Pengembangan Media Ensiklopedia Potensi Biomassa Dan Serapan Karbon Hutan Mangrove Di Desa Lapandewa Makmur Dan Pemanfaatanya Sebagai Bahan Ajar Biologi

  • Jumarddin La Fua Institut Agama Islam Negeri Kendari
  • Ayuni Instirut Agama Islam Negeri Kendari
  • Amalia Instirut Agama Islam Negeri Kendari
  • Sry Sukmawaty
Abstract views: 116 , PDF downloads: 106
Keywords: Encyclopedias, Teaching materials, Research methods

Abstract

 

An encyclopedia is a scholarly work that contains a detailed summary and discussion of materials. This particular encyclopedia integrates images and textual content, and it is intended for use at the high school level (MA/SMA Class X) in the study of Mangrove Forest Ecosystems. This research aims to explore the utilization of encyclopedias in high schools for teaching Mangrove Forest Ecosystem materials, with the objective of enhancing the teaching and learning process and evaluating the suitability of such encyclopedic materials.The research is conducted using a 4-D model, which includes phases of defining, designing, developing, and disseminating. The research findings demonstrate the significant utility of encyclopedias for both teachers and students, particularly in light of their underutilization in schools. The presence of these encyclopedias not only eases the workload of teachers but also enriches the teaching and learning process with up-to-date content. Furthermor, the evaluation of the encyclopedia teaching materials, conducted by subject matter experts and media specialists, deems them 'feasible' with approval rates of 95.83% and 97.91% respectively.

 

References

Armiati, Mulyani, T. (2021).Efektivitas Penggunaan Ensiklopedia Berbasis Teknologi Sebagai Sumber Belajar di Sekolah Menegah Atas (SMA) :Literature Review. 4(2): 294.

Cahyawulan, W. Dan Rahmawati, D. (2018). Pengembanagan Ensiklopedia Pekerjaan Bidang Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam (MIPA) Untuk Peserta didik kelas X Di SMA Suluh Jakarta.7 (2): 141-142.

Dede Nuraida dan Umi Mahmudatun Nisa, (2017). Pengembangan Ensiklopedia Morfolog, Anatomi Dan Fisiologo Pada Tumbuhan Berkarakter Khusus.14-503-7.

Farida, L. A., Reni, A., Dan Tarzan. P. (2014). Pengembangan ensiklopedia dan LKS Invertebrata Laut untuk Pembelajaran Biologi. 3 (3): 2

KEMENDIKBUD. (2019). Petunjuk Teknik Penyusunan Ensiklopedia . Jakarta: Kemendikbud.2.

Nurliza, Fauziyah, H.,Nanda, E., dan Anugrah, N. (2020). Pengembangan Ensiklopedia Perbanyakan Tanaman Melalui Kultur Jaringan Sebagai Sumber Belajar Tambahan Untuk Siswa SMA. Jurnal Pelita Pendidikan.8. (1): 55-56

Nurhatmi, J, M. (2015). Pengembangan Ensiklopedia Digital Teknologi Listrik Berbasis Contextual Teaching And Learning (CTL) Edi-Sains: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Jember, 4(1).

Prastowo, Andi. (2014). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.

Safitri, Y. (2019). Rancangan Ensiklopedia Dalam Membangun Citra Positif. Jurnal Perpustakaan. 4 (1)

Sufyan, N., Dan Faizah U. (2019). Pengembangan Ensiklopedia Elektronik Interaktif Dengan Strategi Pembelajaran Berbasis Elektronik Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Submateri Artropoda Kelas X SMA. Bioedu : Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, 8(3), 74-81.

Erawati, Y. Raharjo, Utiya, A. (2020). Pengembangan Media Ensiklopedia Bentuk dan Fungsi BefpikirKritis Siswa Sekolah Dasar. 4 (2): 196.

Zulkarnain, Z. (2019).Developmentof work and Energy Encylopedia Based on Science Teknology Society. Journal of Physics:Series

PlumX Metrics

Published
2024-04-29
How to Cite
La Fua, J., Ayuni, A., Melvi Amalia, H. A., & Sukmawaty, S. (2024). Pengembangan Media Ensiklopedia Potensi Biomassa Dan Serapan Karbon Hutan Mangrove Di Desa Lapandewa Makmur Dan Pemanfaatanya Sebagai Bahan Ajar Biologi. Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya (JB&P), 11(1), 55-63. https://doi.org/10.29407/jbp.v11i1.21360