Characters Design of Public Service Advertisement Posters to Increase Interest in Learning Javanese for Elementary School Children in Kendal Regency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29407/jbsp.v9i1.5

Keywords:

Javanese, Kendal, learning interest

Abstract

In Kendal Regency, elementary school students' interest in learning Javanese has declined, as evidenced by the fact that 39.7% of students have not yet mastered the subject. Students have expressed that they prefer learning with visual representations rather than just theory from textbooks. Therefore, this Public Service Advertisement (PSA) poster design aims to increase students' interest in learning Javanese by integrating visual elements and relevant learning material. The data collection methods used in this design include interviews and questionnaires for primary data, and observations and literature reviews for secondary data. The analysis in this design is conducted using the 5W+1H approach, along with the five-stage design method by Robin Landa. This poster features Javanese cultural materials in line with the Javanese curriculum for elementary schools, including topics such as wayang, traditional Javanese houses, tembang macapat, Javanese traditional dance, and Javanese script. It is expected that this poster can be optimally used according to its function to increase students' interest in learning Javanese at the elementary school level in Kendal Regency.

References

Adam, C. (2023). Perancangan poster augmented reality dampak sampah plastik bagi lingkungan. Jurnal Desain Komunikasi Visual Nirmana, 23(1), 59-66.

Alimudin, A., Nihwan, N., & Cahyo, E. D. (2023). Pelatihan implementasi Kurikulum Merdeka bagi guru PAUD di Kecamatan Sekampung Lampung Timur. Dedikasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(2), 126–133.

Annisa, L. N. I. S. (2023). Penerapan penerapan media poster pada pembelajaran tematik untuk meningkatkan rasa kepedulian terhadap lingkungan pada siswa kelas VI MI Rayya Kota Jambi: Media poster, tematik, kepedulian lingkungan. Primary Education Journal (PEJ), 7(1), 1–8.

Avianto, Y. F., & Prasida, T. A. S. (2018). Pembelajaran aksara Jawa untuk siswa sekolah dasar dengan menggunakan media board game. Aksara, 30(1), 133–148.

Budiarta, I. G. M., & Sutrisno, L. B. (2024). Layout desain poster digital karya mahasiswa program studi pendidikan seni rupa Undiksha. Jurnal Pendidikan Seni Rupa Undiksha, 14(3), 258-267.

Evans, F., & Wibowo, T. (2024). Perancangan dan pengembangan video game MidCore sebagai 2D artist dan asset designer Dreams Studio. In National Conference for Community Service Project (NaCosPro) (Vol. 6, No. 1, pp. 117-124).

Fardani, M. A., Rohmah, F., & Fajrie, N. (2023). Pengembangan media pembelajaran Pokja (Poster Aksara Jawa) untuk pengenalan aksara Jawa pada siswa kelas III sekolah dasar. Afeksi: Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 4(4),423-432.

Farizi, F. J., & Oemar, E. A. B. (2021). Perancangan poster sebagai media promosi obyek wisata Kabupaten Situbondo. BARIK-Jurnal S1 Desain Komunikasi Visual, 2(3), 138-147.

Landa, R. (2010). Graphic design solutions (4th ed.). Boston: Cengage Learning

Nida, A. H., & Sumantri, J. (2020). Poster manfaat WPAP sebagai alternatif gaya dalam penyampaian informasi pengetahuan. Visual Heritage: Jurnal Kreasi Seni dan Budaya, 2(03), 173-182.

Nugraha, K. A., & Herlina, H. (2021). Klasifikasi pertanyaan bidang akademik berdasarkan 5w1h menggunakan k-nearest neighbors. JEPIN (Jurnal Edukasi dan Penelitian Informatika), 7(1), 44–51.

Nurcahyo, M. (2022). Kajian peran sketsa dalam proses kreatif dan pendidikan desain (Kasus pengalaman belajar desain di era digital). LINTAS RUANG: Jurnal Pengetahuan dan Perancangan Desain Interior, 10(2), 86-97.

