Peran Kepala Sekolah Dalam Pembelajaran Berbasis Entrepeneurship (Studi Deskriftif Di SMKN 1 NGAWI)
Abstract
The purpose of this research is to be able to understand and analyze the role of school principals in the entrepreneurship-based school curriculum including in curriculum planning, implementation of learning and monitoring evaluation as well as designing follow-up actions as a continuation of the planned program. This research is based on the existence of entrepreneurship learning which has its difficulties for teachers and principals. The design of this study uses quantitative descriptive and data collection is in the form of observation, interview, and documentation. The data analysis used a qualitative descriptive which begins with the data collection stage and ends with drawing conclusion through in-depth study and description based on the research objectives. The results of the study describe how important the responsibility and role of principal is in guiding all existing staff when implementing a program, not only when assisting in curriculum development but also implementation to produce follow-up as a provision given to students with more dominant skills that will be a benchmark for learning success.
References
Azis, T. N. (2019). STRATEGI PEMBELAJARAN ERA DIGITAL. Annual Conference on Islamic Education and Social Sains (ACIEDSS), 1(2), 308–318.
Bachri, B. S. (2010). MEYAKINKAN VALIDITAS DATA MELALUI TRIANGULASI PADA PENELITIAN KUALITATIF. 1, 17.
Ilham, D. (2019). Menggagas Pendidikan Nilai dalam Sistem Pendidikan Nasional. 8(3), 14.
Izza, A. Z., Falah, M., & Susilawati, S. (2020). STUDI LITERATUR: PROBLEMATIKA EVALUASI PEMBELAJARAN DALAM MENCAPAI TUJUAN PENDIDIKAN DI ERA MERDEKA BELAJAR. In KONFERENSI ILMIAH PENDIDIKAN UNIVERSITAS PEKALONGAN 2020 (p. 6). KONFERENSI ILMIAhttps://proceeding.unikal.ac.id/index.php/kip
Lestari, R., Syefrinando, B., Efni, N., & Firman, F. (2021). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Entrepreneur di Sekolah. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(1), 154–161. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.1760
Rozakiyah, D. S., Al Siddiq, I. H., & Pratiwi, S. S. (2021). Tantangan guru sma/ma melakukan implementasi pembelajaran kewirausahan pada masa pandemi covid-19 di jawa timur. Soetomo Communication and Humanities, 2(1). https://doi.org/10.25139/sch.v2i1.3831
Areli, A. J. 2018. Mengembangkan Karakter Jiwa Kewirausahaan Peserta Didik SMK Negeri 1 Penukal Melalui Program Market Day. JMKSP, Volume 3, No 1, pp 60-67
Creswell, W. J. 2012. Educational Research, planning conducting, & Evaluating Quantitative Research. University Of Neberaska. Lincoln: Pearson
Daryanto.2011. Kepala Sekolah sebagai pemimpin pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media
Departemen Pendidikan Nasional. 1998. Kewirausahaan (entrepreneurship) dalam Pendidikan. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional
Djamarah, Syaiful Bahri. 2005. Guru dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Hakim, A. 201. Model Pengembangan Kewirausahan Sekolah Menengah Kejuruan Dalam Menciptakan Kemandirian Sekolah. Riptek , Volume 4, No 1, pp 1-14.
Hamalik, Oemar. 2008. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT. BumiAksara.
Hamdani. 2010. Entrepreneurship: kiat melihat & memberdayakan potensi bisnis. Jogjakarta: Starbooks.
Jelantik, Ketut. 2015. Menjadi Kepala Sekolah yang professional Panduan Menuju PKKS. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Kementerian Pendidikan Nasional. 2007. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 13 Tahun 2007 Kompetensi Kewirausahan Kepala Sekolah. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional.
Kristanto, Heru. 2009. Kewirausahaan (entrepreneurship). Yogyakarta: Graha Ilmu.
Majid, Abdul. 2006. Perencanaan Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan 2018. Permendikbud Nomor 6 Tahun 2018 tentang Penugasan Guru Sebagai Kepala Sekolah. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kementerian Pendidikan Nasional .2007. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 13 Tahun 2007 tentang Standar Kepala Sekolah. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional.
Kementerian Pendidikan Nasional .2010. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 28 Tahun 2010 tentang Penugasan Guru sebagai Kepala Sekolah. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional
Sanjaya, Wina.2008. Perencanaan dan sistem pembelajaran. Jakarta: Prenada Media.
Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suryobroto. 2001. Proses BelajarMengajar di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.
Suwandi, A., Samino, & Asmawati, T. 2016. Pendayagunaan Kewirausahaan Siswa Kompetensi Keahlian Pemasaran (Studi Kasus di SMK Sudirman 1 Wonogiri). Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, Volume 26, Nomor 2, pp 95- 105.
Wahjosumijo. 2003. Kepemimpinan Kepala Sekolah: Tinjauan Teoritik dan Permasalahannya. Jakarta: PT Raja GrafindoPersada.
Wiyani, Novan. 2012. Teacher Preneurship. Jogjakarta: Ar-ruzz Media.
Copyright (c) 2022 Lamijan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.