Application of SAVI Model on Addition and Subtraction Material In Class 2 MI to Improve Student Learning Outcomes

Authors

  • Mareta Uswatun Khasanah Universitas Muhammadiyah Magelang Author
  • Kanthi Pamungkas Sari Universitas Muhammadiyah Magelang Author

DOI:

https://doi.org/10.29407/jpdn.v11i1.24931

Keywords:

SAVI learning model, mathematics, student learning outcomes

Abstract

This study aims to determine the learning outcomes of grade II students of MI Muhammadiyah Jagalan, Salam District, Magelang Regency using the SAVI (somatic, auditory, visual, intelectuall) learning model based on the ravine board (addition and subtraction) in math learning. The method used in this research is classroom action research, with a sample size of 12 students with sampling using pre-test and post-test. Used as research instruments are teaching modules, observation sheets, and documentation. The results showed the use of the SAVI learning model, giving an influence on student abilities and a significant increase in student learning outcomes in addition and subtraction math lessons. It can be seen in the first cycle percentage of 55.5% and achieved a successful increase in the implementation of the second cycle action of 77.7%.  The use of the abyss board can increase students to be more active in participating in the learning process, such as daring to ask questions, being able to practice with the abyss board media, being able to present the results of work in front of the class, and being able to work together with the group.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract views: 5 , PDF downloads: 2

References

Apsoh, Siti, and Awan Setiawan. (2023). “Pengaruh Model Pembelajaran SAVI (Somatic, Aiditory, Visual, Intelektual) Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Kelas V. Jupeis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial. 2(1): 105-114.

Dachliyani, Liya. 2019. “Instrumen Yang Sahih: Sebagai Alat Ukur Keberhasilan Suatu Evaluasi Program Diklat (Evaluasi Pembelajaran).” MEDIKA: Media Informasi dan Komunikasi Diklat Kepustakawanan 5(1):57–65.

Priatna, Tedi, M. A. 2013. “Penelitian Tindakan Kelas. Indramayu Jawa Barat. CV. Adanu Abimata

Fatmawati, Risdiana Andika. 2024. “Bilangan Penjumlahan Teknik Menyimpan Pada Siswa Kelas 4 SDN 34 Parit Madura.” 5(5):5527–34.

Febriani, Peni, Wahyu Widada, and Dewi Herawaty. 2019. “Pengaruh Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Etnomatematika Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMA Kota Bengkulu.” Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia 04(02):120–35.

Handayani, L. T. (2023). Buku Ajar Implementasi Teknik Analisis Data Kuantitatif (Penelitian Kesehatan). PT. Scifintech Andrew Wijaya.

Haniva, Putri, Rusdial Marta, and M. Syahrul Rizal. 2024. Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Pembelajaran Problem Based Learning Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(1):89–104.

Darmayanti, D. L. I. (2024). Studi Kasus: Peningkatan Kemampuan Operasi Hitung Pada Siswa Autis Menggunakan Media Intelligence Stick. Postulat: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 5(2), 220-236.

Linggasari, Ajeng, Ucu Koswara, and Mardjohan. 2023. “Penerapan Model Pembelajaran Somatic-Auditory-Visualization Intellectually (SAVI) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis.” Jurnal Pendidikan Matematika Sebelas April 1(2):1–10.

Marzuqi, M. Ismail, and Adnan Yusufi. 2024. “Pengaruh Model Pembelajaran SAVI Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Materi Perpangkatan Dan Penarikan Akar Kelas V.” 11(1):1084–93.

May Riska Kristin Waruwu, Nanda Alysyawati, Desi Karunia Cibro, Putri Novelina Sihombing. 2024. “Pengaruh Model Pembelajaran (Somatic, Auditory, Visual, Intelectual) SAVI Terhadap Hasil Belajar Matematika Di Sekolah Dasar.” 15(2):236–43.

Merienta Nainggolan, Darinda Sofia Tanjung Simarmata, Ester J. Simarmat. 2021. “Pengaruh Model Pembelajaran SAVI Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Di Sekolah Dasar.” 5(4):2617–25.

Muanifah, Mahmudah Titi, and Halimah Sa’diyah. 2018. “pendekatan savi sebagai metode alteratif untuk untuk memaksimalkan gaya belajar siswa sekolah dasar.” 393–99.

Nasution, Suhailasari, Nurbaiti, and Arfannudin. 2021. Teks Laporan Hasil Observasi Untuk Tingkat SMP Kelas VII. edited by A. S. Nasution. Guepedia.

Nirwana Anas, M. P., and S. P. Khairi Syafitri. 2019. “Pengaruh Model SAVI (Somatic, Auditory, Visual Intelectual) Terhadap Hasil Belajar.” IX(1):37–47.

Pipit Muliyah, Dyah Aminatun, Sukma Septian Nasution, Tommy Hastomo, Setiana Sri Wahyuni Sitepu, Tryana. 2020. “Peran Guru Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Soal Cerita Matematika.” Journal GEEJ 7(2):1098–1103.

Putri, Ghaluh Mutiara, Regina Lichteria Panjaitan, and Atep Sujana. 2024. “Penerapan Pendekatan SAVI Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Gaya Mempengaruhi Gerak Dan Bentuk Benda.” Jurnal Pena Ilmiah 2(1):361–70.

Radiusman, Radiusman. 2020. “Studi Literasi: Pemahaman Konsep Anak Pada Pembelajaran Matematika.” FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika 6(1):1. doi: 10.24853/fbc.6.1.1-8.

Siregar & Restati. 2017. “Persepsi Siswa Pada Pelajaran Matematika: Studi Pendahuluan Pada Siswa Yang Menyenangi Game.” Prosiding Temu Ilmiah X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia 224–32.

Sumiatie. 2017. “Penerapan Metode Diskusi Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Sejarah Kelas X DI SMA PGRI 2 Palangkaraya.” 4. Jurnal UPGRIPLK., 4(2): 114-125.

Wekke, Ismail Suardi, and Dkk. 2019. Metode Penelitian Sosial. Yogyakarta: Gawe Buku.

Widiastuti, Firni, and Siti Rahmah. 2023. “Matematika Dan Berpikir Kritis Di Era Global.” Gunung Djati Conference Series 32:52–60.

Downloads

PlumX Metrics

Published

2025-07-31

How to Cite

Khasanah, M. U., & Sari, K. P. (2025). Application of SAVI Model on Addition and Subtraction Material In Class 2 MI to Improve Student Learning Outcomes. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 11(1), 12-27. https://doi.org/10.29407/jpdn.v11i1.24931

Similar Articles

241-250 of 250

You may also start an advanced similarity search for this article.