Media Promosi Produk UMKM dengan Menggunakan EPIC Model

Authors

  • Gesty Ernestivita Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Subagyo Universitas Nusantara PGRI Kediri

DOI:

https://doi.org/10.29407/e.v7i1.14336

Keywords:

Effectivity, Promotion Media, Instagram, EPIC model, MSMEs

Abstract

MSMEs must be able to grow and develop in the era of global competition. The growth and development of MSME are shown by  increasing sales volume and profitability. One of strategy to increase sales volume is promoting through social media, one of them is Instagram. This study aims to measure the effectiveness of using Instagram as a medium for promoting MSME products using the EPIC model. The study was conducted on 100 active Instagram owners who follow SMEs that promote their products through Instagram. Based on the EPIC Model, the most effective dimension is communication and it is included in a very effective scale range with a mean score of 4.14.

References

Andini, N.P. (2013). “Pengaruh Viral Marketing terhadap Kepercayaan Pe;anggan dan Keputusan Pembelian (Studi pada mahasiswa Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya Angkatan 2013 yang Melakukan Pembelian Online Melalui Media Sosial Instagram). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 11(1), 1-6.

Cannon JP., Perreault Wiliiam D., danMcCarthy E. Jerome. (2009).Pemasaran DasarPendekatan Manajerial Global. Buku 2 Edisi 16. Jakarta. Salemba Empat

CNN Indonesia.(2016). Kontribusi UMKM Terhadap PDB Tembus Lebih Dari 60 Persen. https://www.cnnindonesia.com/ekonomi/20161121122525-92-174080/kontribusi-umkm-terhadap-pdb-tembus-lebih-dari-60-persen(diakses pada Tanggal 3 Maret 2019).

Diamond, Stephanie. (2015). The Visual Marketing Revolution 20 Kiat Sukses Pemasaran di Media Sosial. Jakarta: Serambi Ilmu Semesta

Durianto, Darmadi., Sugiarto., Widjaja, Anton,Wachidin, dan Supratikno, Hendrawan. (2003). Inovasi Pasar dengan Iklan yang Efektif: Strategi, Program, dan Teknik Pengukuran. Jakarta. PT Gramedia Pustaka Utama

Hasanah Nur, Nugroho Lukito Edi dan Nugroho Eko. (2015). “Analisis Efektivitas Iklan Jejaring Sosial sebagai Media Promosi Menggunakan EPIC Model”. Scientific Journal of Informatics.2(2), 99-109.

Kennedy, J.E. & Soemanagara, R.D. (2009). Marketing Communication: Taktik dan Strategi. Jakarta. Bhuana Ilmu Populer.

Kotler, P. (2009). Manajemen Pemasaran. Jakarta. PT Index Kelompok Gramedia.

Kotler, P dan Amstrong, G (2012). Prinsip-Prinsip Pemasaran Edisi 13 Jilid 1. Jakarta: Erlangga

Kotler, Philip dan Kevin Lane Keller. (2009). Manajemen Pemasaran, Jilid I. Jakarta: Indeks.

Peter, J.Paul and Jerry C. Olson. (2009). Consumer Behavior and Marketing Strategy. 9 edition. McGraw-Hill Education.

Radarkediri.jawapos. (2018) Puluhan Ribu UMKM Tumbuh dan Berkembang di Kota Kediri. https://radarkediri.jawapos.com/read/2018/11/27/105647/puluhan-ribu-umkm-tumbuh-dan-berkembang-di-kota-kediri-1(diakses pada tanggal, 5 Maret 2019).

Rangkuti, Freddy. (2008). The Power Of Brands. Jakarta. Penerbit Gramedia

Setiadi, Nugroho J.(2010).Perilaku Konsumen: Konsep Dan Impikasi Untuk Strategi Dan Penelitian Pemasaran. Jakarta. Prenada Media Group.

Shimp. T.A. (2003). Periklanan dan Promosi: Aspek tambahan Komunikasi Pemasaran Terpadu. Jakarta. Erlangga.

PlumX Metrics

Published

2020-06-23

How to Cite

Ernestivita, G., & Subagyo. (2020). Media Promosi Produk UMKM dengan Menggunakan EPIC Model. Efektor, 7(1), 1–14. https://doi.org/10.29407/e.v7i1.14336