Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas VI Mata Pelajaran PKN Materi Pokok Demokrasi Melalui Penerapan Model Pembelajaran Scramble Pada Siswa SD Negeri 1 Pakis Kecamatan Kradenan Tahun Pelajaran 2017/2018

Authors

  • Tono Tono SD Negeri 1 Pakis

DOI:

https://doi.org/10.29407/e.v5i1.11944

Keywords:

aktivitas belajar siswa, hasil belajar siswa, model pembelajaran scramble, Pendidikan Kewarganegaraan.

Abstract

 

Citizenship Education (Civics) is a subject that aims to form good citizens. However, students assume that Civics is a difficult subject and less interesting. Civic learning is usually centered on teachers so students feel bored and lead to low student learning activities. This causes the student learning outcomes are not optimal. Likewise, what happened to the students of class VI SD Negeri 1 Pakis Kecamatan Kradenan Lesson 2017/2018. Therefore, a classroom action research done in the school with grade VI students as the subject of his research. This study was conducted in two cycles. Data collection using interview method, observation, test, and document. The purpose of this study is to improve the activity and learning outcomes of students of class VI in learning Civics Principles of Democracy through the model of learning scramble. The results of this study indicate that the activity and learning outcomes of students in grade VI have increased through the application of learning models scramble.

References

Alamsyah, G.A. 2008. Peningkatan Hail Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Lengkung Kelas VIII Semester Genap Tahun Pembelajaran Tahun 2007/2008 Di SMP Negeri 1 Wonosari Bondowoso. Sains dan Edukasi, 6 (2):186.
BSNP. 2006. Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah [serial online]. http://litbang.kemdikbud.go.id/ content/Standar%20Isi%20SD(1). pdf. [19 September 2012].

Hobri. 2007. Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Untuk Guru dan Praktisi. Jember: Pena Salsabila.

Junaidi, W. 2010. Cara Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa [serial online]. http://wawan- junaidi.blogspot.com/2010/07/aktivitas-belajar- siswa.html. [12 Juli 2012].

Masyhud, S. 2010. Metode Penelitian Pendidikan. Jember: Lembaga Pengembangan Manajemen dan Profesi Kependidikan (LPMPK).

Nasution, S. 2000. Didaktik Asas-Asas Mengajar.Jakarta: Bumi Aksara.
.
Widiyanti, I. 2012. “Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Kelas VB Pada Mata Pelajaran PKn Pokok Bahasan Sikap Mematuhi Keputusan Bersama Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) Dengan Menggunakan Media Gambar Dan Kokami Di SDN Sumbersari 01 Kabupaten Jember”. Tidak Diterbitkan. Skripsi. Jember: FKIP Universitas Jember.

PlumX Metrics

Published

2018-02-20

How to Cite

Tono, T. (2018). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas VI Mata Pelajaran PKN Materi Pokok Demokrasi Melalui Penerapan Model Pembelajaran Scramble Pada Siswa SD Negeri 1 Pakis Kecamatan Kradenan Tahun Pelajaran 2017/2018. Efektor, 5(1), 45–49. https://doi.org/10.29407/e.v5i1.11944