The Effectiveness of Singing Pesair Method on the Students' Learning Outcomes in Water Cycle Material at SDN Sukorame 2 Kediri
DOI:
https://doi.org/10.29407/e.v11i2.23537Keywords:
singing method, learning outcomesAbstract
The effectiveness of a learning method is a measure of the level of success that has been achieved from using a particular learning method and in accordance with the planned learning objectives. This research aims to determine the effectiveness of the sea singing method in class 5 water cycle material at SDN Sukorame 2 Kediri. The research method used is quantitative descriptive. The analysis technique used is the Independent sample T-test (unpaired T test). The instrument used was multiple choice questions, totaling 10 questions. Based on the results of the research and discussion regarding the effectiveness of the sea singing method on the water cycle material, it can be concluded that the use of the sea singing method can improve student learning outcomes on the water cycle material. This can be seen based on the Independent sample T-test which shows that the sig (2-tailed) value is <0.05, which means that H0 is rejected and Ha is accepted, and there are differences in student learning outcomes using the pesair singing method.
References
Abrivani, V., & Sholichah, L. W. (2023). Penerapan metode bernyanyi dalam pembelajaran tematik tema 2 di kelas ii mi bahrul ulum Tambakberas Jombang. Abnauna: Jurnal Ilmu Pendidikan Anak, 2(1), 44-52.
Djonomiarjo, T. (2020). Pengaruh model problem based learning terhadap hasil belajar. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 5(1), 39-46.
Fatmawati, N., Novena, E., & Sunaryati, S. (2022). Meningkatkan hasil belajar ipa melalui metode bernyanyi lagu pembelajaran bagi siswa kelas V SD Jolosutro. Borobudur Educational Review, 2(2), 92-104.
Holimi, M., & Faizah, N. (2021). Pembelajaran mufrodat dengan metode bernyanyi di gubuk baca kapataru dusun Bendrong. Muhadasah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2), 120-138.
Khusna, W, S., Nislam., Purwasih, W., Sarah, S. (2022). Penggunaan Metode Bernyanyi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V pada Pembelajaran Tematik. JUlRNAL SATYA WIDYA. 38 (1). 11-20
Kurniati, K. N., & Watini, S. (2022). Implementasi metode bernyanyi asyik dalam meningkatkan semangat belajar anak di raudhatul athfal Al Islam Petalabumi. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(3), 1873-1892.
Naif, M. M., & Watini, S. (2022). Implementasi metode bernyanyi asyik, dalam meningkatkan semangat belajar anak pada TK MGR. Gabriel Manek Bekasi. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(5), 1729-1736.
Nisa, I. K. (2020). Penerapan metode bernyanyi dalam meningkatkan penguasaan kosa kata bahasa Arab di MTS Ma’arif NU 07 Purbolinggo. 1, 1-15.
Nurmilawati, M., Sulistiono, S., & Rahmawati, I. (2021). Meningkatkan keterampilan argumentasi dengan menggunakan metode pembelajaran diskusi kelompok berbasis lesson study. In Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran) (Vol. 4, pp. 156-162).
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911-7915.
Putrianingsih, S., & Azizah, V. (2021). Pengaruh metode bernyanyi terhadap peningkatan hasil belajar matematika materi pokok keliling persegi dan persegi panjang siswa kelas III MI Mujahidin Jati Mulyo Kepung. INOVATIF: Jurnal Penelitian Pendidikan, Agama, dan Kebudayaan, 7(2), 198-219.
Rahman, S. (2022). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.
Ridwan, R., & Awaluddin, A. F. (2019). Penerapan metode bernyanyi dalam meningkatkan penguasaan mufradat dalam pembelajaran bahasa Arab di Raodhatull Athfal. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 56-67.
Riskania, A., Destrineli, D., & Sofwan, M. (2022). Penerapan metode bernyanyi dalam pembelajaran di kelas ii sekolah dasar negeri 35/i Tebing Tinggi (Doctoral dissertation, Universitas Jambi).
Slamet, S. (2020). Penggunaan metode bernyanyi dalam pembelajaran mufrodat bahasa Arab kelas 7 MTS Ma’arif Suka Slamet Indramayu. Syntax Idela, 2(11).
Wirabumi, R. (2020). Metode pembelajaran ceramah. In Annual Conference on Islamic Education and Thought (ACIElT) (Vol. 1, No. 1, pp. 105-113).
Yeni, I. Y. (2021). Analisis metode bernyanyi terhadap perkembangan emosional pada anak usia dini. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 5(2), 14-23.
Yogica, R., Muttaqiin, A., & Fitri, R. (2020). Metodologi pembelajaran: Strategi, pendekatan, model, metodel pembelajaran. IRDH Book Publisher.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.