Experiential Learning as a Classical Guidance Technique to Improve Students' Career Understanding

Main Article Content

Anik Hermawati Fuad
Moch Nur Salim
Retno Tri Hariastuti

Abstract

Career understanding is considered very important to prepare professional planning according to talents and interests to determine future job choices. This study aimed to measure the effectiveness of the classical experiential learning method in improving students' career understanding. The research method uses a quantitative approach with an equivalent time series design research design. The study results show that the experiential learning method of classical guidance services is proven effective in increasing students' career understanding. After having a good understanding of careers, students are expected to be able to develop a career plan and choice and be able to realize it in real action.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fuad, A. H., Salim, M. N., & Hariastuti, R. T. (2022). Experiential Learning as a Classical Guidance Technique to Improve Students’ Career Understanding. Nusantara of Research : Jurnal Hasil-Hasil Penelitian Universitas Nusantara PGRI Kediri, 9(3), 250-263. https://doi.org/10.29407/nor.v9i3.18237
Section
Artikel
Bookmark and Share

References

Andriani, M. W. (2019). Pengaruh Layanan Informasi Menggunakan Papan Bimbingan Terhadap Pemahaman Karir Siswa Sekolah Dasar. Nusantara of Research : Jurnal Hasil-Hasil Penelitian Universitas Nusantara PGRI Kediri, 6(2), 68–77. https://doi.org/10.29407/nor.v6i2.13604

Budhi Handaka, I., & Eka Safitri, N. (2016). Pemanfaatan Metode Experiential Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Dalam Belajar. Seminar Nasional Optimalisasi Active Learning Dan Character Building Dalam Meningkatkan Daya Saing Bangsa Di Era Masyarakat Ekonomi Asean (MEA)., 157–164.

Cresswell, J. . (2012). Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Pearson Education.

Dewita, E. N. (2021). Penerapan Teknik Eksperiential Learning Melalui Layanan Bimbingan Klasikal Untuk Mengembangkan Potensi Diri Peserta Didik Kelas Vii Smp Negeri 4 Sekadau Hilir Tahun Ajaran 2020/2021. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Pandohop, 1(1), 55–61.

Hartono, H., & Musdalifah, A. (2019). Layanan Klasikal Bimbingan Karier dengan Media PPT Berbasis Object Superiority Effect untuk meningkatkan Pemahaman Diri dan Pemahaman Karier Siswa SMA. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Terapan, 3(1), 1. https://doi.org/10.30598/jbkt.v3i1.891

Ilmiah, F. (2021). Metode Experiential Learning Dalam Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Minat Belajar. Jurnal BK UNESA, 20. https://jurnal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-bk-unesa/article/view/36382

Jannah, M. (2020). Bimbingan Kelompok dengan Teknik Diskusi untuk Meningkatkan Pemahaman Karier Siswa SMP. PD ABKIN JATIM Open Journal System, 2016–2021. https://ojs.abkinjatim.org/index.php/ojspdabkin/article/view/24

Kurniawan, S. J., Yogyakarta, U. N., & Bhakti, C. P. (2020). Implementasi Metode Experiential Learning dalam layanan Bimbingan dan Konseling untuk meningkatkan Work Readiness Pada Siswa SMK. December.

Kushendar, K. (2019). Strategi Bimbingan Karir Menggunakan Layanan Klasikal Untuk Meningkatkan Pemahaman Perencanaan Pemilihan Sekolah Lanjutan Siswa Smp : Experimental Design. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 5(1), 76. https://doi.org/10.22373/je.v5i1.8207

Muttaqin, R., Wagimin, & Tadjri, I. (2017). Keefektifan Layanan Informasi Karier Berbantuan Video Interaktif dan Live Modeling untuk Meningkatkan Pemahaman Karier Siswa SMP. Jurnal Bimbingan Konseling, 6(2), 174–179.

Nursalim, M. (2021). Penguatan Inovasi Layanan Bk Saat Dan Pasca Pandemi Covid-19. PD ABKIN JATIM Open Journal System, 12–19.

Program, E., Based, E., Untuk, C., Intrapersonal, K., & Interpersonal, D. A. N. (2015). Asep Rohiman Lesmana, 2015 Efektivitas Program Experiential Based Counseling Untuk Mengembangkan Kompetensi Intrapersonal D An Interpersonal Mahasiswa Universitas Pendidikan Indonesia | repository.upi.edu | perpustakaan.upi.edu. 1982, 1–9.

Putri, I. E., Yusuf, A. M., & Afdal, A. (2021). Perspektif Teori Holland dalam Pemilihan Karir Siswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1669–1675. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/591

Ramadhanti, R. D. (2020). Pengaruh Bimbingan Kelompok dengan Teknik Diskusi Berbantuan Media “Future Box” Terhadap Pemahaman Karier Siswa SMA. PD ABKIN JATIM Open Journal System, 400–407.

Saputra, T. A. (2020). Jurnal Bimbingan dan Konseling. Bentuk Kecemasan Dan Resiliensi Mahasiswa Pascasarjana Aceh-Yogyakarta Dalam Menghadapi Pandemi Covid-19, 6(1), 55–61.

Setyaningsih, W., Benardi, A. I., Aji, A., & Kahfi, A. (2019). Indonesian Journal of Conservation. Indonesian Journal of Conservation, 3(1), 99–110. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/ijc/article/view/3085

Sitompul, L. (2018). Meningkatkan Pemahaman Perencanaan Karir Melalui Layanan Bimbingan Karir di Sekolah Dengan Menggunakan Media Gambar Pada Siswa Kelas Ix-1 Smp Negeri 1 Gebang Tahun 2017-2018. Jurnal Tabularasa PPS UNIMED, 51(1), 51. http://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/tabularasa

Sutriana, E. (2019). Deskripsi Penerapan Model Experiential Learning Dalam Pembelajaran Matematika Pada Siswa Kelas X Sma Negeri 13 Sinjai. 1–11. http://eprints.unm.ac.id/13074/2/eva sutriana 162050701068.pdf

Wardani, S. Y., & Trismani, R. P. (2017). Efektifitas Layanan Informasi Untuk Meningkatkan Pemahaman Karier Siswa. Gusigang, 3(2), 207–212. https://doi.org/10.24176/jkg.v3i2.1725

Zuhryzal Afief & Mur Fatimah. (2019). Keefektifan Model Experiential Learning terhadap Motivasi dan Hasil Belajar IPA. Indonesian Journal of Conservation, 3(1), 99–110.