Game Geometri Digital (Gaged) untuk Pengembangan Kemampuan Kognitif pada Anak Usia 3-4 Tahun

  • Brigita Ika Susanti Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Intan Prastihastari Wijaya
  • Rosa Imani Khan
Abstract views: 495 , PDF downloads: 264
Keywords: Early Childhood, Geometry Game, Cognitive Aspect

Abstract

The development of cognitive capacities in early childhood to introduce geometry through digital geometry games seeks to enable children to recognize the shapes of items around them. Geometry games can also help children learn to solve problems on their own. The difficulty in pairing geometric images that match their companion was identified as an issue in the Play Group Santo Yoseph II Kediri for children aged 3-4 years. Researchers are introducing computer games to 5 children aged 3 to 4 years as part of an effort to solve this problem. The study's findings are deemed successful because the results of the assessment of measuring activities through digital geometry game media for students aged 8 to 12 years old were obtained from the calculations in the second cycle.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fauziddin, M., & Mufarizuddin, M. (2018). Useful of Clap Hand Games for Optimalize Cogtivite Aspects in Early Childhood Education. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 162. https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i2.76

Hijriati. (2016). Tahapan perkembangan kognitif pada masa early childhood. Jurnal Pendidikan Anak, 1(2), 1–17.

Jawati R. (2013). Peningkatan Kemampuan Kognitif Anak Melalui permainan ludo geometri di paud Habibul ummi II. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS). https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i1.1537

Karim B. (2014). Anak Usia Dini Melalui Alat Permainan Edukatif. Jurnal PG- PAUD Trunojoyo, 1(2), 103–113.

Khadijah. (2016). Pengembangan Kognitif Anak Usia Din. Perdana Publishing.

Ma’rufi, Pasandaran F, dan Yogi, A. (2018). Pemahaman Konsep Geometri Mahasiswa Berdasarkan Gaya Kognitif Mahasiswa. Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika.

Manggena, Putra, dan Elingsetyo Sanubari, T. P. (2017). Pengaruh Intensitas Bermain Game Terhadap Tingkat Kognitif (Kecerdasan Logika-Matematika) Usia 8-9 Tahun. Satya Widya, 33(2), 146–153. https://doi.org/10.24246/j.sw.2017.v33.i2.p146-153

Masruroh. (2019). Peningkatan Perkembangan Kognitif Melalui Permainan Balok Geometri Pada Anak Usia 3-4 Tahun Di Ppt Mawar 01 Ar-Rachman Surabaya. Motoric. https://doi.org/10.31090/m.v3i2.892

Nur, L., Hafina, A., & Rusmana, N. (2020). Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini Dalam Pembelajaran Akuatik. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(1), 42–50. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i1.p42-50

Srianis, K., Suami, N. K., & Ujianti, P. R. (2014). Penerapan Metode Bermain Puzzle Geometri Untuk Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Dalam Mengenal Bentuk. E-Journal PG-PAUD.

Widayati, A. (2008). PENELITIAN TINDAKAN KELAS. JURNAL PENDIDIKAN AKUNTANSI INDONESIA, VI.

Wulandari, A. D. (2015). Game Edukatif Sejarah Komputer Menggunakan Role Playing Game (RPG) MAKER XP Sebagai Media Pembelajaran di SMP Negeri 2 Kalibawang. Unitersitas Negeri Yogyakarta, Unknown(Unknown), 10.

Yulianto, F., Yulianto, F., Utami, Y. T., & Ahmad, I. (2019). Game Edukasi Pengenalan Buah-buahan Bervitamin C Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika (JANAPATI), 7(3), 242. https://doi.org/10.23887/janapati.v7i3.15554

Masruroh, (2019). Peningkatan Keaksaraan Awal dan Pengenalan Kemampuan Berhitung Dasar Anak Usia Dini dengan Menggunakan Model Maya Hasyim. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 9–15. https://doi.org/10.29313/ga.v3i1.4813

Nurhafizah. (2018). Jurnal Pendidikan : Early Childhood Nurhafizah Pendidikan merupakan proses. 2(2), 1–10.

Pertiwi, A. D. (2016). Study Deskriptif Proses Membaca Permulaan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 5(1), 759–764. https://doi.org/10.21831/jpa.v5i1.12372

Retnawati, H. (2016). Analisis Kuantitatif Instrumen Penelitian. Jl. Sadewa No. 1 Sorowajan Baru, Yogyakarta: Prama Publishing.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif, dan R&D (Kedua Ceta; Sutopo, ed.). Bandung: ALFABETA,cv.

Sulistyawati, E. E., & Sujarwo, S. (2016). Peningkatan kemampuan membaca permulaan melalui media video compact disc pada anak usia 5– 6 tahun. Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(1), 28. https://doi.org/10.21831/jppm.v3i1.8064

Yuliastuti, S. (2020). Strategi Peningkatan Minat Baca Menggunakan Keranjang Literasi Untuk Anak Usia Dini dengan Mengoptimalkan Tripusat Pendidikan. Orphanet Journal of Rare Diseases, 21(1), 1–9.

PlumX Metrics

Published
2022-05-11
How to Cite
Susanti, B. I., Wijaya, I. P., & Khan, R. I. (2022). Game Geometri Digital (Gaged) untuk Pengembangan Kemampuan Kognitif pada Anak Usia 3-4 Tahun. PINUS: Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran, 7(2), 11 - 23. https://doi.org/10.29407/pn.v7i2.16561