The Influence of Financial Literacy, Hedonic Lifestyle, and Self-Control on Consumer Behavior in Gen-Z

Authors

  • Syifa Salsabilla Politeknik YKPN Yogyakarta
  • Crescentiano Agung Wicaksono Politeknik YKPN Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.29407/e.v12i1.25133

Keywords:

consumptive behavior, financial literacy, hedonistic lifestyle, self-control

Abstract

This study examines how financial literacy, hedonistic lifestyle, and self-control affect the consumer behavior of Generation Z in Indonesia, both individually and together. Based on responses from 136 Gen Z participants via an online questionnaire, data were analyzed using multiple linear regression (SPSS v.22). Results show that financial literacy and hedonistic lifestyle significantly influence consumer behavior on their own, while self-control does not. However, all three factors combined have a significant overall impact. This suggests Gen Z's consumer behavior is influenced by financial understanding, lifestyle choices, and psychological factors.

References

Aini, R. D. (2016). Kontrol diri dan perilaku konsumtif pada mahasiswa universitas “X” di Yogyakarta. Dspace.Uii.Ac.Id.

Borba, M. (2008). Membangun Kecerdasan Moral: Tujuh Kebajikan Utama untuk Membentuk Anak Bermoral Tinggi. Gramedia Pustaka Utama .

Candra Susanto, P., Ulfah Arini, D., Yuntina, L., & Panatap Soehaditama, J. (2024). Konsep Penelitian Kuantitatif: Populasi, Sampel, dan Analisis Data (Sebuah Tinjauan Pustaka). Jurnal Ilmu Multidisiplin, 3. https://doi.org/10.38035/jim.v3i1

Choerudin, A., Zulfachry, Widyaswati, R., Warpindyastuti, L. D., Khasanah, J. S. N., Harto, B., Oktaviani, N. F., Sohilauw, M. I., Nugroho, L., Suharsono, J., & Paramita, V. S. (2023). LITERASI KEUANGAN. PT Global Eksekutif Teknologi. https://www.researchgate.net/publication/371724162

Evindey Manihuruk, F., Marbun, J., Azkiah, F., & Hidayat, N. (2024). The Influence of Self-control and Peer Conformity on the Consumptive Behavior of E-commerce User Students at the Faculty of Economics UNIMED. Jurnal Penelitian Ilmu Sosial Dan Eksata, 4(1), 13–21. https://doi.org/10.47134/trilogi.v4i1.139

Fattah, F. A., Indriayu, M., & Sunarto. (2018). Pengaruh Literasi Keuangan dan Pengendalian Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Siswa SMA Muhammadiyah 1 Karanganyar. BISE: Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Ekonomi, 4(1).

Fitri, N. A., & Basri, H. (2021). Pengaruh Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumen Pada Generasi Milenial Di Era Pandemi Covid-19 Dengan Pengetahuan Ekonomi Sebagai Variabel Moderasi. EKOMBIS REVIEW: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan …, 9(2).

Hartiningsih, M., Reza, R., & Rahayu, V. P. (2021). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Pada Prodi Pendidikan Ekonomi Fkip Universitas Mulawarman. Educational Studies: Conference Series, 1(2). https://doi.org/10.30872/escs.v1i2.905

Izazi, I. M., Nuraina, E., & Styaningrum, F. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Konsumtif Dengan Self Control Sebagai Variabel Mediasi (Studi Pada Mahasiswa Pendidikan Akuntansi Universitas Pgri Madiun). Review of Accounting and Business, 1(1). https://doi.org/10.52250/reas.v1i1.333

Kewal, A. S. M. & S. S. (2013). Tingkat Literasi Keuangan di Kalangan Mahasiswa STIE Musi. Jurnal Economia, 9.

Mowen, M. M., & Hansen, D. R. (2001). Akuntansi Manajemen (5th ed.). Penerbit Erlangga.

