Pengembangan Media Pembelajaran DUGIBO untuk Mengasah Keterampilan Membaca Siswa Kelas 5 MI Maarif Kadipaten Ponorogo

Authors

  • Istiqomah Institut Agama Islam Negeri Ponorogo
  • Farida Yufarlina Rosita Institut Agama Islam Negeri Ponorogo

DOI:

https://doi.org/10.29407/jbsp.v8i2.23588

Keywords:

Indonesian language, Learning media, reading skills

Abstract

Indonesian language learning requires media to support the learning process. The LKS is not optimal if it is not combined with other learning aids. Reading skills require various reading materials that contain the latest insights. One of the insights needed for students is environmental insight. The purpose of this study is to explain the validity of the Education Gift Box (DUGIBO) as a learning aid for Indonesian language material on main ideas with environmental insight content to hone the reading skills of fifth students at MI Ma'arif Kadipaten Ponorogo. This study is research and development with the 4D development model. This research uses data collection techniques: interviews, observations, questionnaires, and documentation. The validators of this study were 1 expert validator, 1 teacher, and 21 class 5A students. The aspects assessed in this media development are media, material, and language, which are analyzed using the percentages correction formula. The results showed that the score from expert validation is a very valid category, and the results of the student response questionnaire received a very good score. The validity value of DUGIBO media from both aspects is declared very valid, so DUGIBO media is very feasible to use in the learning process.

References

Aghni, R. I. (2018). Fungsi dan jenis media pembelajaran dalam pembelajaran Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(1), 98–107.
Budiarti, W. N., & Haryanto, H. (2016). Pengembangan media komik untuk meningkatkan motivasi belajar dan keterampilan membaca pemahaman siswa kelas IV. Jurnal Prima Edukasia, 4(2), 233–242.
Ermi, N., Sosiologi, G., & Negeri 15 Pekanbaru, S. (n.d.). PENGGUNAAN MEDIA LEMBAR KERJA SISWA (LKS) DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SOSIOLOGI SISWA KELAS XI SMAN 15 PEKANBARU. http://donnytugas.wordpress.com.
Febrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan media pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 5(1).
Hanifah, D. P., Wibowo, S., Wardani, K. D. K. A., Budiyono, A., Pratama, M. P., Sari, M. N., Maliki, R. Z., Wijaya, L., Prihastari, E. B., & Putri, R. A. R. (2023). Teori dan Prinsip Pengembangan Media Pembelajaran. Pradina Pustaka.
Harianto, E. (2020). Keterampilan membaca dalam pembelajaran bahasa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 9(1), 1–8.
Husnah, N., Manalu, K., & Khairuddin, K. (2021). Pengaruh Pembelajaran Tgt (Teams Games Tournament) Dengan Media Explosion Box Pada Materi Sistem Ekskresi Manusia Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Bioterdidik, 201–219.
Indonesia, P. R., & Nusantara, W. (1997). Undang Undang No. 23 Tahun 1997 Tentang: Pengelolaan Lingkungan Hidup. Lembar Negara RI Tahun,(3699).
Kristanti, D., & Julia, S. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika model 4D untuk kelas inklusi sebagai upaya meningkatkan minat belajar siswa. Jurnal Maju, 4(1), 38–50.
Kristanto, A. (2016). Media pembelajaran. Surabaya: Bintang Surabaya, 84.
Maghfur, M. (2010). Pendidikan lingkungan hidup dan masa depan ekologi manusia. Forum Tarbiyah, 8(1).
Maydiantoro, A. (2021). Model-model penelitian pengembangan (research and development). Jurnal Pengembangan Profesi Pendidik Indonesia (JPPPI).
Nurani, N. F., Ridlo, S., & Susilowati, S. M. E. (2014a). Pengembangan modul pendidikan lingkungan hidup (PLH) berbasis karakter untuk menumbuhkan wawasan dan karakter peduli lingkungan. Journal of Biology Education, 3(1).
Nurhayani, N., Lubis, R., & Yusnaldi, E. (2024). PENGARUH MEDIA EXPLOSION BOX TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS KELAS V MIN 5 LABUHANBATU. JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH, 2(3), 984–995.
Purwanti, S. (2019). Pengembangan Media Explosion Magic Box untuk Keterampilan Berbicara Bahasa Prancis Siswa Kelas XI IPS. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta (Dipublikasi).
Riyanti, A. (2021). Keterampilan membaca. Penerbit K-Media.
Rositalia, M., Frima, A., & Firduansyah, D. (2021). Pengembangan Media Expolosion Box Pada Pembelajaran IPA Kelas V SD Negeri 69 Lubuklinggau. Linggau Journal of Elementary School Education, 1(2), 8–15.
Satrianawati, M. P. (2018). Media dan Sumber Belajar. Yogyakarta: CV. Budi Utama.
Sipnaturi, E. R., & Farida, F. (2020). Pengembangan media explosion box berbasis edutainment pada pembelajaran matematika. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 3(1), 57–65.
Suardi, M. (2018). Belajar & pembelajaran. Deepublish.
Susanti, S., Dewi, P. I. A., Saputra, N., Dewi, A. K., Wulandari, F., Kusumawardan, R. N., Bahtiar, I. R., & Sholeh, M. (2022). Desain media pembelajaran SD/MI. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Widiawati, M., Barkah, R. F., & Ds, Y. N. (2022). Analisis Penerapan Pendidikan Lingkungan Hidup di Sekolah Dasar. Jurnal Pancar (Pendidik Anak Cerdas Dan Pintar), 6(1), 181–186.
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936.
Yaumi, M. (2017). Media Pembelajaran. Pemanfaatan Media Bagi Anak Milenial Kerjasama. Universitas Muhammadiyah.

Downloads

PlumX Metrics

Published

2024-10-16

How to Cite

Istiqomah, & Rosita, F. Y. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran DUGIBO untuk Mengasah Keterampilan Membaca Siswa Kelas 5 MI Maarif Kadipaten Ponorogo. Wacana : Jurnal Bahasa, Seni, Dan Pengajaran, 8(2), 98–109. https://doi.org/10.29407/jbsp.v8i2.23588