Penyuluhan Kepada Orang Tua Tentang Bijak Mengenalkan Semartphone Pada Anak
Abstract
The problem parents experience today is being wise parents to introduce smartphones to children. This is what makes parents a dilemma to provide smartphone facilities to children or not. Because there are two influences that will arise when parents provide smartphone facilities to children. First, the positive effect is to support online learning activities, . The second effect is the negative effect, namely the child does not explore the physical environment, the child has difficulty interacting socially, the child gets emotional easily and the memory decline due to prolonged. In this service activity, there will be counseling to parents about how to wisely introduce smartphones to children. The target of this service is the parents of Al Amin Foundation Kindergarten Kediri and carried out on November 12, 2019. Material and assistance about wisely introducing smartphones to children can generate knowledge and insights to parents on how to wisely introduce smartphones to children. A wise way to introduce smartphones to children is to allocate time for children to play smartphones, make smartphones as learning tools containing educational applications, provide assistance to children when using smartphones, and be selective in choosing smartphones for children.
Downloads
References
Marketer. (2014). 2 Billion Consumers Worldwide to Get Smart(phones) by
Diambil 25 April 2021, dari https://www.emarketer.com/Article/2-Billion-Consumers-WorldwideSmartphones-by-2016/1011694
Houtsuite. (2018). Digital in 2018: Asia Pacific. Diambil 25 April 2021,
dari https://hootsuite.com/resources/digital-in-2018-apac#
Kementrian Komunikasi dan Informatika RI. (2015). Indonesia Raksasa Teknologi
Digital Asia. Dalam www.kominfo.go.id Diakses 25 April 2021.
Mashrah, H. T. (2017). The Impact of Adopting and Using Technology by Children. Journal of Education and Learning (EduLearn), 11(1), 35. https://doi.org/10.11591/edulearn.v11i1.5588 .
Rowan, C. (2014). 10 reasons why handheld devices should be banned for children under the age of 12. Huffington Post, 9.
Williams, B. K., & Sawyer, S. (2011). Using information technology: a practical introduction to
computers and communications, 9the. New York: Mcgraw-Hill.
Wulandari, Primati, Y. (2016). Anak Asuhan Gadget. Dalam www.liputan6.com.
Diakses Jakarta, diakses 25 April 2021
Yumarni, V. (2018). Pengaruh Gadget terhadap Tumbuh Kembang Anak Usia Dini AH-PIECE. In Al Hikmah Proceedings on Islamic Early Childhood Education (Vol. 1, hal. 293–300).
Zaini, M., & Soenarto, S. (2019). Persepsi orangtua terhadap hadirnya era teknologi digital di kalangan anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 254-264.
Copyright (c) 2021 Dedikasi Nusantara: Jurnal Pengabdian Masyarakat Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Hak cipta atas artikel apa pun dipegang oleh penulisnya.
- Penulis memberikan jurnal tersebut, hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk membagikan karya tersebut dengan pengakuan atas kepenulisan dan publikasi awal karya tersebut dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan dari publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal itu dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
- Artikel dan materi terkait yang diterbitkan didistribusikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0