Pengembangan Media Pop Up Book Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Anak Usia Dini

Authors

  • Suryaning Ayu Febriani Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Linda Dwiyanti Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Dema Yulianto Universitas Nusantara PGRI Kediri

DOI:

https://doi.org/10.29407/pn.v8i2.16387

Keywords:

Pop up book, initial reading ability

Abstract

This study aims to improve the ability to read beginning by utilizing the development of media in the form of Pop up books. In this research, the type of research and development or commonly called R&D is used. The product validity data analysis technique uses the Aikens formula and in small group trials uses SPSS. From the analysis results can show the value of sig. ≥0.05 then it is said that the value of the questionnaire is declared valid. So it can be concluded that Pop up book media can improve early childhood reading skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asmonah, S. (2019). Meningkatkan kemampuan membaca permulaan menggunakan model direct instruction berbantuan media kartu kata bergambar. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 31. https://doi.org/10.21831/jpa.v8i1.26682

Dewanti, H., Toenlioe, A. J. E., & Soepriyanto, Y. (2018). Pengembangan Media Pop-Up Book Untuk Pembelajaran Linkungan Tempat Tinggalku Kelas IV SDN 1 Pakunden Kabupaten Ponorogo. JKTP, 1(3), 2221–2223.

Dwiyanti, L., & Khan, R. I. (2020). The Influence of Hello Book Media on Early Childhood Language Skills. Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(4), 656-665.

Fauziddin, M., & Mufarizuddin, M. (2018). Useful of Clap Hand Games for Optimalize Cogtivite Aspects in Early Childhood Education. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 162. https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i2.76

Hajerah, & Syamsuardi. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pop up book Terhadap Kemampuan Membaca Anak di TK Insan Cita Kec. Masamba Kab. Luwu Utara. Prosiding Seminar Nasional LP2M UNM, 633.

Huliyah, M. (2016). Hakekat Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Guru Radhatul Athfal, 12

Masyithoh, S. (2016). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Media Balok Huruf Pada Kelompok B TK Negeri Pembina Bantul. Jurnal Pendidikan Anak, 5(2), 799. https://doi.org/10.21831/jpa.v5i2.12377

Matin, R. H., Ety Rohaety, E., & Nuraeni, L. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Pop-Up Book Anak Usia Dini Pada Kelompok B Untuk Meningkatkan Kemampuan Keaksaraan Awal di TK Nusa Indah. Jurnal CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 2(2), 49. https://doi.org/10.22460/ceria.v2i2.p49-56

Purnama, S. (2016). Metode Penelitian Dan Pengembangan (Pengenalan Untuk Mengembangkan Produk Pembelajaran Bahasa Arab). LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 4(1), 19. https://doi.org/10.21927/literasi.2013.4(1).19-32

Setyawan, F. H. (2016). Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini Melalui Model Pembelajaran Audio Visual Berbasis Android. Jurnal PG- - PAUD Trunojoyo, 3(2), 7.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian & Pengembangan (3rd ed.). CV Alfabeta.

Sulistyawati, E. E., & Sujarwo, S. (2016). Peningkatan kemampuan membaca permulaan melalui media video compact disc pada anak usia 5– 6 tahun. Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(1), 29–30. https://doi.org/10.21831/jppm.v3i1.8064

PlumX Metrics

Published

2023-04-02

How to Cite

Febriani, S. A., Dwiyanti, L. ., & Yulianto, D. . (2023). Pengembangan Media Pop Up Book Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Anak Usia Dini. PINUS: Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran, 8(2), 1–8. https://doi.org/10.29407/pn.v8i2.16387