Application of puberty animation media to improve student independence class VI elementary school
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
The purpose of this research is to find out the application of puberty animation learning media in increasing the independence of class VI students at SDN 9 Purwodadi in 2021/2022. The research method used was classroom action research (PTK) with a total sample of 32. The data collection method used observation, tests, interviews, and documentation with the percentage results pre-cycle average achievement level of 44.32%, cycle I with an average achievement level of 48.7, and cycle II with an average achievement level of 79.36% had an increase. This is evidenced by the increasing percentage of the number of students independence in the process of teaching and learning activities before and after being given action
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
References
- Amaliyah, S., & Nuqul, F. L. (2017). Eksplorasi Persepsi Ibu tentang Pendidikan Seks untuk Anak. Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(2), 157–166.
- Arikunto, S. (2015). Prosedur-Prosedur Penelitian. Jakarta: Bumi.
- Authon. (2016). HUBUNGAN DUKUNGAN SOSIAL TERHADAP KEMANDIRIAN ANAK YATIM YANG TINGGAL DI ASRAMA SMP ICMBS SIDOARJO. Skripsi, Fakultas Psikologi dan Kesehatan UIN Ampel, (August).
- Dewi, D. M. (2016). Meningkatkan pengetahuan pendidikan seks melalui layanan informasi pada siswa kelas vi madrasah ibtidaiyah negeri sumurrejo kota semarang tahun ajaran 2015/2016.
- Ellita Novianthy Baganu. (2017). Peran Orang Tua Dalam Memberikan Pendidikan Seks Terhadap Perilaku Seksual Remaja Di GKII Jemaat Tengkapak. Skripsi, S.Pd.K, Sekolah Tinggi Theologia Jaffray Makassar, 25–36. Retrieved from file:///C:/Users/ASUS/Downloads/Seks remaja.pdf
- Fisher, T. D., Moore, Z. T., & Pittenger, M.-J. (2012). Sex on the Brain?: An Examination of Frequency of Sexual Cognitions as a Function of Gender, Erotophilia, and Social Desirability. The Journal of Sex Research, 49(1), 69–77. Taylor & Francis. Retrieved from https://doi.org/10.1080/00224499.2011.565429
- Hasani, R.F., &, & Yusuf, E. A. (2020). The Influence of Religiosity on Premarital Sexual Behavior of Adolescents in Tanjungbalai. International Research Journal of Advanced Engineering and Science, 5(1), 52–53. Retrieved from http://irjaes.com/wp-content/uploads/2020/10/IRJAES-V5N1P22Y19.pdf
- Hikmah, S. (2017). MENGANTISIPASI KEJAHATAN SEKSUAL TERHADAP ANAK MELALUI PEMBELAJARAN “AKU ANAK BERANI MELINDUNGI DIRI SENDIRI”: Studi di Yayasan al-Hikmah Grobogan. Sawwa: Jurnal Studi Gender, 12(2), 187.
- Jalinus, N., & Ambiyar. (2016). Media dan Sumber Belajar. Jakarta : Kencana, 219.
- Jannah, F. (2015). Inovasi pendidikan dalam rangka peningkatan kualitas pembelajaran melalui penelitian tindakan kelas. Prosiding Seminar Nasional PS2DMP UNLAM, 1(1), 27–32.
- Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak (Kemen PPPA). (2020). Profil ANAK INDONESIA 2020. Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak (PPPA), 84.
- Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak (Kemen PPPA). (2021). PERATURAN MENTERI PEMBERDAYAAN PEREMPUAN DAN PERLINDUNGAN ANAK REPUBLIK INDONESIA NOMOR 2 TAHUN 2021. jdih.kemenpppa.go.id.
- Komnas Perempuan. (2021). Perempuan Dalam Himpitan Pandemi: Lonjakan Kekerasan Siber, Perkawinan Anak, dan Keterbatasan Penanganan di Tengah Covid-19, Catatan Tahunan Kekerasan Terhadap Perempuan Tahun 2020. Catatan Tahunan Tentnag Kekerasan Seksual Terhadap Perempuan (Vol. 1). Retrieved from https://komnasperempuan.go.id/uploadedFiles/1466.1614933645.pdf
- Laporan Perlindungan Saksi dan Korban (LPSK). (2020). Laporan Tahunan LPSK Tahun 2020. Retrieved from https://lpsk.go.id/publikasi/laporan
- Margono, M. (2009). Tantangan Globalisasi terhadap Pendidikan Nilai Kebangsaan. Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Negara, 15(1).
- Musfiqon, H. M. (2012). Pengembangan media dan sumber pembelajaran. Jakarta: PT. Prestasi Pustakaraya.
- Prabowo, A. P. (2017). Sosialisasi Orangtua mengenai Pendidikan Seksual Pasca Pubertas pada Anak Tunagrahita. Jurnal Skripsi Universitas Airlangga Komunitas, 6 (1). pp. 60-81. ISSN 2303-1166, 6(1). Retrieved from http://repository.unair.ac.id/68204/1/Fis.S.31.17 . Pra.s - JURNAL.pdf
- Sab’ngatun, Sri Suparti, T. W. A. (2019). PERILAKU IBU DALAM PENDIDIKAN SEKS PADA ANAK USIA 3-5 TAHUN. Avicenna Journal of Health Research, 2(1), 106–112.
- Saydam, S. (2016). Kesadaran orangtua tentang kekerasan seksual pada anak usia dini di tk rawdah kids dernegi, istanbul turki.
- Sugiyono, P. D. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&d dan Penelitian Pendidikan). Metode Penelitian Pendidikan.
- Sukarno. (2012). FUN AND EASY WITH MASTER IPA. PUSTAKA WIDYATAMA.
- World Health Organization. (2016). Ending violence against children is priority. INSPIRE Seven Strategies for Ending Violence Against Children, 10–20. Retrieved from http://www.who.int/about/%5Cnhttp://apps.who.int/iris/bitstream/10665/207717/1/9789241565356-eng.pdf?ua=1
- World Health Organization. (2020). World health statistics 2020: monitoring health for the SDGs, sustainable development goals (Vol. 2507).
- Wulandari, R., & Suteja, J. (2019). Konseling Pendidikan Seks dalam Pencegahan Kekerasan Seksual Anak (KSA). Prophetic : Professional, Empathy and Islamic Counseling Journal, 2(1), 61.
- Yafie, E. (2017). PENDIDIKAN SEKSUAL ANAK USIA DINI. Jurnal CARE ( Children Advisory Research and Education ), 4, 18–30.