Peran Kepala Sekolah Sebagai Edukator untuk Meningkatkan Mutu Lulusan Di SMA Negeri I Muara Bungo

  • Hamirul Hamirul STIA SETIH SETIO
Abstract views: 474 , PDF (Bahasa Indonesia) downloads: 7736
Keywords: Kepala Sekolah, Edukator, Mutu Lulusan

Abstract

This study aims to determine the role of the principal of SMA 1 Muara Bungo in maintaining the quality of graduates by using descriptive methods and qualitative approaches with 15 informants consisting of 10 teachers and 5 students of class XII using triangulation generated by the principal's policy in improving the quality of his role as an educator graduating students include: Implementing the teaching and learning process routinely, evaluating routinely, holding additional learning, carrying out Try Out activities. Obstacles faced by school principals in improving the quality of graduation of students are: Funding, Human Resources, Lack of motivation of students to participate in additional learning activities, Students are less serious in participating in additional learning activities. Efforts made by principals in improving the quality of student graduation include: Making control cards for students participating in afternoon tutoring activities, Motivating students on the importance of additional learning activities, Creating learning programs that are creative, innovative, and conducive, Raising funds from student guardians.

References

Agustina Hanafi dan Indrawati Yuliani. (2006). Faktor-faktor yang mempengaruhi kinerja guru matematika dalam pelaksanaan kurikulum berbasis kompetensi (KBK) pada Sekolah Menengah atas Kota Palembang. Manajemen Dan Bisnis, 4(7), 1–19.

Arikunto, Suharsimi. 2004. Dasar-Dasar Supervisi. Jakarta: Rineka Cipta.

A.R., A., Manarus, R., &Sidik, H.1996. Hubungan Supervisi Kepala Sekolah Dengan Kepuasan Kerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 189-199.

Ancok, Djamaludin. 2012. Psikologi Kepemimpinan dan Inovasi. Jakarta: Erlangga.

Barinto, 2012. Hubungan Kompetensi Guru Dan Supervisi Akademik dengan kinerja Guru SMP Negeri Se-Kecamatan Percut Sei Tuan. Jurnal Tabularasa PPS UNIMED. Vol.9 No.2,201-214

Ekosiswoyo, R. (2007). Kepemimpinan kepala sekolah yang efektif kunci pencapaian kualitas pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan, 14(2), 76–82. Retrieved from https://media.neliti.com/media/publications/113918-ID-kepemimpinan-kepala-sekolah-yang-efektif.pdf

Husaini Usman, N. E. R. (2013). Strategi Kepemimpinan Pembelajaran Menyongsong Implementasi Kurikulum 2013. Cakrawala Pendidikan, 1, 1–13.

Indonesia, P. R. (2005). RPP_SNP_24 April_2005 1, 1–46.

Karweti, E. (2010). Pengaruh Kemampuan Manajerial Kepala Sekolah Dan Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi
Kerja Terhadap Kinerja Guru SLB Di Kabupaten Subang. Jurnal Penelitian PendidikanVol, 11(2), 77–89. Retrieved from http://jurnal.upi.edu/file/7-Engkay.pdf

Kerja, M., Kinerja, T., Di, G., Disdikpora, U. P. T., Mayong, K., & Jepara, K. (2013). JMP, Volume 2 Nomor 1, April 2013, 2(April), 84–91.

Muh. Fitrah. (2017). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Penjaminan Mutu Lembaga Penjaminan Mutu Institut Hindu Dharma Negeri Denpasar, 3(1), 31–42.

Purwanti, Sri. 2013. Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Disiplin Kerja Guru Dan Pegawai Di SMA Bakti Sejahtera Kecamatan Kongbeng Kabupaten Kutai Timur. eJournal Administrasi Negara. 1(1), 201-224.

Rosyada, Dede.2015. Creative Thingking. Kolom Rektor UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, Edisi 3.

Rusmawati, V. (2013). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Upaya Meningkatkan Disiplin Kerja Guru Pada Sdn 018 Balikpapan. eJournal Administrasi Negara, 1(2), 395–409.

Sabirin.2012. Perencanaan Kepala Sekolah Tentang Pembelajaran. Jurnal Tabularasa PPS UNIMED, 9(1),111-128.

Saragih, A. H. (2008). Kompetensi Minimal Seorang Guru Dalam Mengajar. Jurnal Tabularasa, 5(1), 23–34.

Sunarto.2011. Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Iklim Organisasi Terhadap Kepuasan Kerja dan Kinerja Guru SMP Di wilayah Sub Rayon 04 kabupaten Demak. Jurnal Analisis Manajemen, 5(1), 17-29.

Suti, M. (2011). Strategi Peningkatan Mutu di Era Otonomi Pendidikan. Jurnal MEDTEK, 3, 1–6. Retrieved from
https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/35942976/Jurnal_Pak_Marsus_Suti.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1530176332&Signature=NQm3oBwnYqkiV62072oEEu9V1ZE%3D&response-content-disposition=inline%3B filename%3DJurnal_Pak_Marsus_Suti.pd

PlumX Metrics

Published
2019-03-05
How to Cite
Hamirul, H. (2019). Peran Kepala Sekolah Sebagai Edukator untuk Meningkatkan Mutu Lulusan Di SMA Negeri I Muara Bungo. Efektor, 6(1), 52-60. https://doi.org/10.29407/e.v6i1.12546