Pengaruh Kegiatan Menganyam Terhadap Konsentrasi Di Kelompok A TK Negeri Pembina Kota Selatan Gorontalo

  • Pupung Puspa Ardini Universitas Negeri Gorontalo
  • Saskiawati Yusup Universitas Negeri Gorontalo
  • Setiyo Utoyo Universitas Negeri Gorontalo
Abstract views: 83 , PDF (Bahasa Indonesia) downloads: 45
Keywords: weaving activities, concentration, kindergarten

Abstract

The objective of this research was to examine the effect of weaving on a child’s concentration level. The research method was the experimental with pre-experimental design (one group pretest-posttest). The results of the research with 30 children as sample showed that there was difference between the average pretest and posttest. It can be seen in pretest obtained 15.97 and the standard deviation was 1.4735 while in posttest obtained 29.07 and standard deviation was 2.09981. These results proved that there is a significant influence before and after treatment. So, there is an influence of weaving activities on children's concentration.

References

A'la, M. (2010). Tips Asah Ketajaman Konsentrasi Belajar Anak Setajam Silet. Yogyakarta: Flashbook.

Anam, K., Purwadi, & Chandra, A. (2017). Upaya Meningkatkan Konsentrasi Belajar Anak Melalui Bermain Papan Titian di TK Indiria Desa Kutosari Kecamatan Gringsing Kabupaten Batang. PAUDIA: Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 99-126. doi:https://doi.org/10.26877/paudia.v6i2.2106

Daulay, W. C., & Nurmaniah. (2019, Desember). Pengaruh Kegiatan Menganyam Terhadap Keterampilan Motorik Halus Pada Anak Usia 5-6 Tahun di TK Al Ihsan Medan T.A 2018/2019. Jurnal Usia Dini, 5(2), 7-19. Diambil kembali dari https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jud/article/viewFile/16200/12652

Darlia, D., & Saranani, M. S. (2019). MENINGKATKAN KEMAMPUAN MOTORIK HALUS ANAK MELALUI KEGIATAN MELUKIS. JURNAL RISET GOLDEN AGE PAUD UHO, 2(2), 94.

Khotimah, S. H., Sunaryati, T., & Suhartini, S. (2020). Penerapan Media Gambar Sebagai Upaya dalam Peningkatan Konsentrasi Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 676. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.683

Marlina, L. (2017). PERENCANAAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN ANAK USIA DINI. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(2). https://doi.org/10.19109/ra.v1i2.2679

Mulyana, E. H., Gandana, G., & Muslim, M. Z. N. (2017). Kemampuan Anak Usia Dini Mengelola Emosi. Jurnal PAUD Agapedia, 1(2), 214–232.

Ningsih, N. U. (2017). Peningkatan Keterampilan Motorik Halus Anak Melalui Kegiatan Menganyam Dengan Berbagai Media Pada kelompok A2 TK Sultan Agung Ngaglik Tahun Ajaran 2016/2017. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Nurdiana, M. A., Masturoh, I., & Pasya, R. (2018). Hubungan antara Fase Merangkak dengan daya Konsentrasi Anak Usia Dini. Bestari : Jurnal Studi Pendidikan islam, 15(1), 75-94. Diambil kembali dari https://riset-iaid.net/index.php/bestari/article/view/148

Nusufi, M. (2018). Melatih Konsentrasi dalam Olah raga. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 15(2), 55. Diambil kembali dari https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/JIK/article/view/6139/0

Olivia, F. (2010). Mendampingi Anak Belajar Bebaskkan Anak Dari Stres Dan Depresi Belajar. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Safrita, A. W. (2019). Peningkatan Perkembangan Motorik Halus Pada Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Menganyam Pada Kelompok B TK Candra Puspita Kecandran Salatiga Tahun Pelajaran 2018/2019. Salatiga: IAIN Salatiga. Diambil kembali dari http://e-repository.perpus.iainsalatiga.ac.id/5387/

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta CV.

Waliyanti, E., & Pratiwi, W. (2017, June 10). Hubungan Derajat Insomnia Dengan Konsentrasi Belajar Mahasiswa Program Studi Ilmu Keperawatan di Yogyakarta. Indonesian Journal of Nursing Practices, 1(2). Diambil kembali dari https://garuda.ristekbrin.go.id/documents/detail/630440

Wolfolk, A. E. (2010). Educational Psychology: Active Learning Edition. London: Pearson/Allyn and Bacon Publishers.

Published
2021-06-09
How to Cite
Ardini, P. P., Yusup , S., & Utoyo, S. (2021). Pengaruh Kegiatan Menganyam Terhadap Konsentrasi Di Kelompok A TK Negeri Pembina Kota Selatan Gorontalo . Efektor, 8(1), 53-58. https://doi.org/10.29407/e.v8i1.15879