Pembelajaran Keaksaraan Awal Anak Usia 5–6 Tahun Melalui Pengembangan Media PAK TUA (Papan Kartu Membaca Awal)

  • Elsa Vania Febriyani Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Rosa Imani Khan
  • Intan Prastihastari Wijaya
Abstract views: 74 , PDF downloads: 169
Keywords: PAK TUA Media, Early Literacy, Children

Abstract

The purpose of this study was to determine the development of PAK TUA Media
(Preliminary Reading Card Board) for early literacy learning for children aged 5-6
years. This research refers to the type of development research. The development
procedure used refers to Borg and Gall's research and development procedures. In
this study, simplification was carried out into 4 (four) stages (potential and problems,
data collection, product design and product validation). The research instrument used
is an assessment questionnaire that will be filled out by material experts and media
experts. The data analysis uses the Aiken formula to determine the feasibility and
attractiveness of the developed product in the form of PAK TUA Media. This study
concludes that PAK TUA media is suitable for use as a medium for early literacy
learning for children aged 5-6 years

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amini. (2016). Meningkatkan Kemampuan Keaksaraan Reseptif Anak Melalui Permainan Pola Suku Kata di Taman Kanak-kanak Negri Pembina Yogyakarta. 5, 673–683.

Guslinda, & Kurnia, R. (2018). Media Pembelajaran Anak Usia Dini. In Media Pembelajaran.

Hendryadi. (2017). Validitas Isi: Tahap Awal Pengembangan Kuesioner. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 2(2), 169–178. https://doi.org/10.36226/jrmb.v2i2.47

Islamiati, A. (2020). Upaya Mengembangkan Kemampuan Bahasa Pada Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Metode Bercerita di TK Cahaya Bunda Natar Lampung Selatan. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Jazariyah. (2019). Papan Huruf Flannel : Media Pembelajaran Keaksaraan Awal Untuk Anak Usia Dini. Pendidikan Anak, 5.

Khasanah, U. I. (2020). Mengembangkan Kemampuan Keaksaraan Awal Melalui Media Bermain Pancing Pada Anak Kelompok A di RA Syaamila Kids Ngaglik Ledok Margo Mulyo Kota Salatiga Tahun Pembelajaran 2019/2020. 1–127.

Lestari, Yuli Pudji, dan M. (2019). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Keaksaraan Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Media Kartu Huruf di TK Kusuma Putra Surabaya. 8, 1–7.

Nafiqoh, H., Aprianti, E., Aprianti, E., Rohaeti, E. E., & Rohaeti, E. E. (2019). Peningkatan Keaksaraan Awal dan Pengenalan Kemampuan Berhitung Dasar Anak Usia Dini dengan Menggunakan Model Maya Hasyim. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 9–15. https://doi.org/10.29313/ga.v3i1.4813

Nurhafizah. (2018). Jurnal Pendidikan : Early Childhood Nurhafizah Pendidikan merupakan proses. 2(2), 1–10.

Pertiwi, A. D. (2016). Study Deskriptif Proses Membaca Permulaan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 5(1), 759–764. https://doi.org/10.21831/jpa.v5i1.12372

Retnawati, H. (2016). Analisis Kuantitatif Instrumen Penelitian. Jl. Sadewa No. 1 Sorowajan Baru, Yogyakarta: Prama Publishing.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif, dan R&D (Kedua Ceta; Sutopo, ed.). Bandung: ALFABETA,cv.

Sulistyawati, E. E., & Sujarwo, S. (2016). Peningkatan kemampuan membaca permulaan melalui media video

PlumX Metrics

Published
2022-05-11
How to Cite
Vania Febriyani, E., Imani Khan, R., & Prastihastari Wijaya, I. (2022). Pembelajaran Keaksaraan Awal Anak Usia 5–6 Tahun Melalui Pengembangan Media PAK TUA (Papan Kartu Membaca Awal). PINUS: Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran, 7(2), 1 - 10. https://doi.org/10.29407/pn.v7i2.17652