Analysis of Student Errors in Solving Problems with Positive and Negative Integers

  • Dwi Wirda Lastari Universitas Riau
  • Kartini Kartini Universitas Riau
Abstract views: 307 , PDF (Bahasa Indonesia) downloads: 322
Keywords: Types of Kastolan Error, Concept Error, Procedure Error, Count Operation Error, positive and negative integers

Abstract

This study aims to analyzes alsos describestype of error the students did based on Kastolan to solveproblem with positive and negative integers. The subjects in this study there are 16 students from class VII Pondok Pesantren MTs As-Sakinah, Kampar Regency. The type of research is descriptive qualitative. Data collections technics carried out from the form of written tests also interviews. Written test is arranged in a forms of a description of 5 questions. The data analysis techniques carried out were: correcting the results of students' answers; identify and analyze errors that students did to answer questions based on types of Kastolan errors; count percentages of errors on every items in every types of error; percentage results are categorized by error percentage; the counted data will be analyses descriptively with interpreting results of calculating the percentage of student errors; and draw conclusion. The results of the analysis of student errors, it was obtained that 18.2% of students made conceptual errors with very low error categories, 42.4% of students made procedural errors with sufficient error categories, and 39.4% of students made arithmetical errors with low error categories.

References

Amir, Z., & Risnawati. (2015). Psikologi Pembelajaran Matematika. Aswaja Pressindo.

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. CV Jejak Publisher.

Dwi Listiana, A., & Sutriyono, S. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Himpunan Bagi Siswa Kelas Vii Smp. Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(1), 60. https://doi.org/10.31764/pendekar.v1i1.280

Effendi, R. (2022). Analisis Kesalahan Menyelesaikan Soal Perpangkatan dan Bentuk Akar pada Siswa Kelas IX.6 SMPN 2 Lahat. Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha, 13(1), 39–47. https://doi.org/10.23887/jjpm.v13i1.41001

Firdaus, E. F., Amalia, S. R., & Zumeira, A. F. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Tahapan Kastolan dalam Menyelesaikan Soal Matematika. Dialektika P. Matematika, 8(1), 542–558.

Jalaludin, M. A., & Sari, V. T. A. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Bilangan Berpangkat pada Siswa kelas X SMK Swasta di Kota Cimahi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(6), 1796–1801. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/download/172/162

Lagalante, R., Suharna, H., & Tonra, W. S. (2022). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika pada Bilangan Perpangkatan dan Bentuk Akar. Jurnal Pendidikan Guru Matematika, 2(2), 184–192.

Lenterawati, B. S., Pramudya, I., & Kuswardi, Y. (2018). Analisis Kesalahan Berdasarkan Tahapan Kastolan dalam Menyelesaikan Soal Cerita Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Ditinjau dari Gaya Berpikir Siswa Kelas VIII SMP Negeri 19 Surakarta Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika (JPPM), 11(6), 471–482. https://jurnal.uns.ac.id/JMMS/article/view/38031/25107

Mauliandri, R., & Kartini, K. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Menurut Kastolan dalam Menyelesaikan Soal Operasi Bentuk Aljabar pada Siswa SMP. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 9(2), 107–123. https://doi.org/10.30821/axiom.v9i2.7687

Meldawati, M., & Kartini, K. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Kelas VII SMP dalam Menyelesaikan Soal Matematika pada Materi Bilangan Berpangkat Bulat Positif. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 10(1), 1. https://doi.org/10.30821/axiom.v10i1.7681

Mulbar, U., Nasrullah, & Yulinar. (2022). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Perpangkatan dan Bentuk Akar Berdasarkan Kriteria Watson dinjau dari Perbedaan Gender. Issues in Mathematics Education, 6(1), 10–24.

Oktarina, P. N., Kudadiri, N. F., & Ramadhan, A. (2022). Analisis Kejenuhan Peserta Didik dalam Pembelajaran Matematika pada Materi Perpangkatan (Bilangan Berpangkat, Perkalian dan Pembagian pada Perpangkatan) Secara Daring. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1), 17–24. https://doi.org/https://doi.org/10.55904/educenter.v1i1.8

Permendikbud, P. (2016). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 21 Tahun 2016 tentang Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah.

Putri, F. L., Sarjoko, & Hamdani, H. M. (2022). Identifikasi Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Bilangan Berpangkat dan Bentuk Akar di Kelas IX SMPN 2 Tasik Payawan. Jurnal Pendidikan, 23(1), 1–9. http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/Kreatif/article/view/3356/2392

Siagian, P., & Surya, E. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika pada Materi Perpangkatan dan Bentuk Akar. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 1(1), 32–35. https://doi.org/10.31004/innovative.v1i1.2033

Sukmana, E. I., & Arhasy, H. E. A. R. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Bilangan Berpangkat dan Bentuk Akar pada Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Kawali Tahun Ajaran 2018/2019. Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers Program Studi Magister Pendidikan Matematika Universitas Siliwangi, 176–186.

Sulistio, W., Muhsetyo, G., & Qohar, A. (2019). Klasifikasi Kesalahan Siswa Kelas VII Menggunakan Model KIAT tentang Materi Himpunan. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(6), 706. https://doi.org/10.17977/jptpp.v4i6.12477

Sulistyaningsih, A., & Rakhmawati, E. (2017). Analisis Kesalahan Siswa Menurut Kastolan dalam Pemecahan Masalah Matematika. Seminar Matematika Dan Pendidikan Matematika Uny, 19(2), 123–130.

Tuzahrah, F., R, Z., & Ijuddin, R. (2016). Analisis Kesulitan Belajar Siswa dalam Menyelesaikan Soal Bilangan Berpangkat di Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(10), 1–12. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/17113

Wardana, A. W., & Fitriyani, H. (2020). Kesalahan Siswa SMK Jurusan Busana dalam Menyelesaikan Soal Bilangan. AdMathEduSt: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 7(2), 118–123. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.12928/admathedust.v7i2.22492

Yulanda, R., & Yarman, Y. (2018). Analisis Kesalahan Peserta Didik Berdasarkan Tahapan Kastolan dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Trigonometri Kelas XI IPA SMA Negeri 2 Pariaman. Jurnal Edukasi Dan Penelitian Matematika, 7(4), 121–126.

PlumX Metrics

Published
2022-11-30
How to Cite
Lastari, D. W., & Kartini, K. (2022). Analysis of Student Errors in Solving Problems with Positive and Negative Integers. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika, 8(2), 189-201. https://doi.org/10.29407/jmen.v8i2.18308