Pelatihan Penyusunan Modul Ajar Berbasis Literasi dan Numerasi Guru Sekolah Dasar Menggunakan Kecerdasan Buatan di Kecamatan Banyakan

Authors

  • Ita Kurnia UNP Kediri
  • Abdul Aziz Hunaifi Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Muhamad Basori Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Astin Hadiahti Aulia Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Rohma Darul Istiqomah Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Vifi Asfia Universitas Nusantara PGRI Kediri

DOI:

https://doi.org/10.29407/dedikasi.v5i1.25740

Keywords:

Kecerdasan Buatan (AI), Kompetensi Guru, Literasi dan Numerasi

Abstract

Literacy and numeracy are fundamental skills that are crucial for the development of elementary school-aged children. However, there are many challenges faced in improving the quality of learning in Banyakan District. This is reflected in the results of the Minimum Competency Assessment (AKM), which show that many literacy and numeracy outcomes are still low. To address this issue, the Elementary School Teacher Education Program (PGSD) at Universitas Nusantara PGRI Kediri collaborates with the Teacher Activity Group (KKG) to conduct training on developing literacy and numeracy-based teaching modules using artificial intelligence (AI). This training aims to enhance teachers' competencies in creating interactive and adaptive teaching modules and applying technology in the learning process. The results of this activity indicate that teacher participation in the training reached 97.68%, and it is expected to have a significant impact on student learning outcomes. This program is anticipated to provide a transformation in teaching literacy and numeracy and serve as a model for other districts to integrate technology into education. The sustainability of the program is planned through replication in other areas and collaboration with external parties to support the development of quality education

Downloads

Download data is not yet available.

References

Destari, S. (2024). Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Baca-Tulis. Jurnal Literasi dan Pendidikan, 15(1), 25–33.

Gunawan S, Hadiyanti Y. Pembelajaran Berbasis Teknologi: Integrasi Forum Diskusi, Kuis, dan Game untuk Meningkatkan Kompetensi Guru. Jurnal Teknologi Pendidikan. 2022;18(2):45-58.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2016). Kemampuan Mengakses, Memahami, dan Menggunakan Informasi Secara Cerdas. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. Buku Panduan Merdeka Belajar Kampus Merdeka. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi; 2020.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Framework Asesmen Kompetensi Minimum. Jakarta: Kemendikbud.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Panduan Penyusunan Modul Ajar. Jakarta: Kemendikbud.

Prasetyo E, Widiastuti M. Manajemen Kegiatan KKG: Meningkatkan Struktur dan Monitoring untuk Pengembangan Profesional Guru. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. 2022;25(1):45- 59.

Pramesti, R. (2018). Rendahnya Motivasi Belajar sebagai Penyebab Kemampuan Literasi yang Lemah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 12(3), 45–52.

Rahmawati, L., & Susanto, R. (2022). Tantangan Guru dalam Penyusunan Modul Ajar Berbasis Kecerdasan Buatan. Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(3), 45–52.

Russell, S., & Norvig, P. (2016). Artificial Intelligence: A Modern Approach (3rd ed.). Pearson.

Suyitno, A. (2021). Integrasi Numerasi, Literasi, dan Kecerdasan Buatan dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Inovatif, 15(2), 112–120.

Rahmawati, L., & Susanto, R. (2022). Manfaat Penggunaan Kecerdasan Buatan dalam Pembelajaran Literasi dan Numerasi. Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(3), 45–52.

Rachman BAR, Firyalita SF, Mufidah NL, Sadiyah H, Sari IN. Peningkatan Kemampuan Literasi dan Numerasi Peserta Didik Melalui Program Kampus Mengajar Angkatan 2. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. 2021;5(6):1535-1541. doi: 10.31849/dinamisia.v5i6.8589.

Suharyono A, Hidayati N. Tantangan Pembiayaan dalam Peningkatan Kualitas Pendidikan: Studi Kasus Kegiatan KKG. Jurnal Manajemen Pendidikan. 2021;23(3):112-121.

Suyitno, A. (2021). Integrasi Numerasi, Literasi, dan Kecerdasan Buatan dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Inovatif, 15(2), 112–120.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 3 Tahun 2017 tentang Sistem Perbukuan. (2017). Jakarta: Kementerian Hukum dan Hak Asasi Manusia Republik Indonesia.

Yulianti, R., & Supriyadi, T. (2019). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Numerasi di Indonesia. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(2), 75–88.

Downloads

PlumX Metrics

Published

2025-06-26

How to Cite

Pelatihan Penyusunan Modul Ajar Berbasis Literasi dan Numerasi Guru Sekolah Dasar Menggunakan Kecerdasan Buatan di Kecamatan Banyakan. (2025). Dedikasi Nusantara: Jurnal Pengabdian Masyarakat Pendidikan Dasar, 5(1), 178-193. https://doi.org/10.29407/dedikasi.v5i1.25740

Similar Articles

21-30 of 64

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)