Elemen 3(1):49. doi: 10.29408/jel.v3i1.306.

Ayuningrum, D. (2017). Strategi pemecahan masalah matematika siswa smp ditinjau dari tingkat berpikir geometri van hiele. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif 8(1):27–34. doi: 10.15294/kreano.v8i1.6851.

Baiduri, Taufik, M., & Elfiani, L., (2019). Pengembangan media pembelajaran pop-up book berbasis audio pada materi bangun datar segiempat di smp. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika 8(1):248–61. doi: 10.24127/ajpm.v8i1.1951.

Chahyanti, Emma, V., Kamid, & Anggereini, E. (2021). Pengembangan lkpd berbasis pendekatan rme pada materi segiempat untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika 10(4):2815. doi: 10.24127/ajpm.v10i4.4337.

Donthu, Neavan, W. M. , Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N., & Lim. (2021). How to conduct a bibliometric analysis: an overview and guidelines. Journal of Business Research 285–96.

Firdayati, L. (2020). Penggunaan model elpsa dengan bantuan alat peraga geoboard pada materi bangun datar segiempat. AKSIOMA: Jurmal Program Studi Pendidikan Matematika 8:133–45.

Heleni, Susda, Saragih, S. & Lubis, N., (2023). Perangkat pembelajaran problem based learning berbasis budaya melayu Riau materi segi empat dan segitiga. AKSIOMA: Jurmal Program Studi Pendidikan Matematika 12(1):860–70.

Hudha, Nur, M., Hamidah, I., Permanasari, A., Abdullah,A. G., Rachman, I., & Matsumoto, T. (2020). Low carbon education: a review and bibliometric analysis. European Journal of Educational Research 9(1):319–29. doi: 10.12973/eu-jer.9.1.319.

Kristial, Dela, Soebagjoyo, J., & Ipaenin, H. (2021). Analisis biblometrik dari istilah ‘etnomatematika. Kognitif: Jurnal Riset HOTS Pendidikan Matematika 1(2):178–90. doi: 10.51574/kognitif.v1i2.62.

Maskar, Sugama, & Anderha, R. R. (2019). Pembelajaran transformasi geometri dengan pendekatan motif kain tapis Lampung. MATHEMA: Journal Pendidikan Matematika 1(1):40–47.

Muhammad, Ilham, Marchy, F. Rusyid, H. K., & Dasari, D. (2022). Analisis bibliometrik: penelitian augmented reality dalam pendidikan matematika. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika) 11(1):141. doi: 10.25273/jipm.v11i1.13818.

Nur’aini, Linda, I., Harahap, E., Badruzzaman, F. H., & Darmawan, D. (2017). Pembelajaran matematika geometri secara realistis dengan geogebra. Jurnal Teori Dan Penerapan Matematika 16(2):1–6. doi: 10.29313/jmtm.v16i2.3900.

Phoong, Yen, S., Khek, S. L., & Phoong, S. W. (2022). The bibliometric analysis on finite mixture model. SAGE Open 12(2). doi: 10.1177/21582440221101039.

Pratama, Angga, R., Waskitoningtyas, R. S., & Permatasari, B. I. (2018). Metode harum pala (hafalan rumus pakai lagu) pada materi segitiga dan segiempat. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika 7(3):444. doi: 10.24127/ajpm.v7i3.1594.

Ratnasari, Rahmah, J., & Setiawan, Y. E. (2022). Literasi numerasi siswa dalam pemecahan masalah segiempat dan trapesium. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika 11(3):2533. doi: 10.24127/ajpm.v11i3.5714.

Riastuti, Ade, & Suryadi, D. (2020). Design didactic triangular propertis based on the level geometric thinking van-hiele of grade vii students. AKSIOMA: Jurmal Program Studi Pendidikan Matematika 12(July):1–23.

Sholihah, Zainatu, S., & Afriansyah, E. A. (2018). Analisis kesulitan siswa dalam proses pemecahan masalah geometri berdasarkan tahapan berpikir van hiele. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika 6(2):287–98. doi: 10.31980/mosharafa.v6i2.317.

Wahab, A., Norhafizan, Talib, O., Razali, F., & Kamarudin, N. (2021). The big why of implementing computational thinking in stem education: a systematic literature review. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH) 6(3):272–89. doi: 10.47405/mjssh.v6i3.706.

Yenti, Nurmai, I., Putri, M. V., & Maris, I. M. (2022). Pengembangan media interaktif berbasis etnomatematika menggunakan lectora inspire untuk materi segitiga dan segiempat. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika 11(4):2847. doi: 10.24127/ajpm.v11i4.6030.

Downloads

PlumX Metrics

Published

2024-11-30

How to Cite

Iffah, R. D. L., Ningrum , S. A. U. ., & Sujadi , I. . (2024). Bibliometric Analysis: Geometric Research Focus on Mathematics Education in Indonesia (2017-2023). Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika, 10(2), 361–370. https://doi.org/10.29407/jmen.v10i2.22016