Pengembangan Model Pembelajaran “Taro Ada” (Stimulation, Reading, Analysis, Determine, Application) Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik

  • Marwidayanti Marwidayanti Program Studi Pendidikan Biologi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Halu Oleo
  • Sirniawan Sirniawan
  • Muhiddin Palennari
Abstract views: 53 , PDF downloads: 36
Keywords: TARO ADA”, Model Pembelajaran, Berpikir Kritis

Abstract

This research aims to develop the "TARO ADA" learning model to improve students' critical thinking skills. This research is research and development research which refers to the 4-D model which has four stages, namely define, design, develop, disseminate. Data collection technique. The results of the development of the TARO ADA model are based on supporting learning theories. The TARO ADA learning model consists of 5 stages, namely Stimulation, Reading, Analysis, Determine, and Application.

References

Amelia Putri, D., & Sobandi, A. (2018). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Metode Pembelajaran Team Games Tournaments Dan Team Assisted Individualization. Manajerial, 3(4), 1–16. Http://Ejournal.Upi.Edu/Index.Php/Manajerial/

Anggraini, R., Biologi, P., Negeri Padang, U., & Pengajar Departemen Biologi, S. (2022). Pembelajarannya Meta-Analisis Praktikalitas Penggunaan E-Learning Berbasis Edmodo Oleh Guru Dan Peserta Didik Dalam Pembelajaran. Jb&P: Jurnal Biologi Dan Pembelajarannyavol, 9(2), 62–68. Https://Ojs.Unpkediri.Ac.Id/Index.Php/Biologi

Cikka, H. (2020). Konsep-Konsep Esensial Dari Teori Dan Model Perencanaan Dalam Pembangunan Pendidikan. Scolae: Journal Of Pedagogy, 2(3), 103–114.

Delfira, A., & Ardi, D. (2021). Validitas Media Pembelajaran E-Learning Berbasis Edmodo Pada Pembelajaran Biologi Sma. Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 8(1), 7–13.

Ersalina, V., Yogica, R., Fajrina, S., Fifendy, M., & Asrul, D. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Elektronik Berbasis Pendekatan Konstruktivisme Pada Materi Sistem Sirkulasi Untuk Peserta Didik Sma. Jb&P: Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 10(2), 157–170. Https://Ojs.Unpkediri.Ac.Id/Index.Php/Biologi

Faizah, S. N. (2017). Hakikat Belajar Dan Pembelajaran. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 175–185.

Hatari, N., Widiyatmoko, A., & Artikel, S. (2016). Keefektifan Model Pembelajaran Search, Solve, Create, And Share (Sscs) Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Unnes Science Education Journal, 5(2), 1253–1260. Http://Journal.Unnes.Ac.Id/Sju/Index.Php/Usej

Hendra Prijanto, J., & De Kock, F. (2021). Teacher’s Role To Increase Student Activeness By Applying Question And Answer Method On Online Learning. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(3), 238–251.

Jannah, D. R. N., & Atmojo, I. R. W. (2022). Media Digital Dalam Memberdayakan Kemampuan Berpikir Kritis Abad 21 Pada Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1064–1074. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V6i1.2124

Juliandri, I. A. (2020). Meta Analisis Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sd. Pedagogy, 7(2), 21–27.

Khasanah, B. A., Dwi Ayu, I., Matematika, P., Muhammadiyah, S., & Lampung, P. (2017). Tenaga Pengajar Pada Program Studi Pendidikan Matematika. Jurnal Eksponen , 7(2), 42–53.

Mardhiyah, R. H. S. N. F. A. F. C. , M. R. Z. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar Di Abad 21 Sebagai Tuntutan Dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, , 12(1), 29–40.

Muqdamien, B., Umayah, Jufri, & Desty Puji Raraswaty. (2021). Tahap Definisi Dalam Four-D Model Pada Penelitian Research & Development (R&D) Alat Peraga Edukasi Ular Tangga Untuk Meningkatkan Pengetahuan Sains Dan Matematika Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Intersections, 6(1), 23–33.

The Origin Of High Efficiency In Low-Temperature Solution-Processable Bilayer Organometal Halide Hybrid Solar Cells. (2014). Energy And Environmental Science, 7(1), 399–407. Https://Doi.Org/10.1039/C3ee43161d

Yuni, E., Dwi, W. ;, Sudjimat, A., & Nyoto, A. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia Di Era Global. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika 2, 1, 263–278.

PlumX Metrics

Published
2024-04-29
How to Cite
Marwidayanti, M., Sirniawan, S., & Palennari, M. (2024). Pengembangan Model Pembelajaran “Taro Ada” (Stimulation, Reading, Analysis, Determine, Application) Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik . Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya (JB&P), 11(1), 91-98. https://doi.org/10.29407/jbp.v11i1.22110