Nurfadhillah, S., Waro, K., Handayani, N. R., & Ningsih, P. A. (2021). Pengaplikasian media pembelajaran visual pada pembelajaran matematika sekolah dasar Bina Bangsa. EDISI, 3(2), 253-263.

Nurwanti, T., & Bahtiar, R. S. (2024). Kajian literatur tentang manfaat media pembelajaran poster pada tema "Benda di Sekitar Ku" untuk meningkatkan kreativitas siswa kelas III di SDN Dukuh Kupang 5 Surabaya. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 96-104.

Pahlevi, M. R., Restapaty, R., & Alfayid, M. (2021). Hubungan pemberian poster terhadap kepatuhan minum obat pada pasien diabetes melitus di Puskesmas Simpang Empat Kabupaten Banjar. Jurnal Insan Farmasi Indonesia, 4(2), 227-236.

Putri, A., & Seprina, R. (2023). Muatan nilai pendidikan karakter pada buku paket sejarah wajib di SMAN 2 Kota Jambi. Krinok: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Sejarah, 2(3), 147-159.

Sari, L. N. I. (2023). Penerapan media poster pada pembelajaran tematik untuk meningkatkan rasa kepedulian terhadap lingkungan siswa kelas VI di MI Rayya Kota Jambi. UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.

Semesta, H. G., Romadhona, M., & Arifianto, P. F. (2024). Perancangan buku ilustrasi interaktif tentang aksara Jawa untuk siswa SD kelas 3-6. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(3), 1211–1220.

Shevia, Y., Pratikno, A. S., & Hanik, U. (2024). Pengembangan poster sastra anak berbasis kearifan lokal Sumenep untuk siswa kelas IV SDN Ellak Laok IV Sumenep. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan, 4(1), 182–193.

Sinaga, M. R. B., & Senoprabowo, A. (2023). Perancangan iklan layanan masyarakat pekerja anak dibawah umur Provinsi Riau untuk mengurangi peningkatan pekerja anak di Provinsi Riau. Citrakara, 5(2), 176–195.

Utami, A. P. (2021). Pengaruh strategi pembelajaran poster session terhadap keaktifan dan hasil belajar matematika siswa SMPN 1 Seulimeum (Bangun ruang sisi datar kubus dan balok). UIN Ar-Raniry.

Vania, E. P., & Rizal, M. A. S. (2024). Inovasi pendidikan: Menerapkan konsep inklusi dalam pembelajaran bahasa Indonesia untuk mewujudkan kemandirian dan keberagaman siswa. Wacana: Jurnal Bahasa, Seni, Dan Pengajaran, 8(1), 1–10.

Wulandari, T. (2023). Badan bahasa: Ada kemunduran penutur Bahasa Jawa, bagaimana agar tak punah? Detik.com. Diambil dari https://www.detik.com/edu/edutainment/d-6625656/badan-bahasa-ada-kemunduran-penutur-bahasa-jawa-bagaimana-agar-tak-punah

Yulianti, I. (2021). Perancangan desain karakter Jole berbasis lokal Flores, Indonesia. Journal of Animation and Games Studies, 7(1), 63-72.

Yosela, S., & Putra, J. S. (2022). Analisis seri animasi ”The Backyardigans” menggunakan teori warna. Prosiding Konferensi Mahasiswa Desain Komunikasi Visual (KOMA DKV), 3, 343-352.

Downloads

PlumX Metrics

Published

2025-04-29

Issue

Section

Article

How to Cite

Afriyani, W. E., & Senoprabowo, A. (2025). Characters Design of Public Service Advertisement Posters to Increase Interest in Learning Javanese for Elementary School Children in Kendal Regency. Wacana : Jurnal Bahasa, Seni, Dan Pengajaran, 9(1), 47-61. https://doi.org/10.29407/jbsp.v9i1.5

Similar Articles

21-30 of 46

You may also start an advanced similarity search for this article.