The Effectiveness of Sociodrama Techniques in Reducing Verbal Bullying Behavior Among Eighth-Grade Students at SMP Negeri 1 Glenmore

Main Article Content

Adista Desintasari Handoko
Weni Kunia Rahmawati
Ika Romika Mawaddati

Abstract

Bullying is an issue that often arises among teenagers, both in school environments and within the community. Reducing bullying behavior can be achieved using sociodrama. This research aims to reduce students' verbal bullying behavior using sociodrama techniques. This sociodrama technique is helpful in reducing bullying behavior through role-playing. The approach used in this study is a quantitative research type with a pre-experimental design method using a one-group pre-test design. Data analysis in this study uses the Wilcoxon test, aided by SPSS for Windows version 22. Based on the data analysis results using SPSS 22 software, it was found that sociodrama techniques effectively reduce verbal bullying behavior among eighth-grade students at SMPN 1 Glenmore.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Handoko, A. D., Rahmawati, W. K., & Mawaddati, I. R. (2024). The Effectiveness of Sociodrama Techniques in Reducing Verbal Bullying Behavior Among Eighth-Grade Students at SMP Negeri 1 Glenmore. Nusantara of Research : Jurnal Hasil-Hasil Penelitian Universitas Nusantara PGRI Kediri, 11(1), 59–66. https://doi.org/10.29407/nor.v11i1.22398
Section
Artikel

References

Abdussalam, M. S. (2018, July 27). 8 dari 10 anak Indonesia pernah di bully, harus segeradiakhirikarenabisabunuhdiri.jabar.tribunnews.com.http://jabar.tribunnews.com/2018/07/27/8-dari-10-anak-indonesia-pernah-dibully-harus-segera-diakhiri-karena-bisa-bunuh-diri.

AGUSTINA, D. N. A. (2017). Penerapan Konseling Kelompok Teknik Sosiodrama untuk Mengurangi Rasa Rendah Diri pada Korban Bullying di Kelas VII-C SMPN 33 Surabaya (Doctoral dissertation, State University of Surabaya).

Chrysan, E. M., Rohi, Y. M., & Apituley, D. S. F. (2020). Penerapan Sanksi Tindakan Anak Yang Melakukan Bullying Dalam Perspektif Sistem Peradilan Pidana Anak. Jurnal Hukum Magnum Opus, 3(4), 162-172.

Hadi Sarosa, R. (2010). IMPLEMENTASI PASAL 54 UNDANG-UNDANG NO. 23 TAHUN 2002 TENTANG PERLINDUNGAN ANAK TERHADAP KEKERASAN ANAK DALAM LINGKUNGAN SEKOLAH (Studi Di Sekolah Dasar Negeri Se Kecamatan Bangil Kabupaten Pasuruan) (Doctoral dissertation, University of Muhammadiyah Malang).

Hasanah, H., Rahmawati, W. K., & Damayanti, N. E. (2019). Pengaruh layanan bimbingan karir terhadap perencanaan karir siswa kelas xi ips 2 sma negeri pasirian kabupaten lumajang tahun ajaran 2017/2018. SUCCESS: Jurnal bimbingan konseling dan pendidikan, 1(2), 70-90.

Hasanah, K. N. S. (2020). Efektifitas Bimbingan Kelompok Melalui Teknik Sosiodrama Untuk Mengurangi Perilaku Bullying Siswa (Penelitian Pre-Eksperimental di SMA Negeri 1 Kalijati Subang Tahun Pelajaran 2019/2020) (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Hidayati, S. R. S. N., Suharmawan, W., & Rahmawati, W. K. (2023). EFEKTIVITAS TEKNIK MODELING SIMBOLIS UNTUK MENINGKATKAN SELF EFFICCACY SISWA KELAS XII SMK MIN QOTHRTOTUL ULUM GUMUKMAS. Consilium: Education and Counseling Journal, 3(2), 150-160.

Jahriani, N. (2022). Penyuluhan Kesehatan Tentang Bullying Pada Remaja Di Smas Taman Siswa Sukadamai Tahun 2022. Jurnal Pengabdian Masyarakat Aufa (JPMA), 4(3), 58-64.

Kellerman, P. F. (2007). Sociodrama and Collective Trauma. London: Jessica Kingsley Publishers.

Marela, G., Wahab, A., & Marchira, C. R. (2017). Bullying verbal menyebabkan depresi pada remaja SMA di Kota Yogyakarta. Berita Kedokteran Masyarakat, 33(1), 43-48.

Mulinda, R., & Conia, P. D. D. (2020). Efektivitas Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Untuk Meningkatkan Empati Siswa. Jurnal Penelitian Bimbingan Dan Konseling, 5(2).

Nursiani, N. (2022). Pengaruh Bullying Verbal Terhadap Keputusan Menjalin Hubungan Pertemanan Pada Siswa Di MTs. Negeri Palopo (Doctoral dissertation, Universitas Muhamadiyah Palopo).

Rahmawati, W. K. (2015). Keefektifan model experiential learning untuk meningkatkan kepedulian siswa SMK Jurusan Keperawatan. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 1(1), 54-60.

Rahmawati, W. K. (2016). Efektivitas teknik restrukturisasi kognitif untuk menangani stres akademik siswa. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 2(1), 15-21.

Rahmawati, W. K., Ahmad, A., & Azizah, D. N. (2020). Efektivitas Metode Sosiodrama Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Jember. Education Journal: Journal Educational Research and Development, 4(1), 47-56.

Ruliyatin, E., & Ridhowati, D. (2021). Dampak Cyber Bullying Pada Pribadi Siswa dan Penanganannya di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Bikotetik (Bimbingan dan Konseling: Teori dan Praktik), 5(1), 1-5.

Sapitri, Y., Umari, T., & Yakub, E. (2023). Konseling Kelompok dengan Teknik Sosiodrama untuk Mengurangi Perilaku Bullying. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 20534-20540.

Sari, D. I., Wahyudi, A., & Kurniawan, S. J. (2022). Layanan bimbingan kelompok teknik sosiodrama untuk meningkatkan resiliensi diri siswa korban bullying. TERAPUTIK: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 6(1), 135-145.