PERAN EMOSI SEBAGAI VARIABEL YANG MEMEDIASI ANTARA STORE ATMOSPHERE TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN
Abstract
This study aims to see the effect of store atmosphere on emotions and impact on purchasing decisions at Transmart Carrefour Semarang. The sample in this study were 272 respondents who had made a purchase decision on Transmart Carrefour Semarang. Data collection techniques using questionnaires with purposive sampling method. In testing the hypothesis, the data analysis technique uses Path Analysis. The results showed that the store atmosphere significantly influences emotions, and emotions significantly influence purchasing decisions, then the store atmosphere has a significant effect on purchasing decisions. Testing of intervening variables in this study shows that emotional variables can influence the indirect effect between store atmospheres on purchasing decisions.
Downloads
References
Arifin, M. Z. (2017, Juni 16). Transmart Carrefour Hadir di Setia Budi Semarang, ini Kelengkapan Fasilitas dan Promonya. Retrieved Juli 12, 2017, from Tribun Jateng: http://jateng.tribunnews.com/2017/06/16/transmart-carrefour-hadir-di-setiabudi-semarang-ini-kelengkapan-fasilitas-dan-promonya
Daryl, M. (2017, Januari 2). Outlook Ritel 2017 : Anomali Data Ritel Online dari Berbagai Sektor. Retrieved Juli 22, 2017, from Komunikasi Komunitas Telematika: https://komite.id/2017/01/02/outlook-ritel-2017-anomali-data-ritel-online-dari-berbagai-sektor/
Dessyana, C. J. (2013, Juni ). Store Atmosphere Pengaruhnya Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen di Texas Chicken Multimart II Manado. Jurnal Emba, 1, 884-852.
Fauziah, Z., Kumadji, S., & Mawardi, M. K. (2016, April). Pengaruh Store Atmosphere Terhadap Emosi dan Keputusan Pembelian Konsumen ( Survei pada Konsumen Distro Foutrh Blade Nation, Malang). Jurnal Administrasi Bsinis (JAB), 33, 135-145.
Foster, B. (2008). Manajemen Ritel . Bandung: Alfabeta Bandung.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2007). Manajemen Pemasaran Edisi 12. Jakarta: PT. Indeks.
Madjid, R. (2014, Oktober). The Influence Store Atmosphere to Purchase Intention Towards Consumers Emotion and Purchase Decision at Transmart Carrefour Cempaka Putih , Based in Cental Jakarta. International Journal of Humanities and Social Science Invention, 3.
Ma'ruf, H. (2005). Pemasaran Ritel. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Mehrabian, A., & Russell, A. (1974 ). An Approach to Environmental Psychology . Cambridge .
Mowen, J. C., & Minor, M. (2002). Perilaku Konsumen. Jakarta: PT Gelora Aksara Pratama.
Octaviani, A. (2012). Pengaruh Store Atmosphere terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Coffe Toffe Jatim Expo Surabaya. Jurnal Mahasiswa Ekonomi Unesa, 1-21.
Pragita, A. A., Fauzi, A., & Kumadji, S. (2013). Pengaruh Store Atmosphere (Suasana toko) terhadap Emosi dan Dampaknya Kepada Keputusan Pembelian (Survei pada Pengunjung Baker’s Kings di Mall Olimpic Garden Malang). Jurnal Provit, 7 .
Putri, L. H., Kumadji, S., & Kusumawati, A. (2014, Oktoberr ). Pengaruh Store Atmosphere Terhadap Keputusan Pembelian dan Kepuasan Pelanggan. Jurnal administrasi Bisnis, 15, 1-9.
Sarjono, H., & Julianita, W. (2011). SPSS vs LISREL. Jakarta: Salemba Empat.
Sekaran, U. (2006). Metodologi Penelitian Untuk Bisnis. Jakarta: Salemba Empat.
Sukma, E. A., Fauzi, A., & Yaningwati, F. (2012). Suasana Toko Dalam Menciptakan Emosi dan Pengaruhnya terhadap Keputusan Pembelian. Administrasi Bisnis FIA UB, 6, 60-88.
Sunyoto, D. (2014). Manajemen Bisnis Ritel. Yogyakarta: Buku Seru.
Sutianto, F. D. (2016, Febuari 19). Konsep Baru Transmart Carrefour . Retrieved Juli 22, 2017, from Detik Finance : https://finance.detik.com/berita-ekonomi-bisnis/3145978/konsep-baru-transmart-carrefour
Tunjungsari, S. V., Fauzi, A., & Mawardi, M. M. (2016, Januari 1). Pengaruh Store Atmosphere (suasana toko) Terhadap Emosi Serta Dampaknya Pada Keputusan Pembelian. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 30, 1-7.
Utami, C. W. (2006). Manajemen Ritel Strategi dan Implementasi Ritel Modern. Jakarta: Salemba Empat.
Copyright (c) 2019 JURNAL NUSANTARA APLIKASI MANAJEMEN BISNIS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.