Main Article Content

Abstract

Abstract: Indonesia is currently facing an industrial revolution 4.0. This affects the education era which is characterized by the use of digital technology in the learning process. The use of technology-based learning media is absolutely necessary in the learning process, Hago is one of them. The purpose of this study was to determine the effectiveness of how to improve student learning outcomes in Elementary Schools (SD) through online game learning media (Hago). This research took place at SDN Gogorante Kediri Regency with the research subjects were fourth grade students. In collecting data using 5 steps, namely identification of research variables, identification of research variables, research techniques and approaches, data collection techniques, question validation, and data analysis techniques. Based on the results of the trial, a minimum score of 50 and a maximum score of 90 was obtained with an average student score of 74.80 which was already above the KKM of 70.The conclusion from the trial results is that the use of learning media based on Hago online games has influence on student learning outcomes and is suitable for use as a learning medium.


Keywords: hago, online game, learning media.

Keywords

hago, online game, learning media.

Article Details

How to Cite
Kurnia, I., Noviantiningtyas , T., & Nur Rohmania , Q. (2021). Game Hago Sebagai Media Pembelajaran di Sekolah Dasar. JURNAL PENDIDIKAN DASAR NUSANTARA, 7(1), 119-129. https://doi.org/10.29407/jpdn.v7i1.15955

References

  1. Dewi, Ghea Putrifatma. 2012. Pengembangan Game Edukasi Pengenalan Nama
  2. Hewan Dalam Bahasa Inggris Sebagai Media Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar Berbasis Micromedia Flash. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta press.
  3. Hananta, Wisnu. 2018. Rendahnya Kualitas Sarana Fisik Pendidikan di Indonesia. Salatiga: Universitas Kristen Satya Wacana Press.
  4. Melani, Devita. 2009. Studi kasus tentang pengaruh game online pada agresivitas remaja di Surabaya. Skripsi tidak diterbitkan. Surabaya: Unair.
  5. Nawangnugraeni, Devi Astri. 2015.Game Edukasi Android Sebagai Fasilitas Pengenalan Bilangan Untuk Anak Usia Dini. Semarang: Universitas
  6. Negeri Semarang Press.
  7. Nurjannah. Artikel Fasilitas Belajar Untuk Menunjang Proses Pembelajaran.
  8. Pamungkas Bian Dwi. 2011. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Game Edukasi untuk Mata Pelajaran TIK Semester Genap pada Siswa
  9. Kelas X SMA. Malang: Universitas Negeri Malang Press.
  10. Putra, Santya Bima. 2018. Pengembangan Media Papan Tempel padaPembelajaran Materi Daur Hidup Hewan Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar
  11. Tahun Ajaran 2017/2018. Skripsi Diterbitkan Terbatas. Kediri: Universitas Nusantara PGRI Press.
  12. Saputra, H. J., Faizah, N. I. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Untuk Menumbuhkan Nilai Karakter Peduli Lingkungan Pada Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, Vol. 4, No. 1.
  13. Suciadi, Eka Rizki. 2018. Pengaruh Media Torso terhadap Kemampuan Menjelaskan Alat Gerak dan Fungsinya pada Hewan dan Manusia serta
  14. Cara Memelihara Kesehatan Alat Gerak Manusia Subtema Manusia dan Lingkungan Tema Organ Gerak Hewan dan Manusia pada Siswa Kelas V
  15. SDN Ngadisuko 3 Kabupaten Trenggalek Tahun Ajaran 2018/2019. Skripsi Diterbitkan Terbatas. Kediri: Universitas Nusantara PGRI Press.
  16. Sulistyorini, Tutut. 2018. Mendeteksi Kemampuan Matematika Siswa SMP Kelas
  17. VII Berdasarkan Pola Sidik Jari. Skripsi Diterbitkan Terbatas. Kediri: Universitas Nusantara PGRI Press.
  18. Kusumaningrum,Triana. 2016. Pengembangan Game Edukasi Berbasis Android
  19. Untuk Belajar Kosakata Bahasa Prancis di Sma Negeri 2 Klaten. Skripsi Diterbitkan Terbatas. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta Press.
  20. Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, Vol.2 No.2.
  21. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 tentang SistemPendidikan Nasional. SIPUU SETKAB di http://sipuu.setkab.go.id/PUUdoc/7308/UU0202003.htm. Diakses online pada tanggal 20 Januari 2021.

Most read articles by the same author(s)