Pengembangan MONOLI (Monopoli Lingkungan) Berbantu Teknologi QR Code Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa Pada Materi Pencemaran Lingkungan

  • Ali Ahmatul Umri Hasibuan Universitas Negeri Medan
Abstract views: 2 , PDF downloads: 2
Keywords: QR Code, Science Literacy, Environmental Monopoly

Abstract

This study aims to develop and evaluate the “Environmental Monopoly” learning media based on QR Code technology to enhance students’ science literacy on environmental pollution material. The methods used include validation by subject matter experts and education practitioners, as well as feasibility testing with students. The results indicate that this media has good feasibility with validation scores of 72.5% for content feasibility, 75% for presentation, and 68.75% for language. Trials in seventh-grade classes showed that 92% of students felt more active, 85% showed improved understanding of the material, and 88% expressed satisfaction with the use of this media. These results suggest that “Environmental Monopoly” can be an effective and innovative learning tool to improve students’ science literacy.

 

 

References

Agustini, S. (2021). Penerapan Media Pembelajaran QR code Berbantuan CANVA Untuk meningkatkan Hasil Belajar akuntansi. Jurnal Nalar Pendidikan, 9(1), 1. https://doi.org/10.26858/jnp.v9i1.20228

Alam, S. (2023). Hasil PISA 2022, Refleksi Mutu Pendidikan Nasional 2023. https://www.google.com/amp/s/mediaindonesia.com/amp/opini/638003/hasil-pisa-2022-refleksi-mutu-pendidikan-nasional-2023. Diakses pada tanggal 22 Maret 2024.

Ayu, I., & Sari, E. (2023). Profil Kemampuan Literasi lingkungan Siswa Kelas VIII Dalam pembelajaran IPA. Panthera : Jurnal Ilmiah Pendidikan Sains Dan Terapan, 3(4), 206–216. https://doi.org/10.36312/panthera.v3i4.230

Cyntia, A. A., Tegeh, I. M., & Ujianti, P. R. (2021). Media Pembelajaran Monopoli Berbasis Karakter Pada Anak Usia dini. Jurnal Media Dan Teknologi Pendidikan, 1(2). https://doi.org/10.23887/jmt.v1i2.39840

Fuadi, H., Robbia, A. Z., Jamaluddin, J., & Jufri, A. W. (2020). Analisis Faktor penyebab Rendahnya Kemampuan literasi sains Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 108–116. https://doi.org/10.29303/jipp.v5i2.122

Hidayati, S., Muhartati, E., & Amelia, T. (2020). Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMP Pada Materi pencemaran lingkungan di tanjungpinang. Pedagogi Hayati, 4(1), 30–37. https://doi.org/10.31629/ph.v4i1.2371

Kumalasari, K. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Sistem Peredaran Darah Manusia Berbasis Multimedia Interaktif. Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya (JB&P), 8(2), 84-90. https://doi.org/10.29407/jbp.v8i2.16729

Margono, D. S. (2004). Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: Rineka Cipta.

Notoatmodjo, S. (2010). Metodologi Penelitian Kesehatan. Bandung: Rineka Cipta.

Pratiwi, S. N., Cari, C., & Aminah, N. S. (2019). Pembelajaran IPA Abad 21 dengan Literasi Sains Siswa. Jurnal Materi Dan Pembelajaran Fisika (JMPF), 9(1), 34–42.

Rayanto, R. H. (2020). Penelitian Pengembangan Model ADDIE dan R2D2: Teori dan Praktek. Pasuruan: Lembaga Academic & Research Institut.

Reni Alfionora, Ardi, Syamsurizal, Fitri Arsih, & Novia Erlinda. (2022). Validitas Media Pembelajaran E-learning Berbasis Edmodo tentang Materi Genetika . Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya (JB&P), 9(1), 42-47. https://doi.org/10.29407/jbp.v9i1.17691

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta

Suparya, I. K., I Wayan Suastra, & Putu Arnyana, I. B. (2022). Rendahnya Literasi Sains: Faktor Penyebab Dan Alternatif solusinya. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(1), 153–166. https://doi.org/10.38048/jipcb.v9i1.580

Tari Nurfadillah, Rina Elvia, & Elvinawati. (2023). Pengembangan instrumen TES Kimia Berbasis literasi Sains Untuk mengukur Literasi Sains siswa. ALOTROP, 7(1), 44–56. https://doi.org/10.33369/alo.v7i1.2825.

Utari, D., Kameluh, D., & Nurul, E. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Bycard Animalia Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas X SMA/MA. Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya (JB&P), 7(2), 51 – 54. https://doi.org/10.29407/jbp.v7i2.15077 .

PlumX Metrics

Published
2024-11-23
How to Cite
Hasibuan, A. A. U. (2024). Pengembangan MONOLI (Monopoli Lingkungan) Berbantu Teknologi QR Code Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa Pada Materi Pencemaran Lingkungan. Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya (JB&P), 11(2), 230-237. https://doi.org/10.29407/jbp.v11i2.23553

Most read articles by the same author(s)