Pelatihan Pembuatan Flyer sebagai Keterampilan Digital Abad ke-21 bagi Mahasiswa PGSD dan Guru SD
Abstract
The skills of prospective teachers and elementary school teachers in operating digital-based technology are still very low. It has been proven that there are still many teachers who have not used digital applications in the learning process, outreach to parents regarding school programs, and school activities. This service aims to provide digital training related to making flyers as a medium for socialization and learning in elementary schools for prospective teachers and elementary school teachers. The service was carried out using the training method which was attended by 353 PGSD students and elementary school teachers. The training was carried out offline and online. As a result of the training, participants gave positive attention to the training they attended. This is evidenced by more than 50% of the participants filling out the questionnaire with a score of 4. This means that participants who were previously unfamiliar with technology have become knowledgeable. Nonetheless, there were deficiencies in the implementation of the training. Training should be carried out 100% offline with ideal participant capacity
Downloads
References
Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Astawan, I Gede. (2016). Belajar dan Pembelajaran Abad 21. Harian Bernas: Agustus 2016.
Candra Rizki Saputro (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share Dengan Media Flyer Terhadap Hasil Belajar Menulis Teks Iklan Siswa Kelas Viii Smpn 5 Jakarta Tahun Pelajaran 2020/2021. Skripsi tidak diterbitkan.
Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. 2010. Strategi Belajar Mengajar.Jakarta: Rineka Cipta.
Hanik, E. U. (2020). SelfDirected Learning Berbasis Literasi Digital Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Madrasah Ibtidaiyah. Elementary: Islamic Teacher Journal, 8(1), 183. Https://Doi.Org/10.21043/Elementary.V8i1.7417.
Kustandi, C., & Sutjipto, B. (2020). Media Pendidikan Manual Dan Digital. Ghalia Indonesia.
Copyright (c) 2023 Dedikasi Nusantara: Jurnal Pengabdian Masyarakat Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Hak cipta atas artikel apa pun dipegang oleh penulisnya.
- Penulis memberikan jurnal tersebut, hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk membagikan karya tersebut dengan pengakuan atas kepenulisan dan publikasi awal karya tersebut dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan dari publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal itu dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
- Artikel dan materi terkait yang diterbitkan didistribusikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0