Meta-Analysis of Instructional Media to Enhance Writing Skills in Indonesian Language Education
DOI:
https://doi.org/10.29407/jbsp.v9i2.8Keywords:
Indonesia languange learning, learning media, writng skillsAbstract
This study aims to comprehensively identify and analyze the effectiveness of various learning media in improving students’ writing skills within Indonesian language instruction. The research method employed is a quantitative descriptive meta-analysis. Data sources were systematically obtained from 15 academic articles on meta-analysis of learning media and writing skills, accessed primarily through Google Scholar. All selected publications met strict criteria, including a focus on the last five years (2020–2025) and SINTA accreditation status. Data collection utilized purposive sampling, selecting articles based strictly on thematic relevance. Data analysis involved calculating percentages to identify media dominance and conducting qualitative narrative reviews to synthesize findings. The recapitulation of findings reveals that digital media is overwhelmingly the most dominant type of media used (73.33% of the total), compared to analog or traditional media (26.67%). Furthermore, studies focusing on the junior high school level are the most frequent (40%). Crucially, the overall average effect size of the learning media use across all studies is 0.88. This high value falls squarely into the large category, thereby indicating a positive and statistically significant influence on enhancing students' writing skills.
References
Afriliyani, R., Suntoko, S., & Meliasanti, F. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Realia Terhadap Keterampilan Menulis Puisi Pada Siswa Kelas X Di SMK Mathla’ul Anwar Segaran Kecamatan Batujaya Tahun Pelajaran 2023/2024. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3, 164–176. http://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/3501
Amelia, R., Triyadi, S., & Maspuroh, U. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi “Animaker” Terhadap Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Drama Pada Siswa Kelas VIII SMPN 1 Rawamerta. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 2(23), 656–664.
Arbi, M. A., Setyonegoro, A., & Akhyaruddin. (2023). Pemanfaatan Media YouTube dalam Pembelajaran Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Batanghari. Jurnal Sinestesia, 13(2), 876–881. https://sinestesia.pustaka.my.id/journal/article/view/421
Fauziah, A., Agustiani, T., & Supendi, D. A. (2024). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN EDPUZZLE TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS TEKS PROSEDUR PADA SISWA KELAS XI SMA NEGERI 1 JAMPANGKULON TAHUN AJAR 2022/2023. Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 9(1). https://doi.org/10.31943/bi.v9i1.565
Haruminarti, T. E. (2021). Pembelajaran Menulis Puisi dengan Sugesti Imajinasi Menggunakan Media Video Keindahan Alam untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII E UPT SMPN 2. Wacana : Jurnal Bahasa, Seni, Dan Pengajaran, 5(2), 92–100. https://doi.org/https://doi.org/10.29407/jbsp.v5i2.17561
Hidayatullah, D. (2022). Meta-Analisis Media Pembelajaran Audiovisual Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Di Sekolah. Dialektika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra, Dan Matematika, 8(2), 31–40. https://journal.fkip-unilaki.ac.id/index.php/dia31-40fromhttps://journal.fkip-unilaki.ac.id/index.php/dia/articles/view/51.
Hilaliyah, T., Mutia, I., & Riansi, E. S. (2021). Meta Analisis Media Pembelajaran terhadap Kemampuan Menulis Cerpen. Jurnal Membaca Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(2), 161–168. http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/jurnalmembaca
Indriyani, O., Surti, & Rosalina, S. (2024). PENGARUH MEDIA FILM ANIMASI RIRI STORY BOOKS TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS TEKS TANGGAPAN SISWA KELAS VII DI SMPN 2 KARAWANG BARAT. Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 9(1), 193–209.
Jumadi, J. (2021). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi dengan Menggunakan Media Audio Visual Pada Siswa Kelas XI MIPA 1 SMA N 1 Gemolong. Jurnal Pendidikan, 30(2), 341. https://doi.org/10.32585/jp.v30i2.1549
Kaisya, S., & Simaremare, Juni Agus Saragih, R. B. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Padlet terhadap Kemampuan Menulis Teks Fabel Siswa Kelas VII SMP. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(6), 12285–12291. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i6.4485
Khairani, P., Trianton, T., & Sari, S. (2025). Peningkatan kemampuan menulis cerita berdasarkan pengalaman melalui media gambar pada siswa kelas IV SD Kampung prapat tahun pelajaran 2024-2025. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10, 231–245.
Kustandi, C., & Darmawan, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Konsep Dan Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran Bagi Pendidik Di Dekolah Dan Masyarakat.
Lesmana, E. D., & Lubis, F. (2021). Efektivitas model pembelajaran ARCS terhadap kemampuan menulis surat pribadi siswa kelas VII SMPN 11 Medan. KEMBARA Journal of Scientific Language Literature and Teaching, 6(2). https://doi.org/10.22219/kembara.v6i2.13989
Narinda, Maspuroh, U., & Adham, M. J. I. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Animaker terhadap Keterampilan Menulis Siswa SMK Al- Fathimiyah Pendahuluan Metode. Jurnal Sinestesia : Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 13(1), 570–578.
Nurjanah, S., Setiawan, H., & Muhtarom, I. (2024). Efektivitas Model Pembelajaran CORE Berbantuan Media Youtube Dalam Menulis Teks Berita. 10(3), 965–971.
Palupi, R. I., Nugroho, A., & Egok, A. S. (2024). PENERAPAN MEDIA GAMBAR BERSERI TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS KARANGAN NARASI SISWA KELAS V SD NEGERI PAGARSARI. Linggau Journal of Elementary School Education, 4(1), 105-116.
Pasambo, E., & Radia, E. H. (2022). Meta Analisis Pengaruh Multimedia Sebagai Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3). https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2533
Pranata, K., Kartika, Y. W., & Zulherman, Z. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Film Animasi Terhadap Peningkatan Keterampilan Menulis Cerita. Jurnal Basicedu, 5(3). https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.867
Yusuf, A. M. (2017). METODE PENELITIAN Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian Gabungan. In K E N C A N A (Vol. 13, Issue 1).
Puspita, D., Septyanti, E., & Permatasari, S. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Audiovisual terhadap Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Siswa SMP. Geram, 11(2), 124–133. https://doi.org/10.25299/geram.2023.vol11(2).15381
Ramadhani, A., Tambunan, M. A., Saragih, V. R., Sirait, J., & Sitanggang Gusar, M. R. (2022). Pengaruh Media Komik Digital untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerita Pendek. JBSI: Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(02), 251–260. https://doi.org/10.47709/jbsi.v2i02.1870
Sindi, O., Faizah, H., & Zulhafizh, Z. (2024). Efektivitas Penggunaan Video Kinemaster terhadap Keterampilan Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas XI di SMAN 1 Benai. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(2), 1663–1668. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i2.3914
Syahwardi, S. F., Zahra, F. R., Andriani, L., & Hilaliyah, T. (2023). Media Film Dalam Keterampilan Menulis Naskah Drama Di Sekolah. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 12(2), 123. https://doi.org/10.31000/lgrm.v12i2.8722
Syamzah Ayuningrum. (2023). Penerapan Media Pop Up Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerita Pendek. Wacana : Jurnal Bahasa, Seni, Dan Pengajaran, 7(1), 86–96. https://doi.org/10.29407/jbsp.v7i1.20053
Tarigan, H. G. (2008). Menulis : sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung : Angkasa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Silviani Marlinda, Penty Susilowati, Tatu Hilaliyah, Aceng Hasani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.