Implementasi Perkuliahan DARING Matakuliah Pendidikan Laboratorium IPA Pada Masa Pandemi

Authors

  • farida Nurlaila Zunaidah Universitas Nusantara PGRI Kediri

DOI:

https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i1.14466

Keywords:

implementasi perkuliahan daring, matakuliah Pendidikan Laboratorium IPA, masa pandemi

Abstract

Abstract: This research was conducted with the aim to describe the implementation of online lectures on Pendidikan Laboratorium IPA courses at the 4th semester of students college PGSD during the covid-19 pandemic. The method in this research is descriptive qualitative. The research data are described in the form of words that describe the stages of conducting online lectures. The results of this study are online lectures on Pendidikan Laboratoriun IPA consisting of three stages, namely the preparatory stage, the implementation stage, and the structured assignment stage in the form of reports on the results of practical activities.

 

Keywords: implementation of online lecturer, Pendidikan Laboratorium IPA course, pandemic period

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anhusadar, L. O. (2020). Persepsi Mahasiswa PIAUD terhadap Kuliah Online di Masa Pandemi. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 3(1), 44–58. https://www.researchgate.net/publication/341151841_Persepsi_Mahasiswa_PIAUD_terhadap_Kuliah_Online_di_Masa_Pandemi_Covid_19

Iwantara, I., Sadia, M., & Suma, M. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Video Youtube Dalam Pembelajaran Ipa Terhadap Motivasi Belajar Dan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 4(1). http://119.252.161.254/e-journal/index.php/jurnal_ipa/article/view/1081/829

Jamaluddin, D., Ratnasih, T., Gunawan, H., & Paujiah, E. (2020). Pembelajaran Daring Masa Pandemik Covid-19 Pada Calon Guru : Hambatan, Solusi dan Proyeksi. Karya Tulis Ilmiah UIN Sunan Gunung Djjati Bandung, 1–10. http://digilib.uinsgd.ac.id/30518/

Khasanah, D. R. A. U., Pramudibyanto, H., & Widuroyekti, B. (2020). Pendidikan Dalam Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Sinestesia, 10(1), 41–48.

kompas. (2014). Pemanfaatan Internet Sebagai Alternatif Sumber Belajar Dan Media Pendidikan Jarak Jauh - KOMPASIANA.com. Kompasiana. http://www.kompasiana.com/hariyono21/pemanfaatan-internet-sebagai-alternatif-sumber-belajar-dan-media-pendidikan-jarak-jauh_55003ff4a33311c271510187

Naserly, M. K. (2020). Implementasi Zoom, Google Classroom, Dan Whatsapp (Online), Group Dalam Mendukung Pembelajaran Daring 2, Pada Mata Kuliah Bahasa Inggris Lanjut (Studi Kasus Pada 2, Kelas Semester Jurusan Administrasi Bisnis, Fakultas Ekonomi dan Bisnis Jakarta), Universi. Jurnal AKSARA PUBLIC, 4(2), 155–165. http://aksarapublic.com/index.php/home/article/view/417/402

Pratiwi, E. W. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Kegiatan Pembelajaran Online Di Sebuah Perguruan Tinggi Kristen Di Indonesia. Perspektif Ilmu Pendidikan, 34(1), 1–8. https://doi.org/doi.org/10.21009/PIP.341.1 Volume

Primavera, I. R. C., & Iwan Permana Suwarna, M. P. (2014). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI Pada Konsep Elastisitas. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, 1, 122–129.

Rahayu, C., & Eliyarti, E. (2019). Deskripsi Efektivitas Kegiatan Praktikum Dalam Perkuliahan Kimia Dasar Mahasiswa Teknik. Edu Sains Jurnal Pendidikan Sains & Matematika, 7(2), 51–60. https://doi.org/10.23971/eds.v7i2.1476

Safrida, F. K. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Video pada Konsep Sistem Kerangka Manusia terhadap Motivasi dan Hasil Pembelajaran Kognitif Siswa SMAN I Peukan Baru Kabupaten Pidie. Jurnal Biotik, 6(2), 131–138. https://www.jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/biotik/article/view/5636/3587

Saida, N. U., Iswari, R. S., & Pukan, K. K. (2018). Penerapan Metode Praktikum dan Simulasi pada Materi Ekosistem di SMA Negeri 2 Bae Kudus. Journal of Biology Education, 7(2), 216–220. https://doi.org/10.15294/jbe.v7i2.24263

Suja, I. W., & Muderawan, I. W. (2003). Pemberian Tugas Pertanyaan Berstruktur Dan Diskusi Untuk Meningkatkan Kualitas Praktikum Kimia Organik II. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran IKIP.

PlumX Metrics

Published

2020-07-31

How to Cite

farida Nurlaila Zunaidah. (2020). Implementasi Perkuliahan DARING Matakuliah Pendidikan Laboratorium IPA Pada Masa Pandemi. JURNAL PENDIDIKAN DASAR NUSANTARA, 6(1), 103–115. https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i1.14466