Eksistensi Program Kampus Mengajar Angkatan 5 Terhadap Hasil Belajar Pada Peserta Didik SDN Plosorejo 2

The Existence of Campus Teaching Program Batch 5 on Learning Outcomes in Students of SDN Plosorejo 2

Authors

  • Ari Saputri Novita Anggraini Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Bayu Surindra Universitas Nusantara PGRI Kediri

DOI:

https://doi.org/10.29407/e.v10i2.20360

Keywords:

Kampus Mengajar (Teaching Campus Program, Learning Result

Abstract

Students from various backgrounds are joining Kampus Mengajar 5 (teaching campus programs) to support and assist teaching activity programs in elementary and junior high schools. Kampus Mengajar is one of the programs from Kampus Merdeka. The existence of Kampus Mengajar is expected to help improve student abilities in literacy and numeration. This research used comparative analysis with the aid of SPSS software. The sample used in this research is a saturated sample. The existence of Kampus Mengajar batch 5 at SDN Plosorejo 2 has shown significant growth. There are comparisons of results studied with students before and after the existence of Kampus Mengajar batch 5. The result of students learning before being approached by Kampus Mengajar batch 5 was 81.81. While the learning result of student after Kampus Mengajar batch 5 increased by 88.26.

References

Anugrah, T. M. F. (2021). Implementasi Pelaksanaan Program Kampus Mengajar Angkatan 1 Terdampak Pandemi COVID-19 ( Studi Kasus SDS ABC Jakarta Utara ). AKSELERASI: Jurnal Ilmiah Nasional, 3(3), 38–47. https://doi.org/https://doi.org/10.54783/jin.v3i3.458

Audie, N. (2019). Peran Media Pembelajaran Mmeningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Posiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 470–477. http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/martabe/article/view/5869/pdf

Fitriyani, N. N., Kusuma, R. M., Supriadi, Y. N., Kusuma, J. W., & Hamidah. (2022). PKM Peran Mahasiswa Kampus Mengajar 3 dalam Meningkatkan Literasi dan Numerasi Peserta Didik di Sekolah Dasar. International Journal of Community Service Learning, 6(2), 240–248. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v6i2.51914

Gulo, A. (2022). Penerapan Model Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Ekosistem. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 307–313. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.54

Hikmawati. (2022). Melatih Soft Skills Mahasiswa Melalui Program Kampus Mengajar Angkatan 3 Tahun 2022 di SDN 10 Ampenan. Unram Journal of Community Service, 3(2), 30–37. https://doi.org/10.29303/ujcs.v3i2.190

Irmayanti, E., Surindra, B., Prastyaningtyas, E. W., & Ayatik, T. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Ekspositori untuk Meningkatkan Motivasi, Keaktifan, Kemampuan Memecahkan Masalah, Kolaborasi, dan Hasil Belajar Siswa dengan Pendekatan Saintifik Berbasis Lesson Study. Efektor, 6(2), 1–23. https://doi.org/https://doi.org/10.29407/e.v6i2.13754

Jihad, A., & Haris, A. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Multi Pressindo.

Kunandar. (2013). Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013) (2nd ed.). PT Raja Grafindo Persada.

Panjaitan, P., Simanjuntak, M., Silitonga, F. D., Pardede, S., Napitupulu, L., Silitonga, N. M. S., Herman, Sigiro, M., Yusnandi, & Syahfitri, D. (2022). Implementasi Program Kampus Mengajar Angkatan Ii Dalam Kegiatan Mengajar Siswa Kelas 1 Sd Di Sd Negeri 177041 Simarhompa Pada Tahun 2021. MARTABE : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(3), 955–967. http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/martabe/article/view/5869/pdf

Prasandha, D., & Utomo, A. P. Y. (2022). Evaluasi Keterampilan Dasar Mengajar Mahasiswa dalam Program Kampus Mengajar Angkatan 1 Tahun 2021. Jurnal Sastra Indonesia, 11(1), 48–55. https://doi.org/10.15294/jsi.v11i1.55441

Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Rineka Cipta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Alfabeta.

Sugiyono. (2022). METODE PENELITIAN Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (2nd ed.). CV Alfabeta.

Supardi. (2015). Penilaian Autentik Pembelajaran Afektif, Kognitif, dan Psikomotor Konsep dan Aplikasi (1st ed.). PT Raja Grafindo Persada.

Suwandi, S. (2020). Pengembangan Kurikulum Pengembangan Kurikulum Program Studi Pendidikan Bahasa (dan Sastra) Indonesia yang Responsif terhadap Kebijakan Merdeka Belajar-Kampus Merdeka dan Kebutuhan Pembelajaran Abad ke-21Merdeka Belajar Program Studi Pendidikan Bahasa Indo. Prosiding Seminar Daring Nasional: Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar, 2001, 1–12. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/semiba/issue/view/956/Tersediadi:https://ejournal.unib.ac.id/index.php/semiba/issue/view/956/

Tias, N. I. C., Indriyani, S., Rahmawati, D., Yasin, B., Rizal, F., Damayanti, A., & Suranto. (2022). Eksistensi Mahasiswa dalam Peningkatan Akademik Melalui Program Kampus Mengajar di SDN 04 Purwosari Kecamatan Comal Kabupaten Pemalang. Jurnal Surya Masyarakat, 4(2), 208. https://doi.org/10.26714/jsm.4.2.2022.208-218

Tim Program Kampus Mengajar. (2023). Buku Saku Mahasiswa Program Kampus Mengajar Angkatan 5 Tahun 2023. Program Kampus Mengajar.

Tohardi, A. (2019). Buku Ajar Pengantar Metodologi Penelitian Sosial + Plus. Penerbit Mandar Maju.

Ulfatin, N., & Triwiyanto, T. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia Bidang Pendidikan (1st ed.). Raja Grafindo Persada.

PlumX Metrics

Published

2023-11-29

How to Cite

Anggraini, A. S. N. ., & Surindra, B. (2023). Eksistensi Program Kampus Mengajar Angkatan 5 Terhadap Hasil Belajar Pada Peserta Didik SDN Plosorejo 2: The Existence of Campus Teaching Program Batch 5 on Learning Outcomes in Students of SDN Plosorejo 2. Efektor, 10(2), 190–195. https://doi.org/10.29407/e.v10i2.20360