Pendampingan Distance Learning Berbasis Teknologi di SMK Negeri 1 Demak
DOI:
https://doi.org/10.29407/dedikasi.v5i1.25684Keywords:
Distance Learning, SMK Negeri 1 Demak, TeknologiAbstract
Technology-based distance learning assistance program is a community service program aimed at teachers of SMK Negeri 1 Demak. The need for technology-based learning is currently increasing. The purpose of this PKM activity is to provide knowledge, training and mentoring to teacher partners related to technology-based distance learning. The method used in this service is to provide interactive training and mentoring. Furthermore, in the training process there is a two-way interaction so as to provide opportunities for SMK N 1 Demak teachers as trainees to contribute their ideas, opinions, thoughts, and experiences. While the implementation of mentoring is carried out in several stages, namely: planning, implementation, follow-up, and evaluation. The result of this service activity is that teachers of SMK Negeri 1 Demak are able to simulate and practice technology-based distance learning.
Downloads
References
Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Barisone, M., Bagnasco, A., Aleo, G., Catania, G., Bona, M., Gabriele Scaglia, S., Zanini, M., Timmins, F., & Sasso, L. (2019). The effectiveness of web-based learning in supporting the development of nursing students’ practical skills during clinical placements: A qualitative study. Nurse Education in Practice, 37, 56–61. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2019.02.009
Janssen, N., Knoef, M., & Lazonder, A. W. (2019). Technological and pedagogical support for pre-service teachers’ lesson planning. Technology, Pedagogy and Education, 28(1), 115–128. https://doi.org/10.1080/1475939X.2019.1569554
Markova, T., Glazkova, I., & Zaborova, E. (2017). Quality Issues of Online Distance Learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 237, 685–691. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.043
Park, M., Jeong, M., Lee, M., & Cullen, L. (2020). Web-based experiential learning strategies to enhance the evidence-based-practice competence of undergraduate nursing students. Nurse Education Today, 91, 104466. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104466
Purwanto. (2011). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sudjana, N. (2012). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Suprijono, A. (2013). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Wahidi, A. (2020). Strategi Pembelajaran Inovatif Era Merdeka Belajar dan New Normal Berbasis Digital. Prosiding Seminar Nasional Merdeka Belajar UNS Surakarta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eka Zuliana, Muhammad Noor Ahsin, Imaniar Purbasari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Hak cipta atas artikel apa pun dipegang oleh penulisnya.
- Penulis memberikan jurnal tersebut, hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk membagikan karya tersebut dengan pengakuan atas kepenulisan dan publikasi awal karya tersebut dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan dari publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal itu dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
- Artikel dan materi terkait yang diterbitkan didistribusikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0