Peran Kepala Sekolah Dalam Pembelajaran Berbasis Entrepeneurship (Studi Deskriftif Di SMKN 1 NGAWI)

  • Lamijan Lamijan Sekolah Mengengah Kejuruan Negeri 1 Ngawi
Abstract views: 64 , PDF (Bahasa Indonesia) downloads: 88
Keywords: the role of the principal, entrepreneurship-based learning

Abstract

The purpose of this research is to be able to understand and analyze the role of school principals in the entrepreneurship-based school curriculum including in curriculum planning, implementation of learning and monitoring evaluation as well as designing follow-up actions as a continuation of the planned program. This research is based on the existence of entrepreneurship learning which has its difficulties for teachers and principals. The design of this study uses quantitative descriptive and data collection is in the form of observation, interview, and documentation. The data analysis used a qualitative descriptive which begins with the data collection stage and ends with drawing conclusion through in-depth study and description based on the research objectives. The results of the study describe how important the responsibility and role of principal is in guiding all existing staff when implementing a program, not only when assisting in curriculum development but also implementation to produce follow-up as a provision given to students with more dominant skills that will be a benchmark for learning success.

References

Azis, T. N. (2019). STRATEGI PEMBELAJARAN ERA DIGITAL. Annual Conference on Islamic Education and Social Sains (ACIEDSS), 1(2), 308–318.

Bachri, B. S. (2010). MEYAKINKAN VALIDITAS DATA MELALUI TRIANGULASI PADA PENELITIAN KUALITATIF. 1, 17.

Ilham, D. (2019). Menggagas Pendidikan Nilai dalam Sistem Pendidikan Nasional. 8(3), 14.

Izza, A. Z., Falah, M., & Susilawati, S. (2020). STUDI LITERATUR: PROBLEMATIKA EVALUASI PEMBELAJARAN DALAM MENCAPAI TUJUAN PENDIDIKAN DI ERA MERDEKA BELAJAR. In KONFERENSI ILMIAH PENDIDIKAN UNIVERSITAS PEKALONGAN 2020 (p. 6). KONFERENSI ILMIAhttps://proceeding.unikal.ac.id/index.php/kip

Lestari, R., Syefrinando, B., Efni, N., & Firman, F. (2021). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Entrepreneur di Sekolah. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(1), 154–161. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.1760

Rozakiyah, D. S., Al Siddiq, I. H., & Pratiwi, S. S. (2021). Tantangan guru sma/ma melakukan implementasi pembelajaran kewirausahan pada masa pandemi covid-19 di jawa timur. Soetomo Communication and Humanities, 2(1). https://doi.org/10.25139/sch.v2i1.3831

Areli, A. J. 2018. Mengembangkan Karakter Jiwa Kewirausahaan Peserta Didik SMK Negeri 1 Penukal Melalui Program Market Day. JMKSP, Volume 3, No 1, pp 60-67

Creswell, W. J. 2012. Educational Research, planning conducting, & Evaluating Quantitative Research. University Of Neberaska. Lincoln: Pearson

Daryanto.2011. Kepala Sekolah sebagai pemimpin pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media

Departemen Pendidikan Nasional. 1998. Kewirausahaan (entrepreneurship) dalam Pendidikan. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional

Djamarah, Syaiful Bahri. 2005. Guru dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Hakim, A. 201. Model Pengembangan Kewirausahan Sekolah Menengah Kejuruan Dalam Menciptakan Kemandirian Sekolah. Riptek , Volume 4, No 1, pp 1-14.

Hamalik, Oemar. 2008. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT. BumiAksara.

Hamdani. 2010. Entrepreneurship: kiat melihat & memberdayakan potensi bisnis. Jogjakarta: Starbooks.

Jelantik, Ketut. 2015. Menjadi Kepala Sekolah yang professional Panduan Menuju PKKS. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Kementerian Pendidikan Nasional. 2007. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 13 Tahun 2007 Kompetensi Kewirausahan Kepala Sekolah. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional.

Kristanto, Heru. 2009. Kewirausahaan (entrepreneurship). Yogyakarta: Graha Ilmu.

Majid, Abdul. 2006. Perencanaan Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan 2018. Permendikbud Nomor 6 Tahun 2018 tentang Penugasan Guru Sebagai Kepala Sekolah. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kementerian Pendidikan Nasional .2007. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 13 Tahun 2007 tentang Standar Kepala Sekolah. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional.

Kementerian Pendidikan Nasional .2010. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 28 Tahun 2010 tentang Penugasan Guru sebagai Kepala Sekolah. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional

Sanjaya, Wina.2008. Perencanaan dan sistem pembelajaran. Jakarta: Prenada Media.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suryobroto. 2001. Proses BelajarMengajar di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Suwandi, A., Samino, & Asmawati, T. 2016. Pendayagunaan Kewirausahaan Siswa Kompetensi Keahlian Pemasaran (Studi Kasus di SMK Sudirman 1 Wonogiri). Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, Volume 26, Nomor 2, pp 95- 105.

Wahjosumijo. 2003. Kepemimpinan Kepala Sekolah: Tinjauan Teoritik dan Permasalahannya. Jakarta: PT Raja GrafindoPersada.

Wiyani, Novan. 2012. Teacher Preneurship. Jogjakarta: Ar-ruzz Media.

PlumX Metrics

Published
2022-11-17
How to Cite
Lamijan, L. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Pembelajaran Berbasis Entrepeneurship (Studi Deskriftif Di SMKN 1 NGAWI) . Efektor, 9(2), 169-179. https://doi.org/10.29407/e.v9i2.17786