The Impact of the Realistic Mathematics Education (RME) Learning Model on Students' Understanding of Mathematical Concepts

Authors

  • Netriwati Netriwati Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Hasan Sastra Negara Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Kinanti Senja Tirani Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

DOI:

https://doi.org/10.29407/jpdn.v10i2.24244

Keywords:

Realistic Mathematics Education, Understanding Mathematical Concepts

Abstract

Several previous studies have applied the Realistic Mathematics Education learning model, but few have linked this research to simple spatial geometry material. The study looked at the differences in the influence of the Realistic Mathematics Education learning model on students' understanding of mathematical concepts. The type of research is Quasi Experimental Design with a quantitative method as a sample representing 47 students of class V SDN 2 Way Gubag Bandar Lampung. The instrument used was an essay test, the results of the normality and homogeneity tests showed that both samples were normally distributed and homogeneous. The findings of the analysis using the t-test. It can be concluded that the sig value (2-tailed) is 0.00 <0.05, then it is accepted and rejected so that there is a significant difference in students' understanding of the concept. Which means that there is an influence of the Realistic Mathematics Education (RME) learning model on students' understanding of mathematical concepts in class V SDN 2 Way Gubag Bandar Lampung. So it can be recommended as an effective learning model in learning Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, T., Sukmana, N., & Rahmawati, D. (2019). Penerapan Model Diskursus Multi Representasi ( DMR ) untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Educare, 17(2), 151–158.

Amelia Rosmala, I. (2018). Model-model pembelajaran matematika. PT. Bumi Aksara.

Baina, N., Machmud, T., & Abdullah, A. W. (2022). Deskripsi Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel. Jambura Journal of Mathematics Education, 3(1), 28–37.

Bariyah, H., & Fitriana, Y. (2024). Pengaruh Model Discovery Learning terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas IX SMP. Mathema Journal E-Issn, 6(1), 2024.

Diana, P., Marethi, I., & Pamungkas, A. S. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa: Ditinjau dari Kategori Kecemasan Matematik. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 4(1), 24. https://doi.org/10.35706/sjme.v4i1.2033

Ditasari, D. D., Ulya, H., & Wanabuliandari, S. (2022). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Yang Menggunakan Model Pembelajaran Core. 6(2), 2560–2566.

Dr. Martiman S. Sarumaha; Dr. Rebecca Evelyn Laiya, M.(2023). Model-Model Pembelajaran. CV Jejak (Jejak Publisher). https://books.google.co.id/books?id=5v_gEAAAQBAJ

Fajar, A. P., Kodirun, K., Suhar, S., & Arapu, L. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 17 Kendari. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 229. https://doi.org/10.36709/jpm.v9i2.5872

Febriyani, A., Hakim, A. R., & Hakim, N. (2022). Peran Disposisi Matematis terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 87–100. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i1.1087

Hulu, P., Harefa, A. O., & Mendrofa, R. N. (2023). Studi Model Pembelajaran Inkuiri terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 2(1), 152–159. https://doi.org/10.56248/educativo.v2i1.97

Ismail, F. (2018). Statistika Untuk Penelitian Pendidikan dan Ilmu-ilmu Sosial. Prenadamedia group.

Kurniawati, F., Suparman, & Pratiwi, S. A. (2019). Analisis Kebutuhan Media Pembelajaran Menggunakan Pendekatan Rme Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 2(1), 11–17.

Melawati, R. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Menggunakan Lembar Kerja Siswa. Jurnal PEKA (Pendidikan Matematika), 3(2), 44–49. https://doi.org/10.37150/jp.v3i2.800

Milenia, T. A. (2019). Pengaruh Knowledge Management Terhadap Keberhasilan Umkm Dengan Kompetensi Sebagai Variabel Intervening ( Kasus Pada UMKM di Kabupaten Sidoarjo ).

Munte, R. S., Risnita, Jailani, M. S., & Siregar Isropil. (2023). Jenis Penelitian Eksperimen dan Noneksperimen (Design Klausal Komparatif dan Design Korelasional). Jurnal Pendidikan , 7(3), 27602–27605.

