Pendampingan Literasi Budaya Melalui Permainan Tradisional Di SDN Saptorenggo 2 Kabupaten Malang
DOI:
https://doi.org/10.29407/dedikasi.v2i2.18916Keywords:
Mentoring, Cultural Literacy, Traditional GamesAbstract
Along with the times, nowadays students playing using gadgets have become commonplace, both in rural and urban areas, all using gadgets. Addiction to gadgets is not a new thing, plus during the covid-19 pandemic, gadgets are something that cannot be separated between students. Learning activities, which are usually carried out face-to-face during this pandemic, are carried out boldly so that they don't want gadgets to be very important.
The solution that can be offered as an effort to introduce culture and increase interest in reading is through cultural literacy assistance through traditional games at SDN Saptorenggo 2, Malang Regency. One effort that can overcome the shift in development of the times is by introducing culture through the implementation of traditional games by adhering to cultural literacy. This activity involves collaboration with partners, namely SDN Saptorenggo 2 located in Malang Regency. In this mentoring activity, teachers are appointed by class I-VI teachers. Prior to the implementation of this activity, it is necessary to hold a coordination meeting first, then present a workshop and continue with the provision of literacy through traditional games. Cultural literacy is knowledge and understanding in understanding and regarding Indonesian culture as an identity. This assistance is very much needed because the literacy movement can restore traditional game culture. This activity also involves physical activity and is also difficult to apply in learning activities. Therefore, this service activity is very much needed at SDN Saptorenggo 2.
Downloads
References
penciptaan seni grafis. Fakultas sastra dan seni rupa.Universitas sebelas maret Surakarta.
Helmi, D & Zaman, S. (2009). 12 Permainan Untuk Meningkatkan Inteligensi
Anak. Yogyakarta: Visimedia
Khasanah, I., Prasetyo, A., Rakhmawati, E (2011). Permainan tradisional sebagai
media stimulasi aspek perkembangan anak usia dini.Jurnal Penelitian
PAUDIA, Volume 1 No.1, 91-10 http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/Artikel%20Permainan%20Tradiso al.pdf.(diakses tanggal 2 November 2022)
Mulyani, S. (2013). 45 Permainan tradisional anak Indonesia. Yogyakarta:
Legendaris Publishing
Mutiah, Diana. 2010. Psikologi Bermain Anak Usia Dini yang Disukai Anak-
Anak. Jakarta: Kencana Prenadamedia.
Sujiono Yuliani Nuraini dkk,2009, Metode Pengembangan Kognitif, Jakarta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Hak cipta atas artikel apa pun dipegang oleh penulisnya.
- Penulis memberikan jurnal tersebut, hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk membagikan karya tersebut dengan pengakuan atas kepenulisan dan publikasi awal karya tersebut dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan dari publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal itu dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
- Artikel dan materi terkait yang diterbitkan didistribusikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0