Pengaruh Kegiatan Robotika Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Usia SD

Authors

  • Rossy Miselina Suwarsono Magister Psikologi Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya, UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Abdul Muhid UIN Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i1.14555

Keywords:

Keterampilan Berpikir, Robotika, Kreativitas, Pengembangan Diri

Abstract

Abstract: Thinking skills become one of the important aspects in creating ideas, concepts, and creativity to make something new work. Thinking skills are very necessary for elementary school students because it involves instruments of development in themselves to be able to gain knowledge as well as insight in shaping creativity. Robotics activities are related to creative thinking skills, because this activity is not only done as an activity to develop ideas, concepts, and works but is one of the skills in thinking students to be able to explore their abilities so that students can train and improve their motor skills in creating ideas, concepts, and works in robotics activities.

Keywords: Thinking Skills, Robotics, Creativity, Personal Development

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aceng Sambas, Mujiarto, Gugun Gundar, Shofiatul Ula. (2019). “Pelatihan Robotika Berbasis Android Untuk Menumbuhkan Inovasi dan Kreativitas di SMP 11 Bandung” Jurnal Pengabdian Masyarakat, Vol. 2, No. 1, 8-12, doi” 10.31604/jpm.v2il.8-12

Ahmad Susanti. (2011). Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana

Ahmad Susanto. (2013). Teori Belajar Dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Amal Abdussalam. (2005). Mengembangkan Kreativitas Anak. Jakarta: Pustaka Al-Kautsar.

Ani Rizqi Imroatul Kusni. (2019). “Peran Guru dalam Meningkatkan Kreativitas Siswa Melalui Ekstrakurikuler Robotik di MI Muhammadiyah Plus Suwaru Bandung Tulungagung.” Skripsi dalam Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Tulungagung.

Ario Wiratmoko. (2012). “Pengaruh Kegiatan Ekstrakurikuler Robotika Terhdap Kecerdasan Emosial Siswa Di Smk Negeri 3 Yogyakarta.” Skripsi, Universitas Negeri Yogyakarta

Baradista Dimas L, Darwin Rio Budi S, dan Priyono. (2016). “Pengembangan Robot Edukasi Sebagai Media Pembelajaran Ekstrakurikuler Robotika Studi Kasus SMP Al muslim Bekasi.” Jurnal Pendidikan Teknik dan Vokasional. Vol. 2, No. 2, 32-41, doi: doi.org/10.21009/JPTV.2.2.4

Endra Pitowarno. (2006). ROBOTIKA: Desain, Kontrol dan Kecerdasan Buatan. Yogyakarta: Andi Offset

Harry Andheska. (2016). “Membangun Kreativitas Siswa dalam Pembelajaran Menulis dengan Memanfaatkan Media Pembelajaran Inovatif.” Bahastra, Vol. XXXVI, No. 1, doi: 10.26555/bahastra.v36i1.5058

Hotman P. (2012). Siregar, Mekanika Robot Berkaki. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Ika Widiastuti, Syamsul Arifin, Beni Widiawan. (2016). “Peningkatan Kreativitas Siswa SD Negeri Karangrejo 2 Melalui Ekstrakurikuler Robotika.” Seminar Hasil Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Dana BOPTN. ISBN: 978-602-14917-3-7

Indira Sunito, dkk. (2013). Metaphorming Beberapa Strategi Berpikir Kreatif. Jakarta: Indeks.

Kasmadi (2013). Membangun Soft Skills Anak-Anak Hebat. Bandung: Alfabeta.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 62 Tahun 2014. Diakses pada 18 Mei 2020, https://bsnp-indonesia.org/id/wp-content/uploads/2009/06/Permendikbud-Nomor-64-tahun-2013-ttg-SI.pdf

Mohammaad Asrori. (2011). Psikologi Pembelajaran. Bandung: Wacana Prima

Nashori, Fuad dan Rachmy Diana Mucharam. (2002). Mengembangkan Kreativitas dalam Perspektif Psikologi Islam. Yogyakarta: Menara Kudus.

Robert Coughlin. (1994). Penguatan Operasional dan Rangkaian Terpadu Linier. Jakarta: Erlangga.

Robert L Solo. (2007). Psikologi Kognitif, Eds Delapan. Jakarta: Erlangga.

Sri Saparahayuningsih. (2010). “Peningkatan Kecerdasan dan Kreativitas Siswa”. Jurnal Kependidikan Dasar, Vol. 1, No. 1, 1-6, https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/kreatif/article/download/1665/1872

Sutan Surya. (2012). Tes Bakat & Kepribadian. Yogyakarta: Citra Aji Parama.

Ulfa Khusnatul Hidayah. (2018). “Pengembangan Kreativitas Siswa Melalui Ekstrakurikuler Robotika (Studi Kasus di MIN 4 Madiun). Skripsi dalam Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.

Undang-undang No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional

Utami Munandar. (2012). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta

Vollstedt, Ann-Marie, Robinson, Michael, & Wang, Eric. (2007). Using Robotics to Enhance Science, Technology, Engineering, and Mathematics Curricula. Nevada: University of Nevada. Proceedings of the 2007 American Society for Engineering Education Pacific Southwest Annual Conference

Winarno dan Deni Arifianto. (2011). Bikin Robot itu Gampang. Jakarta: Kawan Pustaka.

Yeni Rachmawati dan Euis Kurniati. (2012). Strategi Pengembangan Kreativitas Pada Anak Usia Taman Kanak-kanak. Jakarta: Kencana

Yeni Rachmawati. (2010). Strategi Pengembangan Kreativitas pada Anak Usia Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Kencana.

Yuliani Nuraini dan Bambang Sujiono. (2010). Bermain Kreatif Berbasis Kecerdasan Jamak. Jakarta: Indeks.

PlumX Metrics

Published

2020-07-31

How to Cite

Suwarsono, R. M., & Muhid , A. . (2020). Pengaruh Kegiatan Robotika Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Usia SD. JURNAL PENDIDIKAN DASAR NUSANTARA, 6(1), 136–146. https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i1.14555