Pengaruh Layanan Konseling Individu dengan Teknik Modelling untuk Meningkatkan Motivasi Belajar di SMA Negeri 1 Tambakboyo

Main Article Content

Prihatiningtia

Abstract

Poor self-concept in adolescents, one of which can be seen from the lack of self-confidence. The student who has confidence will be certain in their abilities and have realistic expectations, and when expectations do not materialize, they still think positively and can receive it. Unrealistic expectations can be reduced by using techniques that can direct students to control negative cognitive behaviors and thoughts that cause low student confidence (overt-covert). Wilcoxon test analysis results show that sig. (2-tailed) 0.042 <0.05 which can be interpreted as a technique of self-instruction can increase the confidence of students of SMP Muhammadiyah 4 Singosari, with a significant level of 5%. The use of self-instruction techniques as an alternative technique to increase student confidence starts from rational procedures, self-guidance, overt external guidance, overt self-guidance, faded overt self-guidance, covert self-guidance, and homework.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Prihatiningtia, P. (2020). Pengaruh Layanan Konseling Individu dengan Teknik Modelling untuk Meningkatkan Motivasi Belajar di SMA Negeri 1 Tambakboyo. Nusantara of Research : Jurnal Hasil-Hasil Penelitian Universitas Nusantara PGRI Kediri, 7(1), 49-56. https://doi.org/10.29407/nor.v7i1.15068
Section
Artikel
Bookmark and Share

References

Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian ( SuatuPendekatanPraktik).Jakarta: RinekaCipta

Dimyati dan Mudjiono.2002. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta:Rineka Cipta

Hidayat, Dede Rahmat & Aip Badrujaman. (2012). Penelitian Tindakan dalam Bimbingan danKonseling. Jakarta :PT. Indeks.


Sardiman, A.M. 2007. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Grafindo Persada

Sobur, Alex. 2003. Psikologi Umum. Bandung: Pustaka Setia

Sugiono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung:Alfabeta.


Melati, Fina (2011). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Melalui Layanan Penguasaan Konten Dengan Teknik Permainan Pada Siswa Kelas VII RSBI Di SMP Negeri 3 Batang. Skripsi. Universitas Negeri Semarang

Nelawati, Cristina (2017). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SMP Jalur Kartu Menuju Sejahtera Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Metode Grub Dynamis Pada Siswa Kelas VIII H Dan Dapat Membuktikan Metode Grub Dynamis Dapat Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa VIII H SMP Negeri 15 Yogyakarta. Sripsi. Universitas Sanata Darma Yogyakarta

Hayani, Tri Wirda ( 2008).Hubungan Antara Medelling Dengan Perilaku Membeli Pakaian Pada Remaja Putri.Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah

Fitriati, Hikmah (2012). tentang penerapan metode modelling untuk meningkatkan hasil belajar materi membuat kerajinan dari kertas pada siswa kelas IV SD Negeri 2 Karang Jati Banjarnegara. Universitas Negeri Semarang