Rainbow Wheel Game for Application of Grades 4b (Baiman, Bauntung, Batuah, and Baadab) in Class VIII Students of SMP Negeri 6 Banjarmasin

Main Article Content

Dinda Prilia
Sulistiyana
Akhmad Sugianto

Abstract

This study aims to describe the application of 4B values ​​(Baiman, Bauntung, Batuah, and Baadab) to class VIII students at SMP Negeri 6 Banjarmasin before group guidance with the rainbow wheel game was carried out, after the service was carried out, and to analyze the effectiveness of group guidance services with the rainbow wheel game. for the application of 4B values ​​(Baiman, Bauntung, Batuah, and Baadab). The research method used is an experiment with a pretest-posttest control group design. A sample of 8 students was divided into 2 groups, namely the control group and the group treatment. The data collection instrument used the 4B implementation scale and the Rainbow Wheel game scale. Sampling technique using purposive sampling. Data analysis used the T-count formula. The results of the analysis showed that T-hi>T-tab was 3.92 > 1.94 which means The Rainbow Wheel game in group guidance services is effective for the application of 4B values ​​(Baiman, Bauntung, Batuah, and Baadab) to students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Prilia, D., Sulistyana, S., & Sugianto, A. (2022). Rainbow Wheel Game for Application of Grades 4b (Baiman, Bauntung, Batuah, and Baadab) in Class VIII Students of SMP Negeri 6 Banjarmasin. Nusantara of Research : Jurnal Hasil-Hasil Penelitian Universitas Nusantara PGRI Kediri, 9(1), 51-62. https://doi.org/10.29407/nor.v9i1.16493
Section
Artikel

References

Alhadi, Said dkk. 2016. Media in Guidance and Counseling Services: A Tool and Innovation for School Counselor. Indonesian Journal of School Counseling. 1 (1). 6-11. Dari: http://dx.doi.org/10.23916/schoulid.vlil.35.6-11

Eka, Zulfa. 24 April, 2017. Budaya, Nilai, dan Norma Masyarakat. Kompasiana.com, 2.

Iskarim, Mochamad. 2017. Dekadensi Moral di Kalangan Pelajar (Revitalisasi Strategi PAI dalam Menumbukan Moralitas Generasi Bangsa). Jurnal Edukasia Islamika. 1 (1). 1-20. Dari: http://e-journal.iainpekalongan.ac.id/

Kosim, Mohammad. 2011. Urgensi Pendidikan Karakter. Pamekasan: STAIN Pamekasan. 111(1). 86-92. Dari http://ejournal.stainpamakesan.ac.id/index.php/karsa/article/view/78

Kumar, Ranjit. 2011. Research Methodology. London: Sage Publication.

Larry, Nucci, & Narvaez, Darcia. 2008. Handbook of Moral and Character Education. Terjemahan oleh: Andi Taher. Lampung: Institut Agama Islam Negeri Raden Intan. 14(2). 545-558. Dari https://www.ejournal.radeintan.ac.id/index.php/analisis/article/download/705/600

Wibowo, Mungin Eddy. 2018. Profesi Konseling Abad 21. Semarang: Unnespress.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 111 Tahun 2014 tentang Bimbingan dan Konseling pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah.

Perdana, Yunika. 2018. Nilai Bauntung, Batuah, Baiman, dan Baadab dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di SMP Negeri 25 Banjarmasin. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. 7 (2). 221-230. Dari https://ppip.ulm.ac.id/journal/index.php/JS/article/view/5423

Prayitno, dkk. 2017. Layanan Bimbingan Kelompok dan Konseling Kelompok Bogor: Ghalia Indonesia.

Sarbaini. 2015. Dari Wasaka (waja sampai kaputing) Menuju Taluba (Baiman, Bauntung dan Batuah); Konseptualisasi Nilai-Nilai Luhur Suku Banjar Sebagai Sosok Karakter Harapan “Urang Banua” Perspektif Etnopedagogi. Makalah dalam Proceeding International Seminar on Character Education, May 24, 2014. Banjarmasin: Faculty Teacher Training and Education Lambung Mangkurat University. Dari https://eprints.ulm.ac.id/1258

Sarbaini. 2016. Rekronstruksi Nilai-Nilai Baiman, Bauntung dan Batuah Milik Urang Banjar Perspektif Etnopedagodi. Banjarmasin: Lembaga Penelitian ULM. Dari https://idr.uin-antasari.ac.id/6298/1/Sarbaini%20NILAINILAI%20BAIMAN.pdf

Setyaputri, Nora Yuniar dkk. 2015. Pengembangan Media Permainan “Roda Pelangi” untuk Meningkatkan Efikasi Diri (Self Eficacy) Siswa SMP dalam Menghadapi Ujian. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling. 28 (1). 38-46. Dari: https://journal2.um.ac.id/indez.php/jkbk/article/voew/5056

Setyaputri, Nora Yuniar dkk. 2018. Permainan Roda Pelangi Sebagai Media untuk Meningkatkan Karakter Fairness Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling. 3 (3). 108-118. Dari: https://doi.org/10.17977/um001v3i32018p108

Setyaputri, Nora Yuniar. 2019. Permainan Roda Pelangi (Sebuah Inovasi dalam Media Bimbingan dan Konseling). Malang: CV Azizah Publishing.

Sugianto, Akhmad. 2017. Teknik Permainan Balogo dalam Layanan Bimbingan Kelompok untuk meningkatkan Karakter Kerja Keras pada Siswa SMP. Proceeding seminar dan Lokakarya Nasional Revitalisasi Laboratorium dan jurnal Ilmiah dalam Implementasi Kurikulum Bimbingan dan Konseling Berbasis KKNI. 20-27. Dari: https://journal2.um.ac.id/index.php/sembk/article/download/1446/763

Susanto, Ahmad. 2018. Bimbingan dan Konseling di Sekolah Konsep, Teori dan Aplikasinya. Jakarta: Prenadamedia Group.

Tim Penyusun. 2016. Panduan Operasional Penyelenggaraan Bimbingan dan Konseling Sekolah Menengah Pertama (SMP). Jakarta: Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan. Dari https://akhmadsudrajat.files.wordpress.com/2017/03/3-panduan-bk-smp-2016ditjen-gtk-revisi-final.pdf
Undang-Undang Nomor 13 Tahun 2015 tentang Standar Pendidikan Nasional.

Thohirin. 2013. Bimbingan dan Konseling di Sekolah Madrasah (Berbasis Integrasi). Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Wibowo, Mungin Eddy. 2018. Profesi Konseling Abad 21. Semarang: Unnespress.