Mustapa. (2024). Kelas Matematika Seru dengan Model Pembelajaran CRH, RME, dan TAI. CV. Adanu Abimata.

Neneng Aminah, M. (n.d.). Keterampilan dasar mengajar. LovRinz Publishing. https://books.google.co.id/books?id=Ws5xEAAAQBAJ

Netriwati. (2019). Metode Penelitian. CV. IRDH.

Nurlaelah, N., & Sakkir, G. (2020). Model Pembelajaran Respons Verbal dalam Kemampuan Berbicara. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(1), 113–122. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v4i1.230

Pangestu, I. A., Ruqoyyah, S., & Siliwangi, I. (2023). Pembelajaran daring materi bangun ruang pada siswa kelas V SD menggunakan pendekatan realistic mathematics education (RME). Journal of Elementary Education, 06(02), 228–234.

Paojiah, Turmudi, P. R. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education Untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal PEKA (Pendidikan Matematika), 3(2), 44–49. https://doi.org/10.37150/jp.v3i2.800

Putri, C., & Landong, A. (2021). Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies. Cybernetics: Journal Educational Research and Sosial Studies, 2(April), 1–10.

Radiusman, R. (2020). Studi Literasi: Pemahaman Konsep Anak Pada Pembelajaran Matematika. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(1), 1. https://doi.org/10.24853/fbc.6.1.1-8

Rosyada, T. A., Sari, Y., & Cahyaningtyas, A. P. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education (Rme) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas V. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(2), 116. https://doi.org/10.30659/pendas.6.2.116-23

Sarumaha, Y. A., Putra, A. P., & Hermawan, T. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Digital Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas VIII SMP. APOTEMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), 21–30. http://publikasi.stkippgri-bkl.ac.id/index.php/APM/article/view/1043%0Ahttp://publikasi.stkippgri-bkl.ac.id/index.php/APM/article/download/1043/724

Setyawan, D. (2020). Meningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Realistic Mathematics Education (RME) Berbantuan Media Konkrit. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 4(2), 155–163. https://doi.org/10.21067/jbpd.v4i2.4473

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Ar-Ruzz Media.

Siregar, S. (2017). Statistika Terapan Untuk Perguruan Tinggi. PT Khasrisma Putra Utama.

Siti Ruqoyyah, S. M. L. L. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep Dan Resiliensi Matematika Dengan VBA Microsoft Excel. Purwakarta: CV. Tre Alea Jacta Pedagogie. https://books.google.co.id/books?id=R2IXEAAAQBAJ

Suhartono, S., Indramawan, A., & Anam, S. (2021). Group Investigation; Konsep dan Implementasi dalam Pembelajaran. Academia Publication. https://books.google.co.id/books?id=KeE2EAAAQBAJ

Tamrin, H. A. Z., Netriwati, & Suherman. (2018). Model Fraction Circle Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta Didik Dalam Penjumlahan Pecahan. Prosiding : Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, UIN Raden Intan Lampung, 1(2), 487–493. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/pspm/article/view/2449

Umami, R. R., Utaminingsih, S., & Riswari, L. A. (2024). Efektivitas Pendekatan Realistic Mathematics Education Berbantuan Media ARCA Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V SD. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(1), 325–333. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i1.2057

Wijayanti, A. A., & Marhaeni, N. H. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Terhadap Kemampuan Numerasi Siswa. Cartesian: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(02), 44–52. https://doi.org/10.33752/cartesian.v3i02.5755

Yolanda, D. D. (2020). Pemahaman Konsep Matematika Dengan Metode Discovery. Guepedia.

Downloads

PlumX Metrics

Published

2025-01-18

How to Cite

Netriwati, N., Negara , H. S., & Tirani, K. S. (2025). The Impact of the Realistic Mathematics Education (RME) Learning Model on Students’ Understanding of Mathematical Concepts . JURNAL PENDIDIKAN DASAR NUSANTARA, 10(2), 383–395. https://doi.org/10.29407/jpdn.v10i2.24244