Mubarokah, S., & Rita, M. R. (2020). Anteseden Perilaku Konsumtif Generasi Milenial: Peran Gender Sebagai Pemoderasi. International Journal of Social Science and Business, 4(2). https://doi.org/10.23887/ijssb.v4i2.24139

Muhammad, M. (2022). Pengaruh Kontrol Diri Dan Literasi Ekonomi Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Prodi Pendidikan Ekonomi Unesa 2018. Neraca: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 7(2). https://doi.org/10.33084/neraca.v7i2.3510

Nuro’im, A., & Anasrulloh, M. (2023). Pengaruh Gaya Hidup Hedonis Dan Media Sosial Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi Semester Iv, Vi Dan Viii Universitas Bhinneka Pgri Tulungagung Tahun Akademik 2022/2023. JURNAL ECONOMINA, 2(9). https://doi.org/10.55681/economina.v2i9.811

OECD. (2013). PISA 2012 Assessment and Analytical Framework: Mathematics, Reading, Science, Problem Solving and Financial Literacy. OECD Publishing.

Perdana, F. J., Hidayat, A., & Fuad, V. (2021). Terapi Afektif Media Digital Terhadap Prokrastinasi Akademik Pada Tugas Akhir Dan Skripsi Mahasiswa Di Era Pandemi Covid-19. Edueksos : Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 10(2). https://doi.org/10.24235/edueksos.v10i2.9406

Pratama, G., Millah, F., Aeni, F., Rokhmatullah, L., Atikah, N., & Asyarofah, W. (2024). Pengaruh Perilaku Konsumtif Terhadap Trend Fashion Studi Kasus Mahasiswi Ciayumajakuning. Journal of Economics and Business UBS, 13(1). https://doi.org/10.52644/joeb.v13i1.990

Ritonga, L. S., & Adiati, R. P. (2022). Pengaruh Gaya Hidup Hedonis dan Self-Esteem terhadap Perilaku Konsumtif pada Remaja di Surabaya. Buletin Riset Psikologi Dan Kesehatan Mental (BRPKM), 2(1). https://doi.org/10.20473/brpkm.v2i1.34640

Roscoe, J. T. (1975). Fundametal Research statistic For The Behavioural Sciences (2nd ed.).

Setiawan, E. A. (2023). Kontrol Diri Terhadap Pengambilan Keputusan Karier Siswa. Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 2(1).

Sudaryanto, Subagio N. A, Hanim A, & Utami W. (2019). Consumer Behavior Gen Z. Penerbit Universitas Ciputra.

Ulayya, S., & Mujiasih, E. (2020). Hubungan Antara Self Control Dengan Perilaku Konsumtif Pengguna E-Money Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro. Jurnal Empati, 9(4), 271–279.

Veriwati, S., Relita, D. T., & Pelipa, E. D. (2021). Pengaruh Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Pengelolaan Keuangan Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi. Jurkami : Jurnal Pendidikan Ekonomi, 6(1). https://doi.org/10.31932/jpe.v6i1.1150

Winarta, A. H., Djajadikerta, H., & Wirawan, S. (2019). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Promosi Penjualan Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. Journal of Accounting and Business Studies, 4(2). https://doi.org/10.61769/jabs.v4i2.472

Wulandari, F., Wardani, D. K., & Setyowibowo, F. (2021). Pengaruh Pendidikan Ekonomi Dalam Keluarga, Literasi Keuangan Dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Universitas Sebelas Maret Surakarta. BISE: Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Ekonomi, 7(2).

PlumX Metrics

Published

2025-05-13 — Updated on 2025-05-13

Versions

How to Cite

The Influence of Financial Literacy, Hedonic Lifestyle, and Self-Control on Consumer Behavior in Gen-Z. (2025). Efektor, 12(1), 87-101. https://doi.org/10.29407/e.v12i1.25133

Similar Articles

1-10 of 47

You may also start an advanced similarity search for this article.