Meningkatkan Daya Saing UMKM di Kelurahan Pesantren Dengan Memanfaatkan Sosialisasi Pemasaran Digital
DOI:
https://doi.org/10.29407/dedikasi.v4i1.25216Keywords:
MSMEs, Digital Marketing, SocializationAbstract
In the context of digital marketing, socialization activities aim to provide understanding to business actors, especially MSMEs, about the importance of Digital Marketing and how they can use it to develop their businesses more effectively. This socialization activity was carried out in Pesantren Village, Pesantren District, Kediri City, attended by students of KKNT group 41 with participants focusing on business actors in the Pesantren village. At the observation stage, the main problem was found in 43 MSME actors, namely that business actors were not too familiar with technology broadly, which caused the reach of their product marketing to be too narrow and less able to compete with other products that had innovated. After the socialization and monitoring assistance activities, we obtained several evaluation results that became our benchmark for understanding business actors in digital marketing, including: 1) Business actors gained additional understanding of e-commerce and increased the enthusiasm of business owners to open stores in the online market, 2) MSME products in Pesantren village are increasingly known by the wider community, even outside the city of Kediri, 3) Increased turnover of business actors after the monitoring assistance activities, 4) Business actors are increasingly confident to sell their products through e-commerce so that they can compete with other products.
Downloads
References
Fadhilah, D. A., & Pratiwi, T. (2021). Strategi Pemasaran Produk UMKM Melalui Penerapan Digital Marketing. Jurnal Ilmiah Manajemen, XII, 17–22.
Octaviana, Yohana., et al. (2024). Pelatihan Dan Pendampingan Digital Marketing Dalam Pembentukan Kelompok Dagang Di Kelurahan Blabak. Proceedings of The National Conference on Community Engagemen, 182–187. https://proceeding.unpkediri.ac.id/ index.php/ncce/article/view/5690/4131
Robby Aditya, & R Yuniardi Rusdianto. (2023). Penerapan Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran UMKM. Jurnal Pelayanan Dan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 2(2), 96–102. https://doi.org/10.55606/jppmi.v2i2.386
Rahadatul, Ratih. , et al. (2024). Sosialisasi Business Entrepeneur Untuk Membantu Meningkatkan Pemasaran UMKM Tahu Taqwa di Kelurahan Tinalan Kota Kediri. Proceedings of The National Conference on Community Engagement, 408–410. https://proceeding. unpkediri.ac.id/index.php/ncce
Rosfitasari, Fitri. , et al. (2024). Strategi UMKM di Kelurahan Ngampel melalui Product Branding dan Digital Marketing a*. https://proceeding.unpkediri.ac.id/ index.php/ncce
Salsabila, N. Aulya. , et al. (2024). Sosialisasi Optimalisasi Usaha melalui Digital Marketing dan Aplikasi Pembukuan Digital di Kelurahan Pesantren Kota Kediri. Proceedings of The National Conference on Community Engagement, 74–76. https://proceeding.unpkediri.ac.id/ index.php/ncce
Saniyyah, Adviola, T. F., & Swasri, I. K. (2023). Sosialisasi Digital Marketing Pada UMKM di Kota Blitar Sebagai Sarana Pengembangan Pemasaran Produk. Jurma: Jurnal Riset Manajemen,1(3), 30–39.
Sari, C. D. M., & Setiyana, R. (2020). Sosialisasi digital marketing pada usaha mikro kecil menengah (umkm). Jurnal Pengabdian Masyarakat: Darma Bakti Teuku Umar, 2(1), 63-73.
Sidharta, V. Rafferty., et al. (2024). Pemanfaatan Pemasaran DigitalbagiPelaku UMKM Kelurahan Pakelan Kota Kediri. Proceedings of The National Conference on Community Engagement, 513–521. https://proceeding.unpkediri.ac.id/ index.php/ncce/article/view/5748/4176
Undang -Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun. (2008). Undang - Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2008
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rendy Putra Hervian, Tria Novanzah, Rania Ferinda Kusuma Putri, Catur Juinudin Maulana, Prasetyo Dwi Cahyo Sulaksono, Riki Dwi Andrian, Asyadam Abriel Rosadi, Amelia Kusumaning Putri, Aura Sevryan, Yuana Arshella Khoyrun Nisa Hayu, Farikha Rahma, Sherly Flavia Adelta, Dhian Dwi Nur Wenda, Amalia Dyah Putri Nugrahadini, Ainul Maftuh

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Hak cipta atas artikel apa pun dipegang oleh penulisnya.
- Penulis memberikan jurnal tersebut, hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk membagikan karya tersebut dengan pengakuan atas kepenulisan dan publikasi awal karya tersebut dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan dari publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal itu dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
- Artikel dan materi terkait yang diterbitkan didistribusikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0