Peningkatan Karakter Siswa Perspektif Pemikiran K.H. Hasyim Asy’ari melalui Pendampingan Penggunaan Media Evaluasi Adventure
DOI:
https://doi.org/10.29407/ja.v10i1.26790Keywords:
Character, K.H.Hasyim Asy'ari, AdventureAbstract
Character education is an important point to make students intelligent. Integrity and morality to prepare them to face future challenges through a positive, ethical and resilient attitude. K.H. Hasyim Asy'ari is an educational figure who focuses on character building for students through his work Adabul Alim Wal Mutaallim. Mentoring the use of adventure evaluation media aims to make it easier for students to instill character values as a way to overcome the negative impacts of technological developments. The method of implementing this service is the Service Learning method, namely surveys, mentoring and reflection in the form of evaluation activities. The results of the mentoring show that 65% of students feel very satisfied and 35% feel satisfied with this activity. This activity has a positive impact on the realization of increased values of tolerance, independence, accuracy, hard work, responsibility and critical reasoning as an effort to achieve a graduate profile based on dimensions.
Downloads
References
Aulia, F., Yusuf, A., Hanifa, W. N., & Arianti, I. C. (2024). Relevansi Pemikiran KH . Hasyim Asy ’ ari Tentang Pendidikan Karakter di Era Modern. Bhinneka: Jurnal Bintang Pendidikan Dan Bahasa, 2(1), hlm, 80-81. https://doi.org/10.59024/bhinneka.v2i1.636
Dwinata, A., Rachmadyanti, P., Siswanto, M. B. E., Raharja, H. F., Nuruddin, M., & Kibtiyah, A. (2025). Implementasi Program ASWAJA (Ahlusunnah Wal Jama’ah) dalam Meningkatkan Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Simki Pedagogia, 8(1), 9-19. https://doi.org/10.29407/jsp.v8i1.855
Faizi, A., Hardinanto, E., Dwinata, A., Indrawan, F., & Asteria, P. W. (2024). Pembelajaran Bahasa Indonesia Responsif Nilai-Nilai KH. Hasyim Asy’ari Tebuireng Jombang. Prosiding Seminar Nasional Sains, Teknologi, Ekonomi, Pendidikan Dan Keagamaan (SAINSTEKNOPAK), 8, 54–61. https://doi.org/10.46244/visipena.v15i2.2942
Gadi, E. M. S., Hanif, M., & Madyan, S. (2020). Konsep Pendidikan Islam dalam Pemikiran K.H. Hasyim Asy’ari dan Telaah terhadap Progresivisme. Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 24–35. https://jim.unisma.ac.id/index.php/fai/article/view/7044
Gunawan, I. (2024). Pendidikan Karakter, Tantangan dan Solusi di Era Globalisasi. Jurnal: Pendidikan Dan Pembelajaran, 159–172. https://doi.org/10.26418/jppk.v1i01.87332
Gusti, U. A. (2024). Mengintegrasikan Pendidikan Karakter Dalam Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Di Sekolah Dasar. Journal of Education, Administration, Training and Religion, 5(1), 77–83. https://doi.org/10.38075/jen.v5i1.476
Hartanto, A. (2024). Konsep Pendidikan Karakter dalam Perspektif Pemikiran Syeikh K.H. Asyim Asy’ari Berdasarkan Surat Al-An’am Ayat 151-153. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(2), 3674–3691. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i6.16390
Khalim, A. D. N. (2020). Urgensi Materi Pembelajaran Akhlak K.H. Hasyim Asy’ari dalam Menghadapi Tantangan Pembelajaran Abad 21. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 2(2), 68–81. https://doi.org/10.37680/scaffolding.v2i02.463
Khasanah, R. (2018). Telaah Pemikian KH Hasyim Asy’ari tentang Pendidikan Karakter dalam Kitab Adâb Al-Âlim Wa Al-Muta’allim dan Relevansinya dengan Sistem Pendidikan Nasional. OASIS : Jurnal Ilmiah Kajian Islam, 3(1), 21–38. http://dx.doi.org/10.24235/oasis.v3i1.3213
Marzuki, F. C. (2009). Game Berbasis Adventure Sebagai Pendukung Pembelajaran Pengenalan Kata Bahasa Inggris Untuk Anak. Jurnal Sistem Informasi Dan Telematika, 1–11. http://dx.doi.org/10.36448/jsit.v4i2.535
Munawaroh, M. (2024). Implementasi Strategi Pendidikan Karakter Perspektof KH. Hasyim Asy’ari pada Madrasah Bertaraf Internasional (MBI) Amanatul Ummah Pacet Mojokerto. An-Najmu: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 84–91. https://doi.org/10.63230/annajmu.v1i02.216
Sagala, K., Naibaho, L., & Rantung, D. A. (2024). Tantangan Pendidikan karakter di era digital. Jurnal Kridatama Sains Dan Teknologi, 6(01), 1–8. https://doi.org/10.53863/kst.v6i01.1006
Saputra, I. G. E. (2021). Pengaruh Game Edukasi Adventure Berbantuan Online Hots Test Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(3), 715–736. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i3.301
Susafaati, S. (2022). Perancangan Aplikasi Game Adventure Berbasis Android Menggunakan Construct 2. JIKA (Jurnal Informatika), 6(1), 18. https://doi.org/10.31000/jika.v6i1.5135
Triyanto, T. (2020). Peluang dan tantangan pendidikan karakter di era digital. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 17(2), 175–184. https://doi.org/10.21831/jc.v17i2.35476
Aulia, V., & Fathur Rohman. (2025). تأثير اللعبة لبطاقة الكلمة على نتيجة مهارة الكتابة لطالبات الفصل الحادي عشر في المدرسة العالية الإسلامية الأهلية "الوصايا" غورو جومبانج. . Al-I’roby: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 1(1), 27–39. https://doi.org/10.33752/jbai.v1i1.5740
Wijaya, H., & Tulak, H. (2019). Pengembangan Model Pembelajaran Pendidikan Karakter Berbasis Media Sosial. https://doi.org/10.31219/osf.io/g68fs
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2026 Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.




