Implementasi Perkuliahan DARING Matakuliah Pendidikan Laboratorium IPA Pada Masa Pandemi

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

farida Nurlaila Zunaidah

Abstract

Abstract: This research was conducted with the aim to describe the implementation of online lectures on Pendidikan Laboratorium IPA courses at the 4th semester of students college PGSD during the covid-19 pandemic. The method in this research is descriptive qualitative. The research data are described in the form of words that describe the stages of conducting online lectures. The results of this study are online lectures on Pendidikan Laboratoriun IPA consisting of three stages, namely the preparatory stage, the implementation stage, and the structured assignment stage in the form of reports on the results of practical activities.


 


Keywords: implementation of online lecturer, Pendidikan Laboratorium IPA course, pandemic period

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
farida Nurlaila Zunaidah. (2020). Implementasi Perkuliahan DARING Matakuliah Pendidikan Laboratorium IPA Pada Masa Pandemi. JURNAL PENDIDIKAN DASAR NUSANTARA, 6(1), 103–115. https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i1.14466

References

  1. Anhusadar, L. O. (2020). Persepsi Mahasiswa PIAUD terhadap Kuliah Online di Masa Pandemi. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 3(1), 44–58. https://www.researchgate.net/publication/341151841_Persepsi_Mahasiswa_PIAUD_terhadap_Kuliah_Online_di_Masa_Pandemi_Covid_19
  2. Iwantara, I., Sadia, M., & Suma, M. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Video Youtube Dalam Pembelajaran Ipa Terhadap Motivasi Belajar Dan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 4(1). http://119.252.161.254/e-journal/index.php/jurnal_ipa/article/view/1081/829
  3. Jamaluddin, D., Ratnasih, T., Gunawan, H., & Paujiah, E. (2020). Pembelajaran Daring Masa Pandemik Covid-19 Pada Calon Guru : Hambatan, Solusi dan Proyeksi. Karya Tulis Ilmiah UIN Sunan Gunung Djjati Bandung, 1–10. http://digilib.uinsgd.ac.id/30518/
  4. Khasanah, D. R. A. U., Pramudibyanto, H., & Widuroyekti, B. (2020). Pendidikan Dalam Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Sinestesia, 10(1), 41–48.
  5. kompas. (2014). Pemanfaatan Internet Sebagai Alternatif Sumber Belajar Dan Media Pendidikan Jarak Jauh - KOMPASIANA.com. Kompasiana. http://www.kompasiana.com/hariyono21/pemanfaatan-internet-sebagai-alternatif-sumber-belajar-dan-media-pendidikan-jarak-jauh_55003ff4a33311c271510187
  6. Naserly, M. K. (2020). Implementasi Zoom, Google Classroom, Dan Whatsapp (Online), Group Dalam Mendukung Pembelajaran Daring 2, Pada Mata Kuliah Bahasa Inggris Lanjut (Studi Kasus Pada 2, Kelas Semester Jurusan Administrasi Bisnis, Fakultas Ekonomi dan Bisnis Jakarta), Universi. Jurnal AKSARA PUBLIC, 4(2), 155–165. http://aksarapublic.com/index.php/home/article/view/417/402
  7. Pratiwi, E. W. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Kegiatan Pembelajaran Online Di Sebuah Perguruan Tinggi Kristen Di Indonesia. Perspektif Ilmu Pendidikan, 34(1), 1–8. https://doi.org/doi.org/10.21009/PIP.341.1 Volume
  8. Primavera, I. R. C., & Iwan Permana Suwarna, M. P. (2014). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI Pada Konsep Elastisitas. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, 1, 122–129.
  9. Rahayu, C., & Eliyarti, E. (2019). Deskripsi Efektivitas Kegiatan Praktikum Dalam Perkuliahan Kimia Dasar Mahasiswa Teknik. Edu Sains Jurnal Pendidikan Sains & Matematika, 7(2), 51–60. https://doi.org/10.23971/eds.v7i2.1476
  10. Safrida, F. K. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Video pada Konsep Sistem Kerangka Manusia terhadap Motivasi dan Hasil Pembelajaran Kognitif Siswa SMAN I Peukan Baru Kabupaten Pidie. Jurnal Biotik, 6(2), 131–138. https://www.jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/biotik/article/view/5636/3587
  11. Saida, N. U., Iswari, R. S., & Pukan, K. K. (2018). Penerapan Metode Praktikum dan Simulasi pada Materi Ekosistem di SMA Negeri 2 Bae Kudus. Journal of Biology Education, 7(2), 216–220. https://doi.org/10.15294/jbe.v7i2.24263
  12. Suja, I. W., & Muderawan, I. W. (2003). Pemberian Tugas Pertanyaan Berstruktur Dan Diskusi Untuk Meningkatkan Kualitas Praktikum Kimia Organik II. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran IKIP.