Covidku Amati-Tuliskan-Kampeyakan Dalam Pembelajaran PPKN Pada Masa Pandemi Siswa Kelas 4 SD Negeri Bawang 3 Kota Kediri

  • Nur Lailiyah Nur Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Dewi Sholihatur Rohmah SDN Bawang 3 kota Kediri
Abstract views: 156 , PDF (Bahasa Indonesia) downloads: 160
Keywords: learning media, covid-19 pandemic, sd bawang 3

Abstract

This study aims to produce technology-based PPKn learning media innovations, especially Powerpoint media for SDN Bawang 3 students in Kediri. This research also seeks to increase students’ interest and motivation to learn, improve learning outcomes, and instill independent character. PowerPoint media innovation has three working mechanisms: observe, write, and campaign. The learning media innovation development model used in this study is the Lee & Owens model. The Lee & Owens model steps start from the stages of problem analysis, planning, development, implementation, and evaluation. The results of this study can increase students' motivation, activeness in learning and make learning more meaningful so that students can apply it in everyday life and train students' courage; this is proven by students being able to campaign for ways to save energy in everyday life in the form of videos.

References

AAsyhar, Rayandra. (2012). Media Pembelajaran Sekolah Dasar. Jakarta: FKIP Universitas Jambi.

Andita, Resi., dkk. (2018). Studi Deskriptif Permasalahan Pembelajaran PKn dalam Membentuk Karakter Siswa Kelas V SD 12 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Vol 1 No. 1 Hal. 25-33.

Dahar, R. W. (2018). Teori-teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Gelora Aksara Pratama.

Darmawan, Deni. (2012). Inovasi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Daryanto. (2016). Media Pembelajaran. Bandung: Satu Nusa. .

Lailiyah, N., & Wulansari, W. (2016). Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Metode Diskusi Kelompok Model Tanam Paksa Siswa Kelas X Pemasaran 1 SMK PGRI 2 Kediri. JP (Jurnal Pendidikan): Teori Dan Praktik, 1(2), 166-173.

Lee, W. W. & Owens. (2004). Multimedia-Based Instructional, Design Computer-Based Training Computer-Based Training, Web Based Training, Distance Broadcast Training, Performance-Based Solution. Sanfransisco: Pfeiffer.

Mulyasa, E. 2015. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nusarastruya, YH. (2013) Permasalahan dan Tantangan Guru PKn Menghadapi Perubahan Kurikulum (2013). Jurnal Satya Widya, Vol 29, No. 1, Hal. 23-29.

Prasetyo, Giri dan Prasojo, LD. (2016) Pengembangan Adobe Flash pada Pembelajaran Tematik-Integratif Berbasis Scientific Approach Subtema Indahnya Peninggalan Sejarah. Jurnal Prima Edukasia, Vol. 4, No. 1, Hal. 54-66.

Ramansyah, W. (2014). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Adobe Flash Cs3 pada Kelas 1 SDN Bancaran 3 Bangkalan. Edutic - Scientific Journal of Informatics Education, 1(1), 1–11.

Sintya, YR., dkk. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif pada Pembelajaran Tematik Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Vol 5, No. 8, Hal. 1105-1114.

Tarigan, Ema NBr & Arief, Ardian. (2021). Analisis Pembelajaran Jarak Jauh Berbasis Internet pada Masa Pandemi Covid-19 di SD Negeri Widoro Yogyakarta. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, Vol. 7, No. 3, Hlm. 1168-1173.

Wijayanti, Widya & Relmasira, SC. (2019). Pengembangan Media Powerpoint IPA untuk Siswa Kelas IV SD Negeri Samirono. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. Vo. 3 No. 2, Hal. 77-83.

Yuniasih, Nury. Dkk., (2018). Pengembangan Media Interaktif Berbasis Ispring Materi Sistem Pencernaan Manusia Kelas V di SDN Ciptomulyo 3 Kota Malang. JIP: Vol. 8 No. 2. Hal. 85-94.

PlumX Metrics

Published
2022-05-19
How to Cite
Nur, N. L., & Dewi Sholihatur Rohmah. (2022). Covidku Amati-Tuliskan-Kampeyakan Dalam Pembelajaran PPKN Pada Masa Pandemi Siswa Kelas 4 SD Negeri Bawang 3 Kota Kediri. Efektor, 9(1), 48-57. https://doi.org/10.29407/e.v9i1.16570