Pengaruh Fasilitas Belajar Dan Kesesuaian Kurikulum Terhadap Minat Siswa SMK Swasta Melanjutkan Ke Perguruan Tinggi

Authors

  • Marlinda Marlinda SMK Negeri 1 Kayu Agung
  • Edi Harapan PPs Universitas PGRI Palembang
  • Muhammad Fahmi PPs Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.29407/e.v10i1.19304

Keywords:

Influence, Learning Facilities, Curriculum Appropriateness, Student Interests

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of learning facilities and curriculum suitability on the students' interest of private vocational high school at Ogan Komering Ilir Regency in continuing their studies to higher education. In this study, 217 samples were taken randomly from each school. 42% of each school was taken to fulfill minimum number of samples. This study used multiple correlational method by analyzing the relationship between variables, by testing the instruments through testing validity and reliability. The results of the study showed that there was correlation between learning facilities (X1) and curriculum suitability  (X2) with the students’ interests of private vocational high school at Ogan Komering Ilir Regency in continuing to higher education (Y) of 0.627a; so the value indicates the category of relationship was "high." The contribution of the learning facilities and the curriculum suitability variables partially and simultaneously influences the students’ interest of private vocational high school at Ogan Komering Ilir Regency significantly by 40.7%. At the same time, the contribution of other variables not examined was 59.3%.

References

Djamarah, & Zain, A. (2006). Strategi Belajar Mengajar. In Strategi Belajar Mengajar.

Feriady, M., & Sunarto, S. (2012). GURU DAN FASILITAS BELAJAR SISWA TERHADAP MINAT BELAJAR IPS KELAS VIII SMP N 3 PURBALINGGA No Keterangan Setuju Frekuensi % Pelajaran IPS Merupakan Pelajaran yang paling menyenangkan Pelajaran IPS merupakan pelajaran yang mudah dimengerti dan dipahami Pad. Economic Education Analysis Journal, 1(2).

Fraenkle, J., Wallen, N., & Hyun, H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education (Beth Mejia (ed.); 8th ed.). McGraw-Hill.

Harahap, T. K., & Sos, S. (2022). ATURAN DAN KEBIJAKAN DALAM KURIKULUM MERDEKA. Inovasi Pembelajaran Merdeka Belajar, 33.

Hardani. Ustiawaty, J. A. H. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif (H. Abadi (ed.); 1st ed., Issue April). Pustaka Ilmu.

Ibrahim, A. (2018). MetodologiPenelitian. Makassar: Gunadarma Ilmu, 66.

Irawan, A. (2016). PENGARUH SARANA BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR ILMU PENGETAHUAN SOSIAL DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(2), 2.

Kamanjaya, I. M. A., Agustini, K., Si, M., Darmawiguna, I. G. M., & Kom, S. (2017). Pengaruh Penerapan Kurikulum 2013 dan Penerimaan Mahasiswa Baru Terhadap Minat Studi Lanjut Siswa SMA dan SMK di Jurusan Pendidikan Teknik Informatika. KARMAPATI (Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika), 6(1), 124–133.

Kesumawati, N., & Aridanu, I. (2017). Statistik parametrik penelitian pendidikan. Palembang: Noerfikri Offset.

Kesumawati, N., Retta, A. M., & Sari, N. (2017). Pengantar Statistika Penelitian. Depok: Rajawali Pers.

Kristiawan, M., Safitri, D., & Lestari, R. (2017). Manajemen pendidikan.

Nurhayati, N., & Dewi, S. (2017). Pengaruh Lingkungan Fisik Sekolah Terhadap Minat Belajar Siswa MTs NW Pringgabaya Lombok Timur. Geodika: Jurnal Kajian Ilmu Dan Pendidikan Geografi, 1(2), 41–48.

Panglipur, I. R., & Marsidi, M. (2021). PENGARUH PENERAPAN KURIKULUM TERHADAP MOTIVASI DAN MINAT BELAJAR SISWA DENGAN ANGKET SKALA LIKERT PADA MATEMATIKA. Prismatika: Jurnal Pendidikan Dan Riset Matematika, 3(2), 153–161.

Pratomo, D. S. (2017). Fenomena pengangguran terdidik di Indonesia. Malang: Universitas Brawijaya.

Purwanto, M. B. (2021). PERAN PENDIDIK DALAM MENCIPTAKAN KELAS YANG BERKARAKTER DI SEKOLAH DASAR. Jurnal PGSD Musi, 4(2), 148–162.

Raharjo, S. (2014). Cara Melakukan Analisis Regresi Multiples (Berganda) dengan SPSS. Diperoleh Pada, 1.

Rosdianasari, D., Sadeli, D., & Herdhiana, R. (2017). Pengaruh Persepsi Siswa pada Fasilitas Belajar Terhadap Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ekonomi Akuntansi, 3(2).

Sandiar, L., Narsih, D., & Rosita, W. (2019). PERAN FASILITAS BELAJAR TERHADAP MINAT BELAJAR SERTA PENGARUHNYA PADA SISWA SMA. Jurnal Pensa, 1(2), 161–179.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (1st ed.). Alfabeta.

Suharsimi, A. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. (2nd ed.). PT Rinieka Cipta.

Surahmat, W. (2021). KONSEP MODERNISASI BERPIKIR KREATIF DI ERA PANDEMI. Global Aksara Pers.

Suyitno. (2018). Metode Penelitian Kualitatif: Konsep, Prinsip, dan Operasionalnya. In Akademia Pustaka (Issue August).

Syafril, Z. Z. (2017). Dasar-dasar Ilmu Pendidikan, Depok: Kencana.

Syahfutra, W., Ramadhan, S., & Akhyar, Y. (2020). Metodelogi Penelitian Pendidikan. 1(1), 1–74.
Vandini, I. (2016). Peran kepercayaan diri terhadap prestasi belajar matematika siswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(3).

Wathoni, L. M. N. (2018). Filsafat Pendidikan Islam: Analisis Pemikiran Filosofis Kurikulum 2013. Uwais Inspirasi Indonesia.

PlumX Metrics

Published

2023-05-25

How to Cite

Marlinda, M., Harapan, E. ., & Fahmi, M. . (2023). Pengaruh Fasilitas Belajar Dan Kesesuaian Kurikulum Terhadap Minat Siswa SMK Swasta Melanjutkan Ke Perguruan Tinggi. Efektor, 10(1), 45–53. https://doi.org/10.29407/e.v10i1.19304