Main Article Content

Abstract

Teaching materials are one of the important factors in the effectiveness of learning, especially at the Higher Education level. Lack of teaching materials can certainly affect the quality of learning or lectures. The purpose of developing this module is 1) to increase students' understanding of the three characteristics of student soldiers which will be developed in learning courses so that students really animate, interpret and can implement them in everyday life on campus and outside campus, ) to determine the feasibility level of the developed teaching materials.


 This type of research is research and development research. Development refers to the ADDIE development model (analysis, design, development, implementation and evaluation). Based on the overall product assessment by material and learning experts, a score of X = 265 was obtained, which was included in the "Very Good" score criteria. While the overall product assessment by media experts obtained a score of X = 167, which is included in the "Very Good" score criteria.


 


Keywords: Development of Teaching Materials; Study and Learning; Three Characteristics of TP

Keywords

development of teaching materials, learning and learning, Tri Characteristics of TP

Article Details

How to Cite
Beny Asfuri, N., & Ambarsari, R. Y. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Belajar Dan Pembelajaran Berbasis Tri Ciri Tentara Pelajar (Patriotisme, Kepeloporan Dan Kemandirian) Pada Mahasiswa UTP Surakarta. JURNAL PENDIDIKAN DASAR NUSANTARA, 7(1), 202-215. https://doi.org/10.29407/jpdn.v7i1.16101

References

  1. Adalikwu, S.A. dan lorkpilgh, I.T. (2013). The Influence of Instructional Materials on Academic Performance of Senior Secondary School Students in Chemistry in Cross River State. Global Journal of Educational Research, 20 (1), 39-45.
  2. Arsanti, Meilan. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Penulisan Kreatif Bermuatan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Religius Bagi Mahasiswa Prodi Pbsi, Fkip, Unissula. Jurnal Kredo, 1 (2), 69-88.
  3. Gultom, S. (2012). Pedoman Penulisan Buku Ajar Peningkatan Kompetensi Pendidik Pendidikan Nonformal. Jakarta: Kemendikbud.
  4. Hanafy, Muh Sain. (2014). Konsep Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Lentera Pendidikan, 17 (1), 66-79.
  5. Kinanti, L.P., & Sudirman. (2017). Analisis Kelayakan Isi Materi Dari Komponen Materi Pendukung Pembelajaran Dalam Buku Teks Mata Pelajaran Sosiologi Kelas XI SMA Negeri Di Kota Bandung. Jurnal SOSIETAS ,7 (1), 341-345.
  6. Kurniawati, Tri, dkk. (2015). Pengembangan Draft Bahan Ajar Pada Mata Kuliah Basic Reading Program Studi Bahasa Inggris. Jurnal Pendidikan Bahasa, 2 (2), 281-293.
  7. Meiningsih, D., Alimah, S., Yustinus, U.A. (2019). Majalah It Fly V.A Alternatif Pilihan Sumber Belajar Biologi. Jurnal PHENOMENON, 9 (1), 10-20.
  8. Noviyanti & Gading G. (2020). Model Pengembangan ADDIE dalam penyusunan Buku Ajar Administrasi Keuangan. Jurnal Ilmiah Manajemen Publik dan Kebijakan Sosial, 4 ( 2), 100-120.
  9. Pane, Aprida & Muhammad Darwis Dasopang. 2017. Belajar dan Pembelajaran. FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman,3 (2), 333-352.
  10. Prasetiyo, N. A & Perwiraningtyas, Pertiwi. 2017. Pengembangan Buku Ajar Berbasis Lingkungan Hidup Pada Matakuliah Biologi di Universitas Tribhuwana Tunggadewi. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 3 (1), 19-27.
  11. Pusat Kurikulum dan Perbukuan. (2012). Penilaian Buku Teks Pelajaran. http://puskurbuk.net/web/penilian-buku-teks-pelajaran.html (Diunduh 10 Februari 2021).
  12. Putry, Raihan. (2018). Nilai Pendidikan Karakter Anak di Sekolah Perspektif Kemendiknas. Gender Equality: Internasional Journal of Child and Gender Studies. 4 (1), 39-54.
  13. Raharjo, Sabar Budi. (2011). Pendidikan Karakter sebagai Upaya Menciptakan Akhlak Mulia. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 16 (3), 229-238.
  14. Santoso, Nuruddin Priya Budi. (2019). Membangun Insan Olahraga Yang Berkarakter, Profesional Dan Kompetitif Dengan Dijiwai Patriotisme,Kepeloporan Dan Kemandirian. Jurnal Ilmiah Mitra Swara Ganesha, 6 (1), 47-57.
  15. Sihotang, C., & Sibuea, A. M. (2015). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Kontekstual dengan Tema “Sehat Itu Penting”. Jurnal Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pendidikan, 2 (2).
  16. Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.
  17. Sugiyono, E. I. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Menyimak Berbasis Multimedia Interaktif dalam Model Belajar Mandiri untuk Sekolah Menengah Pertama. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(2), 83-89.
  18. Suryaman, dkk. (2013). Pengembangan Model Buku Ajar Sejarah Sastra Indonesia Modern Berprespektif Gender. Jurnal Ilmiah Model Pengembangan ADDIE Dalam Penyusunan Buku Ajar, 12 (1), 106-118.
  19. Suwiwa, I.G., dkk. (2014). Pengembangan Multimedia Integratif Pembelajaran Pada Mata Kuliah Teori dan Praktik Pencak Silat. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ghanesa, Program Studi Teknologi Pembelajaran 4 (1), 1-12.
  20. Tim Pengembang MKDP Kurikulum dan Pembelajaran UPI. 2011. Kurikulum dan Pembelajaran. Bandung: UPI.
  21. Wulandari, Y., & Purwanto, W. E. (2017). Kelayakan Aspek Materi dan Media Dalam Pengembangan Buku Ajar Sastra Lama. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia V3 (i2), 162-172.