Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dibantu Media Gambar Meningkatkan Hasil Belajar Kelas VIII SMPN 2 Nggoa
Abstract
The background of this research is that there are still many students who are passive in the learning process and have an impact on the low learning outcomes of class VIII students at SMPN 2 Nggoa. The research objective is to improve student learning outcomes using guided inquiry learning models assisted by media images on the material of the human digestive system. This is a Classroom Action Research (CAR) designed by the Kemmis & Mc Tanggart model which consists of pre-cycle activities, cycle I and cycle II. The research subjects were 23 grade VIII students. Data collection techniques, namely tests, psychomotor assessment rubric and documentation. Data analysis techniques using quantitative descriptive. The results showed an increase in student learning outcomes was seen in the cognitive domain of pre-cycle of 13.04%, cycle I reached 43.47% and experienced an increase in cycle II to 82.60%. In the psychomotor aspect, 15 students (65.21%) with good predicate, 5 students (21.73%) with sufficient predicate and 3 students (13.04%) with poor predicate. It can be concluded that the application of the guided inquiry learning model assisted by media images can improve student learning outcomes in science subjects on the material of the human digestive system at SMPN Nggoa.
References
Bahri D. S. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakkarta: Rineka Cipta.
Ergaul, R. (2011). Pengaruh Pembelajaran IPA Berbasis Inkuiri Terhadap Keterampilan Proses Sains dan Sikap Sains Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Kebijakan Pendidikan Bulgaria (BJSEP), 5(1). Tersedia di http//bjsep.org/getfile.php.
Fitriani. L. D., & Dewi, N. K. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMP X Dikabupaten Madium. Prosiding Seminar Nasional Simbiosis IV.
Hani, N.A. (2016). Pengaruh Model Inkuiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis siswa pada Materi Energi Bunyi. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1).
Hanifah, S., Agung. N. C. S., & Widiastuti, A. ES. (2015) Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dilengkapi LKS untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi belajar siswa. Jurnal pendidkan kimia, FKIP, UNS Surakarta, indonesia. http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/kimia.
Hermawati, L., Sukiman & Ivada, E. (2014). Upaya Meningkatkan Kaktifan Belajar dan Hasil Belajar Akuntansi dengan Strategi Pembelajaran ARIAS terintegrasi dengan Pembelajaran Aktif Learning Tournamen Pada Siswa Kelas X AK 2 SMK N 3 Surakarta. Jupe UNS, 273.
Iswatun, I., Mosik, M., & Subali, M. (2017) Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan KPS dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal inovasi pendidiksn IPA, 3(2). Available online at: http: / /journal.uny.ac.id/index.php/jipi.
Juniati, N. W., & Widiana, I. W. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(1)20.
Murningsih, I, M, T., Bakti, M, & Mohammad, M. (2016). Capaian Kompotensi Pengetahuan dengan Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing pada Dasar Kompotensi Dasar Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan. Prosiding Seminar Pendidikan Sains. 291-298.
Noviar, D. (2016). Model Quided Inquiry Berbasis Scientific Approach dalam Pembelajaran IPA Biologi SMP. Jurnal Holistik, 1(1).
Nur Aini (2015) Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Sistem Materi Sistem Pernapasan Di Kelas XI MIA 1 SMA N. 1 Indralaya. Jurnal Pembelajaran Biologi 2(2).
Nurochman, R. (2012). Perbedaan Hasil Belajar dengan Penerapan Strategi Pembelajaran Guided Inquiry dan Demontrasi Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Jaten. Jurnal Pendidikan Biologi PMIPA FKIP UNS. Tersedia di http://journal.unnes.ac.id.
Oemar. (2010). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Rohini, (2010). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas IV SDN 02 Korleko. Jurnal Educatio: jurnal Pendidikan Indonesia, 5(2), 75-90.
Salfillah, J. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII Semester II SMPN 5 Siak Kecil Kecamatan Siak Kecil Kabupaten Bengkalis. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran) Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Universitas Riau 2(4).
Sanjaya, W. (2010). Kurukulum Pembelajaran Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Santiasih, N. L. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Sikap Ilmiah dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD No. 1 Kerobokan Kecamatan Kuta Utara Kabupaten Bandung tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Universitas Ganesha.
Sitiatava, R. P. (2013). Desains Belajar Mengajar Kreatif Berbasis Sains. Jogjakarta: Diva Press.
Tursinawati. (2012). Penerapan Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Pemahaman Hakikat Sains Siswa. Jurnal Pendidikan Serambi Ilmu. Rev (2). SSN 1693-4849. Tersedia di http://fkip.serambimekkah.ac.id.
Wahyudi, Lutfi Eko & Supardi, Z. A. Imam (2013). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Pada Pokok Pembahasan Kalor Untuk Melatihkan Ketrampilan Proses Sains Terhadap Hasil Belajar Di SMAN 1 Sumenep. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika 2(2) 62-65.
Wisudawati, A. W., & Sulistyowati, E. (2014). Metodologi Pembelajaran IPA. Jakarta: Bumi Aksara.
Wulangningsih., Baskoro & Riezky, M. P. (2012) Penagaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Keterampilan Proses Sains ditinjau dari Kemampuan Akademik Siswa SMA Negeri 5 Surakarta. Jurnal Pendidikan Biologi. Vol 4 (2):33.
Yuniastuti, E. (2013). Peningkatan Keterampilan Proses, Motivasi dan Hasil Belajar Biologi dengan Strategi Pembelajaran Inkuiri Terbimbing pada SISWA Kelas VII SMP Kartika V-1 Balikpapan. Jurnal Penelitian Pendidikan. Vol.14.
Yusuf, Suhirman, Suastra, I. W., & Tokan, M. K. (2019). The effects of problem-based learning with character emphasis and naturalist intelligence on studens’ problem-solving skills and care. International journal of innovation, Creativity, and Change, 5(3)1-26.
Copyright (c) 2023 Serly Mura Ngguna, Vidriana Oktoviana Bano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Copyright on any article is retained by the author(s).
- The author grants the journal, right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work’s authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
- The article and any associated published material is distributed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License