The Penanamakan Karakter Filantropi Melalui Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di SMP Plus Rahmat
-
Abstract
Implementation of the Independent Curriculum (IKM) in education units provides changes in methods, content, to educational achievement standards. At IKM, the implementation of learning through structured projects in order to get the character of Pancasila students is also an educational innovation that simultaneously changes educational activities in schools. Strengthening the profile of Pancasila students which is carried out through project learning or often known through P5 (Project for Strengthening Pancasila Student Profiles) is a breakthrough which is expected to be able to develop educational outputs, namely students with character. SMP Plus Rahmat as one of the schools that implements IKM and P5 also carries out projects that are oriented towards cultivating students' philanthropic character. The project activities were carried out in collaboration with the Bustanul Amri Mosque, the Genius Yatim Mandiri Project, and the Project Team, hereinafter referred to as the Rahmat Plus Middle School Service Team. The activity was carried out using an experiential learning approach which was attended by 59 grade 8 students at SMP Plus Rahmat. It is hoped that through this activity students will be able to gain meaningful experiences that can improve students' philanthropic characteristics.
Downloads
References
Latief, H. (2013). Filantropi dan Pendidikan Islam di Indonesia. Jurnal Pendidikan Islam, 28(1), 123-139.
Febriani, N. A. (2021). -Al-Qur’an Perspective on Gender Equality in Community Empowerment Through Philanthropy during the 19th Pandemic: Al-Qur’an Perspective on Gender Equality in Community Empowerment Through Philanthropy. Jurnal Bimas Islam, 14(2), 419-458.
Sulaeman, A., Makhrus, M., & Makhful, M. (2021). FIlantropi Islam dalam Upaya Pembentukan Karakter dengan Sistem Pendidikan Terpadu. Alhamra Jurnal Studi Islam, 2(2), 123-133.
Hilman Latif, Fatwa-fatwa Filantropi Islam di Indonesia, Anotasi, Komparasi, dan Kompilasi” Yogyakarta : UMY Press, 2019, 72
Makhrus, M. (2018). Dinamika dan Aktivisme Filantropi Islam dalam Peberdayaan Masyarakat. Litera
Copyright (c) 2022 Dedikasi Nusantara: Jurnal Pengabdian Masyarakat Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Hak cipta atas artikel apa pun dipegang oleh penulisnya.
- Penulis memberikan jurnal tersebut, hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk membagikan karya tersebut dengan pengakuan atas kepenulisan dan publikasi awal karya tersebut dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan dari publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal itu dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
- Artikel dan materi terkait yang diterbitkan didistribusikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0