The effect of memorize trigonometry fingers teaching tools on students' motivation and learning outcomes at state senior high school 1 Ngronggot

Authors

  • Dwi Wahyuni Universitas PGRI Jombang
  • Nurwiani Nurwiani Universitas PGRI Jombang
  • Faridatul Masruroh Universitas PGRI Jombang

DOI:

https://doi.org/10.29407/jmen.v10i1.22191

Keywords:

Influence, motivation and learning outcomes, Memorize Trigonometry Fingers props

Abstract

The research aims to analyze: Whether or not there is an influence of using the Memorize Trigonometry Fingers teaching aid on the motivation and learning outcomes of class X students at SMA Negeri 1 Ngronggot. Quantitative research, carried out using the normality test, homogeneity test, t test, Mann Whitney U test, r test, Spearman's rho correlation test and determination. Student population of SMA Negeri 1 Ngronggot class X. Sample of students in class X-3 and X-2. Focuses on Trigonometry of special angles in the first quadrant. Hypothesis research results: There is an effectiveness of using the Memorize Trigonometry Fingers teaching aid on learning motivation of 1.6%, including very weak. There is an influence of using the Memorize Trigonometry Fingers teaching aid on learning motivation of r = 0.126, including a low level of relationship. The direction of the relationship is positive, meaning that if the motivation value of the experimental class is high then the motivation value of the control class is high, and vice versa. Hypothesis research results: There is an effectiveness of using the Memorize Trigonometry Fingers teaching aid on learning outcomes of 0.0001%, including very weak. There is an influence of using the Memorize Trigonometry Fingers teaching aid on learning outcomes of -0.567, including a moderate level of relationship. The direction of the relationship is negative, meaning that if the experimental class learning outcomes are high then the control class learning outcomes are low, and vice versa.

References

Arjanggi, (2012). Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Melaluhi
Penerapan Metode Demontrasi Berbantuan Alat Peraga Bangun Ruang pada
Pembelajaran Matematika.Artikel Penelitian.
Arikunto, S. (2012). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Basya dkk (2019), Pengembangan Mobile Apps Android Sebagai Media Pembelajaran Matematika Berbasis Pendekatan Kontektual. Artikel Bistari, (2017) Konsep dan Indikator Pembelajaran Efektif. Jurnal Kajian Pembelajaran dan Keilmuan.
Dewangga (2020), Efektivitas Model Pembelajaran Explicit Intruction Reward dan Model Pembelajaran Reward Punishment Ditinjau dari Hasil Belajar Matematika Siswa. Artikel
Devin Akbar Albany (2022), Pengembang Alat Peraga PATOLOGI (Papan Tol Logika) pada Materi Pernyataan Majemuk.
Hidayah, (2018) Pembelajaran Matematika Berbantuan Alat Peraga Manipulatif (APM) pada Jenjang Pendidikan Dasar dan Gerakan Literasi Sekolah. Artikel Cendekiawan.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Repuplik Indonesia, 2014, Buku Guru
Matematika SMA/MA/SMK/MAK Kelas X, Jakarta: Pusat Kurikulum dan
Pembukuan, Balitbang, Kemdikbud.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia, 2014, Matematika
SMA/MA/SMK/MAK Kelas X Semerter 2, Jakarta: Pusat Kurikulum
Perbukuan, Balitbang, Kemdikbud.
Kusumastuti, A., Khoiron, A. M., & Achmadi, T. A. (2020).Metode Penelitian Kuantitatif . Yogyakarta: Deepublish.
Khotimah (2016), Pengembangan Ikpd materi Trigonometri berbasis generatif
Learning di kelas X. Jurnal Pendidikan Matematika 14(1):51-66.
Musa L (2018). Alat Peraga Matematika: Aksara Timur.
Martini (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Quantum Learning dan Active Learning Berbantuan Aplikasi Quizizz terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI.
Nadar (2016) Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik dan Bentuk Portofolio terhadap Kemampuan Koneksi Matematika. Jurnal Pendidikan Dasar 7 (2)
Prapti dkk (2022), Pengaruh Model Air Berbantuan Alat Peraga Mur-Baut pada Pencapaian Pemahaman Konsep Matematika dan Kepercayaan Diri Siswa SD Materi Bilangan Bulat. Jurnal UNNES.
Rivai (2013), Pengaruh Motivasi, Lingkungan Kerja dan Disiplin kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada Perusahaan WHO Masa Pandemi. Jurnal Ilmu Manajemen.
Rozak, A, & Hidayati, W. S. (2019). Pengolahan Data dengan SPSS
Yogyakarta:Erhaka Utama.
Rustandi, A (2021), Penerapan Model ADDIE dalam pengembangan media
Pembelajaran di SMPN 22 Samarinda. Artikel Penelitian.
Ramadhani F (2020), Pedagogik Kritis pada Guru Sekolah Dasar Prosiding Esaunggul.
Rijal dkk (2016), Gerakan Literasi Pedagogik bagi Guru untuk Peningkatan Mutu Pembelajaran di SDN TURI Kepa 17 Pagi dan SDN Jelambar Baru 01 Pagi. Jurnal Abdimas Vol.5. No. 1.
Rusyanti (2014), Upaya Meningkatakan Hasil Belajar Peserta Didik pada Muatan Matematika melalui Model Discovery Learning di Kelas 5nSDN 146/X Tanjung Solok. Artikel.
Masruri (2014). Efektivitas Mediasi Sebagai Upaya Penyelesaian Perselisihan. Journal Trunajaya.
Rohmawati (2015). Efektivitas Penggunaan Media Sosial untuk Pengembangan UMKM Kabupaten Jombang.

PlumX Metrics

Published

2024-05-31

How to Cite

Wahyuni, D. ., Nurwiani, N., & Masruroh, F. . (2024). The effect of memorize trigonometry fingers teaching tools on students’ motivation and learning outcomes at state senior high school 1 Ngronggot. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika, 10(1), 192–209. https://doi.org/10.29407/jmen.v10i1.22191